Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prosessen "System" bruker mye minne og lyden knitrer

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger hjelp!

Jeg trenger hjelp med følgende problemer; jeg har en prosess som heter "system" som tar opp 93 600 kB av minnet på pcen min. Når jeg kjører, i høyere grad, krevende programmer, er prosessene hakkete og programmet benytter opp til 95 % av CPUens kapasitet (Dette har ikke vært et problem tidligere).

I tillegg til dette har bakgrunnsstøyet i pc monitorene mine endret karakter dramatisk (dette har ikke noe med ødelagte komponenter i headset eller høytalere å gjøre). Det er en konstant "knittring"/"summing" i monitorene som intensiverer dersom jeg beveger musepekeren eller setter i gang prosesser. Også lyd-out-put'ens dynamiske område går (tilsynelatende) ned som et produkt av dette.

Litt generell info om min pc:

-Windows XP Home Edition

-ledig systemplass: 55 GB

-Trenger ikke defragmentering.

-2.5GB Ram

Jeg har prøvd å koble pcen min til en jordet stikkontakt og det senket støynivået littegrann, men det hadde selvsagt ingen innvirkning på CPU bruket.

Jeg klarer ikke å finne noen grunn til hvorfor dette plutselig inntreffer, men for å summere opp mine siste prosesser dagene før dette skjedde:

-instalert ny skjerdriver (Catalyst ATI)

-instalert "Left4Dead"

Dette skjedde på et meget uønsket tidspunkt, ettersom opptaksprøven min i musikkteknologi skal inn om mindre enn 10 dager, og for at jeg skal kunne gjøre den ferdig kreves det et fungerende system. Jeg er meget takknemlig for all tilbakemeldig.

mvh Knut Helle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, takk for tipset. skal sjekke det ut!

Edit: noen hint om hvordan jeg kan fjerne malware eller annet som Virusprogrammet mitt ikke oppdager?

Edit: når jeg prøver å "kill process" svchost.exe prosessene restarter systemet seg og når systemet starter igjen er prosessene fremdeles i gang.. er det en mulighet for at problemene med pcen min kan være forårsaket av skade på hardware?

Endret av klukoklai
Lenke til kommentar

Hmm, takk for tipset. skal sjekke det ut!

Edit: noen hint om hvordan jeg kan fjerne malware eller annet som Virusprogrammet mitt ikke oppdager?

Edit: når jeg prøver å "kill process" svchost.exe prosessene restarter systemet seg og når systemet starter igjen er prosessene fremdeles i gang.. er det en mulighet for at problemene med pcen min kan være forårsaket av skade på hardware?

Men hva er det du finner ut? Post i det minste opp screenshot av programvinduet (png-bilde).

Lenke til kommentar

he-he, 95000kb, det er jo nesten 100 mb, noe slikt som 4% av minnet ditt. Med mindre du holder på å gå tom er det bra at programmer bruker minne, jo mer jo bedre!

Prosessoren derimot er greit å ha tilgjengelig, hvilke program bruker mye av den?

Hvilken maskin har du, prosessor, psu, gpu osv.

Hvis du har hastverk er det sansynlig at det raskeste løsningen er å formatere maskinen og legge inn windows og de programmene du trenger for oppgaven din på nytt. Det forutsetter dog at du har backup av alt som er viktig for deg på maskinen.

Er det ikke et alternativ hade jeg gjerne begynt med å finne ut hvor lyden kommer fra, er det fra selve monitoren? er den koblet til pcens lydutganger og har du mulighet for å ta ut lyd via eksterne høytalere eller hodetelefoner? Lyden bruker å komme ved høyt volum, dårlig kontakt, dårlige ledninger, eller generell interferrens. Greit å finne ut om det gjelder alle høytalere, altså mest sansynlig en windows instilling, høyt volum eller lign, eller kun de på monitor.

Videre, start -> kjør -> msconfig

Gå til oppstartsfanen og fjern alt som ikke er virus beskyttelse.

gå til tjenester og hak av for skjul microsofttjenester, se hva som er igjen og fjern ting som du er sikker på at du ikke trenger.

start maskinen på nytt og den skal gå en del fortere. blir veldig upresist over netter dette, men det skal nok funke de neste dagene slik at du får skrevet oppgaven din.

Også en god ide å få gjennomført en online virussjekk, helst i sikker modus, mener det er en som heter trend micro housecall. Og en gjennomgang med malwarebytes http://www.malwarebytes.org/mbam.php som Dreamrocker foreslår.

Lykke til

Edit, glemte det, svchost er ikke noe problem, det er en host som kjører andre programmer, veldig skjelden det er noe tull der. Vanlig vis kun viktige prosesser som skal starte seg selv på nytt, begynner du å få 10+ av dem kan du begynne å tenke at det er et problem, men vanlig vis går det helt fint.

Endret av Adjin
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan, men jeg har greit å ordmne lydproblemet. (det var ikke monitorene som var ødelagte). CPUen er fortsatt treg, men jeg har ikke tid til å poste noe info eller annet ATM. takk for tilbakemeldingen, jeg skal ta en titt på dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...