GunnarGul Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei! Har akkurat installert Ubuntu, men har problemer med å koble til trådeløse nettverk. Nettverkskortet fungerer helt fint, og jeg får inn mange forskjellige nettverk, men ikke mitt eget. Har en dlink dir 655 ruter, som fungerer helt fint i windows. De nettverkene som dukker opp bruker wpa eller wep. Mitt nettverk bruker wpa2, og hvis jeg skifter til wpa, wep eller ingen kryptering i det hele tatt, dukker nettverket mitt opp, men det går fortsatt ikke ann å koble til det. Har prøvd å bruke Wicd istedet, men har det samme problemet. Her får jeg litt mer info, og jeg ser at det stopper opp under "obtaining ip address..." Hadde nøyaktig det samme problemet i linux mint. Noen som har en løsning? Takker for svar Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hvilket nettverkskort er det i maskinen din? Det er det som er interessant. Er det Ubuntu 9.10 eller 10.04 Beta du bruker? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Har du prøvd å gjøre det manuelt? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1218415&view=findpost&p=15464833 Man har mulighet for å få litt flere tilbakemeldinger om feil som oppstår når man kobler til manuelt. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Takk for svar Jeg bruker Ubuntu 9.10, og nettverkskortet mitt er D-link DWA 140. Hva mener du med å koble til manuelt? Er helt ny på linux. Skjønte ikke så mye av den linken der. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg hadde et lignende problem med Ubuntu på craptopen min, da var det bare å bruke kablet nettverk og Update Manager, så installerte den drivere selv. Kanskje det funker for deg også? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Godt forslag, koffein! Alternativt kan du også vurdere å oppgradere deg til Ubuntu 10.04 LTS med en gang. Den er foreløpig i Beta, men Final blir sluppet i slutten av måneden, dvs vi er to-tre uker unna en nærmest obligatorisk oppgradering uansett. Slike problemer løses på løpende bånd i Ubuntu og Linux-kjernen, så det er stor sjans for at det funker der. Dessuten får du alt det nyeste av snadder Har brukt 10.04 siden slutten av februar nå, og nå er den nærmest klar for release for min del. Alt funker fett og fint og boot, resume from suspend og alt slikt går så det gnistrer. Anbefaler deg å prøve den ut! Endret 6. april 2010 av cmyrland Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Hvilken driver? Uansett, så har jeg koblet pcen til internet via en kabel til den andre pcen som har nett. Har installert oppdateringer osv. En annen ting jeg sliter med er dårlig ytelse. Vinduene og programmene lagger, f.eks. firefox fryser i 2-3 sekunder når jeg prøver å åpne den, og programmene hakker når jeg drar de rundt. Noen som har en løsning? Takk for svar cmyrland, skal prøve oppdatere med en gang. Kommer tilbake og sier om det løste problemene mine når jeg er ferdig. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Oppdateringprosessen stopper opp og vil ikke gå videre. Får ikke oppdatert... Den stopper opp like før den skal ta en memtest86+ eller noe Endret 6. april 2010 av GunnarGul Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Oppdateringsprosess..? Prøver du å oppgradere til 10.04 via Update Manager? Lenke til kommentar
Alfrid Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Min Ubuntu "lægger" litt, noen ganger fler sekunder, opp mot 10, for så å våkne til liv igjen. bruker firefox, noen med en fix eller er det en annen nettleser som er løsningen? kan du se videoinnhold på tv2? i tilfelle ja, hva gjorde du for å få det til? ang ditt nettverk: gå inn på administration, hardware drivers, se om den er ok. (grønn) Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Jepp, og nå får jeg ikke engang startet ubuntu... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ok. En "ren" installasjon er å anbefale, særlig nå i disse beta-tider. Ble oppdateringsprosessen avbrutt? Restartet du manuelt etter at den hang seg? I så fall er det ikke rart at Ubuntu ikke starter. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Fikk installert ordentlig fra dvd, men det hjalp ikke. Har forsatt samme nettverkproblem, men alle programmene og vinduene virket litt mer stabile. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Rart, driverne til DWA 140 skal normalt funke automagisk. Kan du sjekke hvilken versjon det er? (på ene sida av sticken står det f.eks. "Rev: 1B" eller "version" eller noe i den gata. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 H/W Ver B1 og F/W Ver 1.20(E) staar det paa den. Den ble oppdaget og installert automatisk i motsetning til min gamle fra netgear, kjoepte ny paa grunn av det, men rutern er desverre for dyr til aa bytte ut. Kan det loenne seg aa proeve aa installere windows drivere med ndiswrapper istedet? Klarte desverre aa overse innlegget ditt Alfrid, Hva mener du med aa se videoinnhold paa tv2? Paa hardware drivers staar det absolutt ingenting... Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Yes da! Klarte endelig å løse problemet Lastet ned driver til rt2870 chipsetet fra ralink og installerte det, og nå fungerer alt som det skal. Endelig kan jeg begynne å bruke Ubuntu ordentlig Takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Np, bra at det funka. Rart at det ikke gjorde det ut av boksen, men. Happy surfing! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå