Gå til innhold

Hjelp til kjøp av skjermkort til ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATI Radeon HD5870, DirectX 11 skjermkort og kjører alle de nyeste spillene. Forresten støtter ikke det hovedkortet USB 3.0 eller de nye SATA tilkoblingene noe som iforseg er bra å ha hvis du skal ha pcen en stund. Hvordan prosessor skal du ha til PCen?

Lenke til kommentar

Reactions: Hovedkortet han linker til støtter den splitter nye SATA 6 Gbps-standarden og vil dermed ha topp ytelse mot SSDer i tida framover. Det kan jeg si sikkert fordi det er innebygget i sørbroa SB850. USB 3.0 støttes muligens via en egen brikke på hovedkortet, det har jeg ikke funnet ut av ennå, men det er en standard som ikke er så nøye med. Både fordi man får billige tilleggskort som støtter det og fordi det har liten nytteverdi. F.eks mot eksterne disker bør man heller bruke eSATA enn USB 3.0 og jeg kommer ikke på noen andre eksterne enheter som har bruk for mer enn USB 2.0 hastighet.

løddesøl: Jeg synes både hovedkort og CPU er meget gode valg. Evt. vente på Phenom II X6-modellene som lanseres 26. april. Det lønner seg dersom du kjører godt parallelliserte programmer, men ikke dersom PCen først og fremst er til spilling fordi de har litt lavere klokkehastigheter enn X4-modellene.

Tips til skjermkort: Noe fra Radeon HD 5xxx-serien. Mulig 5750, 5770, 5850 eller 5870 passer best i forhold til prisnivået du har valgt på resten av komponentene. Det kommer også an på hvilke spill du spiller og hvilken skjermoppløsning du spiller med.

Lenke til kommentar

Reactions: Hovedkortet han linker til støtter den splitter nye SATA 6 Gbps-standarden og vil dermed ha topp ytelse mot SSDer i tida framover. Det kan jeg si sikkert fordi det er innebygget i sørbroa SB850. USB 3.0 støttes muligens via en egen brikke på hovedkortet, det har jeg ikke funnet ut av ennå, men det er en standard som ikke er så nøye med. Både fordi man får billige tilleggskort som støtter det og fordi det har liten nytteverdi. F.eks mot eksterne disker bør man heller bruke eSATA enn USB 3.0 og jeg kommer ikke på noen andre eksterne enheter som har bruk for mer enn USB 2.0 hastighet.

løddesøl: Jeg synes både hovedkort og CPU er meget gode valg. Evt. vente på Phenom II X6-modellene som lanseres 26. april. Det lønner seg dersom du kjører godt parallelliserte programmer, men ikke dersom PCen først og fremst er til spilling fordi de har litt lavere klokkehastigheter enn X4-modellene.

Tips til skjermkort: Noe fra Radeon HD 5xxx-serien. Mulig 5750, 5770, 5850 eller 5870 passer best i forhold til prisnivået du har valgt på resten av komponentene. Det kommer også an på hvilke spill du spiller og hvilken skjermoppløsning du spiller med.

Takk for god gjennomgang og beskrivelse, akkurat det jeg leter etter.

Da bestiller jeg dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580549.

Hvor mye ram bør jeg ha?

Lenke til kommentar
Hvor mye ram bør jeg ha?

Til spilling holder 4 GB bra per i dag. Kjøp 2 * 2 GB for å utnytte begge minnekanalene. Det er mulighet for økning til 8 eller 16 GB senere når prisen blir lavere og spillene kanskje klarer å utnytte over 4 GB.

PS. Du kan spare

600 kr på skjermkortet

400 kr på hovedkortet

100 kr på prosessoren

Komplett er som vanlig hverken billigst eller tryggest.

Lenke til kommentar

angående crosshair IV formula: hentet fra komplett sin side: Lagerstatus: Ikke på lager. 18 stk. 1.jun.2010 (Ubekreftet dato)

personlig mener jeg 1. juni er lenge til.... produktet ligger ikke på asus sine hjemmesider enda heller, men kommer nok snart

Lenke til kommentar

angående crosshair IV formula: hentet fra komplett sin side: Lagerstatus: Ikke på lager. 18 stk. 1.jun.2010 (Ubekreftet dato)

personlig mener jeg 1. juni er lenge til.... produktet ligger ikke på asus sine hjemmesider enda heller, men kommer nok snart

Sant det... Det så ikke jeg på, godt du fikk sagt i fra!

Er ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3 like greit å kjøpe da eller?

Lenke til kommentar

du skal ikke se bort ifra at det kommer flere hk med 890FX brikkesettet i veldig nær fremtid (las en plass at de skulle komme like etter påske, som er nå :p )

jeg regner med det blir fullt mulig å få tak i et kort med 890FX før mai, regner med at de blir godt tilgjengelige en stund før phenom II X6 lanseres (26. April) om du gidder å vente er opp til deg.

om et kort med 790FX er like greit å kjøpe er litt spørs, du mister en del sata-6Gbit porter, noe jeg ser på som dumt siden dette er noe du virkelig kan få bruk for i fremtiden (ssd) men du slipper å vente.

er crossfire støtte veldig viktig for deg siden du vurderer så dyre hovedkort?

du kan da vurdere hovedkort med 890GX brikkesettet, disse skal ikke være noe stort problem å få tak i idag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...