Gulrotsaft Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei. Har prøvd å stille samme spøsmål i den store ati tråden, men med dårlig respons så jeg prøver her. Har såvidt begynt å overklokke mitt XFX 5970 og har kommet til 800/1100 men da begynner det å svartne for det. Fikk tips om at det da e rpå tide å begynne å øke volten til kortet, men da dukker problemet opp. Hvor mye bør jeg øke volten med for å komme opp på rundt 850-900/1150-1200. Bruker pr dags dato CCC, men har også MSI afteerburn innstallert på maskinen. Har også tilgang til XFX overvolt tool som fulgte gratis med kortet. Er ikke snakk om at jeg skal blodklokke kortet da jeg ikke har vannkjøling, men håper og tror jeg kan komme opp til de verdiene nevnt over uten å ta livet av noen ting da min nåværende høyeste temperatur etter 3 timer spilling (just cause 2 alt på max utenom AA) er på 74 grader. CPU i7-950 kjøres i stock og er ikke klokket. Ellers relevant informasjon som trengs for å hjelpe meg? Takker på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Problemet med 5970 og overklokking er først og fremst at voltregulatorene er for dårlig kjølt og derfor blir alt for varme. Du kan lese en hel masse om dette på Anandtech. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Problemet med 5970 og overklokking er først og fremst at voltregulatorene er for dårlig kjølt og derfor blir alt for varme. Du kan lese en hel masse om dette på Anandtech. hmmmm..:/ men det går vel an å øke litt uten at alt går til hedens? 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Problemet med 5970 og overklokking er først og fremst at voltregulatorene er for dårlig kjølt og derfor blir alt for varme. Du kan lese en hel masse om dette på Anandtech. hmmmm..:/ men det går vel an å øke litt uten at alt går til hedens? Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Jeg mente at du kunne prøve å sette volt på gpu, eller i ditt tilfellet med XFX "engine" til 1.625. Og volten på minne/memory til 1.15. Når du gjør dette vil temperaturen og effektbruken gå drastisk opp. Og du må nok sørge for å ha rikelig med luft gjennomtrekk i kabinettet. Som Onanias sier blir volt regulatorene fort veldig varme på 5970. Dog tror jeg en økning opp til 1.625/1.15 vil kunne gå fint, men du vil nok merke at viftehastigheten øker og dermed også støyen. Jeg må da si at jeg ikke har mer enn 1 dag med testing av mitt 5970 på den originale luft kjøleren. Jeg har mitt på vann for å holde temp og støy nede. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 1.1625 til 1.2 volt burde la deg kjøre 850-900 stabilt. Bruk overvolt verktøyet du fikk med xfx, og sett volten på minnet opp til 1.15. Da kan du trygt kjøre minnet på 1200MHz. OK? er ikke 1.15 mindre en 1.1625 - 1.2? på verktøyet fra XFX så har du engine og memory volt. behøver man gjøre noe med engine volten? Hvis man bør hvor mye justerer man der og hvilke fordeler får man ut av det? Det han forteller deg er: Core=Engine kan justeres opp til 1.1625-1.2000 som kanskje gir deg 850-900mhz stabilt.. Det han forteller deg er: Minne=Memory kan justeres til 1.15 for å kunne kjøre dette på 1200mhz... Alt du trengte av info og som et utgangspunkt for en "safe" overklokk, fortalte han deg, prøv igjen du Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) aaaaahh. 1000 1000 takk for hjelpen. vil teste det ut, ser jeg at tempen tar helt av er det jo bare å stille tilbak å begynne å investere i vannkjøling. Etter en kort titt på en artikkel på overnevnte anandtech ser det faktisk ut som om jeg blir litt usikker i forhold til overvolting. ser ut som gutta der opplevde problemer med kortet på 850/1200:/ Da ser jeg meg forøvrig MEGET fornøyd med svar fra forumet og tråden kan stenges av de som driver med slikt. Endret 7. april 2010 av bmund Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Har ett XFX HD5970 "Black Ed." selv, og det trengte kun 1.125v på core og default på minne for at det skulle bli 100% stabilt på stock HD5870 frekvenser 850/1200, og dette er et meget godt stykke unna standardvolten til HD5870.. Tempraturene er helt fine, også på VRM, så behøver man ikke mer for stabilitet på disse frekvensene, er denne overklokken snill som et lam og hyggelig "oppgradering" .... Endret 10. april 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Har ett XFX HD5970 "Black Ed." selv, og det trengte kun 1.125v på core og default på minne for at det skulle bli 100% stabilt på stock HD5870 frekvenser 850/1200, og dette er et meget godt stykke unna standardvolten til HD5870.. Tempraturene er helt fine, også på VRM, så behøver man ikke mer for stabilitet på disse frekvensene, er denne overklokken snill som et lam og hyggelig "oppgradering" .... Lurer på om jeg kanskje skal forsøke. Testet akkurat heaven benchmark for første gang og fikk en score på 1060 med dx 11 og alt annet på max utenom oppløsningen (800/1150 ligger klokkene på nå) Vil vel kanskje tro at den øker litt om jeg får det opp på 850/1200, eller vil det ikke utgjøre SÅ my? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 XFX sitt overvoltings verktøy virker ikke:/ http://bildr.no/view/625523 er feilmeldingen jeg får opp. Programmet påstår det ikke passer til mitt skjermkort. Da sitter jeg vel igjen med MSI afterburner hvor jeg har åpnet volt justeringen som pr nå står på 1049. Det var slik at ourasi har den på 1125 om det stemmer? Er det da slik at jeg bare justerer volten dit og øker klokkene i MSI til 850/1200 og tester på f.eks heaven om det fungerer? Om det da mot formodning ikke virker, kan det være at jeg må øke volten litt til. I et slikt tilfelle, hvor mye mer? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) MSI Afterburner er vel noe av det værste pisset jeg har brukt noen sinne, og funker i allefall sørgelig dårlig med mitt XFX HD5970 og HD5850 x2, halvparten av tiden setter den ikke klokk/volt, og den andre halvparten er den så ustabil at den er ubrukelig... Dette kan selvsagt ha med det faktum at det ikke funker med XFX sine Black utgaver.... Om det er XFX Tool 1.2 du bruker, så trenger den .Net 3.5 installert og den må kjøres som Administrator. Den funker fint her, og har bare en feil, at den ikke husker etter reboot, eller kan settes til autoapply ved boot. Laget en profil i CCC som automatisk starter XFXTool, så da går det greit, men savner "set it and forget it", får vurdere en bios mod litt senere for å slippe noe mer tenking rundt software... Endret 11. april 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 MSI Afterburner er vel noe av det værste pisset jeg har brukt noen sinne, og funker i allefall sørgelig dårlig med mitt XFX HD5970 og HD5850 x2, halvparten av tiden setter den ikke klokk/volt, og den andre halvparten er den så ustabil at den er ubrukelig... Om det er XFX Tool 1.2 du bruker, så trenger den .Net 3.5 installert og den må kjøres som Administrator. Den funker fint her, og har bare en feil, at den ikke husker etter reboot, eller kan settes til autoapply ved boot. Laget en profil i CCC som automatisk starter XFXTool, så da går det greit, men savner "set it and forget it", får vurdere en bios mod litt senere for å slippe noe mer tenking rundt software... kom ikke så mye høyere i forhold til 800/1150 da http://bildr.no/view/625896 1700 og et par små, mens på 800/1150 kom jeg på 1680 eller noe sånt. har jeg gjort noe feil da, eller påvirkes dette også av prosessoren? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hva brukte du til å overklokke og overvolte med? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Hva brukte du til å overklokke og overvolte med? CCC/XFX verktøyet. (fikk det til å virke når jeg kjørte det som admin vettu) takk for hjelpen der forresten:) kjørte engine volten opp på 1.125 som anbefalt om det skulle ha noe å si Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Du kjørte Heaven med 850/1200? Om du gjorde det så er det litt svakt resultat, jeg ender vel på rundt 73 fps med samme innstillinger i Heaven, og 850/1200 klokk på 5970... Men, husk det er endel load i benchen, ser du har lav minfps, lar du den gå en runde før du bencher, så stiger minfps, dog den har lite å si på average... Om årsaken til at du mangler de siste 5-6 fps'ene er CPU, har jeg ikke testet nøye, men jeg testet en runde med TriCFX med 2.66ghx på CPU, og fps så lik ut, så denne er nok lite avhengig av CPU... Jeg antar du klokker begge GPU'ene i CCC til 850/1200, ikke bare en av dem? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Jess Sir. Stilte på begge to, kan prøve å la den gå en gang før jeg bencher det. Skal prøve å overklokke CPU også til 3,5+ får se hva jeg får til. Skulle få meg en fin guide jeg kan lese litt på for så å prøve meg litt foriktig fram. Se om jeg får kunnskaper nok til i morgen for å prøve meg fram. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 La meg bare få klart en liten sak her; Når det gjelder overklokking av GPU, er det volt eller temperatur som dreper? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) La meg bare få klart en liten sak her; Når det gjelder overklokking av GPU, er det volt eller temperatur som dreper? såvidt jeg har fått med meg er det varmen. regner med at overvolt verktøyet (i alle fall det fra XFX) ikke går lengre en det kortet tåler, men det blir vel mer en antakelse enn kalde harde fakta. Men vil jo også anta at om du skrur på for mye volt så går kortet til hedens Endret 12. april 2010 av bmund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå