Gå til innhold

Hvilke ferdigheter for å gå videre med automatisering?

-kate

Anbefalte innlegg

hei jeg er litt usikker på når det kommer til automatisering og du skal gå videre kas krav og ferdigheter som egentlig stilles for deg.

hva lærer man på progranfaget automatisering? og hva er dens arbeidsoppgaver??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For selve linjen så stilles det strengt tatt ingen andre krav enn at du har bestått vg1. Det er selvsagt en fordel at du har interesse for faget. Det er ikke slik at du skal kunne pensum før du begynner på automatisering, de starter ganske lett også bygger det seg oppover. Omtrendt slik man gjør på vg1. Dog vil det selvfølgelig ikke bli helt fra bunnen av, men på det nivået det forventes at man skal ha etter vg1.

Med andre ord så bør du ha en idé om hva strøm er, hvordan en giver virker, hva en PLS er og hvordan forskjellig kontakt materiell virker (relé, brytere, givere (er usikker på hva som er pensum nå)).

Det man lærer er programering av PLS, montering og vedlikehold av reguleringsutstyr, pneumatikk, hydraulikk, kalibering av givere/sensorer o.l. Samt aktuelle forskrifter og normer.

Arbeidsoppgavene dine vil variere voldsomt i forhold til hvilket firma du jobber i. Der jeg jobber går det for det meste i montering og igangkjøring av anlegg, samt feilsøking og feilretting på eksisterende anlegg. Det meste av disse anleggene er enten ombord i båter eller annen landbasert fiskeindustri. Dog vil du om du er villig til å flytte på deg kunne få jobbe med det aller meste.

I fiskebåter bruker gjør jeg mye av de samme som elektrikerene gjør (driver på med elektrikerfagbrevet for øyeblikket), dvs. kabling, montasje, vedlikehold i tavler og på generator-anlegg, E0-testing/kalibering (et E0-anlegg er et system for alarmgivning og overvåking av maskiner i båter (motorer, hj.motorer, lensepumer etc. som er kritisk for drift av fartøyet).

På land er det noe større variasjon på oppgavene mine, men hovedsakelig så gjør jeg de samme tingene på andre typer maskiner.

PLS-programmering er det lite av, da dette ofte er en oppgave forbehold den som prosjekterer, dog hender det at man må inn å gjøre endringer og justeringer under igangkjøring eller drift.

I tillegg kan det er en stor fordel å ta fagbrevet som elektriker etter du er ferdig med automasjon hvis du har den muligheten. Da er du først og fremst mer attraktiv på arbeidsmarkedet, samtidig vil du kunne påta deg flere jobber også får du noe bedre lønn. Evt. så kan du ta teknisk fagskole etter fagbrevet (eller begge deler, eller høyskole via den såkalte Y-veien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...