piqel Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Er det noen som vet hva som er forskjellen på Herpes 1 og Herpes 2 ? Viss du har det i munnen/halsen hvordan smitter det? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Herpes Simplex virus (HSV) type 1 får man vanligvis som munnsår, men også rundt genitalia. HSV 2 får man vanligvis i genitalia. Begge typene kan komme vica versa. HSV er et virus som man vanligvis aldri blir kvitt, men som faktisk ligger latent ("gjemmer seg sovende") i nervecellene, og som mirgrerer langsmed nervetrådene og ut mot det perifere vevet ved utløsende årsaker som annen sykdom, stress ol. Dette er grunnen til at munnsår ofte dukker opp sammen med andre infeksjoner eller når man er stresset. Hvis du har det i munnen/på leppa, smitter dette etter hva jeg husker fra første symptomer (svie,kløe) og noen dager i etterløpet, ved feks. kyssing, hosting eller andre ting som gjør at viruset havner hos en annen person. EDIT: Jeg vil bare understreke at jeg ikke orka kikke i noen kilder/bøker, så dette er fra hukommelsen. Ta det derfor med en klype salt, og om andre forteller deg at jeg har feil, og refererer til GODE kilder, hør heller på dem. Endret 14. april 2010 av w3p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå