Gå til innhold

Oppgradering av 2,5år gammel gaming PC

Anbefalte innlegg

Jeg har planalgt å gjennonføre en oppgradering av min gamingpc.

Hva som står i den nå:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

322633.jpg

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3

327331.jpg

Corsair Powersupply 520W, 120mm Vifte

327671.jpg

Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance

mushkin_ddr2_4096mb_extreme_performance_-618229091_0.jpg

Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45, Socket-775

490136.jpg

WD VelociRaptor® 300GB SATA

428939.jpg

Jeg ser for meg en oppgradering av hovedkort,skjermkort, prosessor og ram. Håper på å kunne beholde strømforsyningen for å holde prisen nede. Ser ingen behov for å bytte ut hardisken enda, da den enda er temmelig rask.

Kom gjerne med noen tips. Har ikke gitt noe fast budsjett, men skal ikke ha toppdeler. Gjerne noen som har vært på markedet en liten stund og blir sett på som et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt rundt på nettet. Kommet frem til denne handlelisten:

https://prisguiden.no/profil/lister/113619

Vil disse komponentene kjøre fint med min strømforsyning? Er noen av komponentene "overkill" og bør byttes ut med rimligere komponenter. Finnes det bedre alternativer?

Dere la sikkert merke til at jeg ikke hadde valgt noe hovedkort, dette er fordi jeg var usikker på hva jeg skulle lete etter. Er veldig mottakelig for tips på dette feltet :)

Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom denne tråden!

Lenke til kommentar

corsair watt er ikke noe drittwatt eller da, den har jo godt over 430 watt på 12 volts kanalen "og 3 kanaler på 18A hver", så egentlig så holder den i det opsettet han har til og starte med, men bør ikke begynne og hive inn flere deler nei...da går det vel galt!

sitter selv med en nexus 630 watt på 3x gts 250 og den gammle Phenom x4 9950Black edition, og den har bare 100 watt mere og ingen dropp på volt og psu blir ikke en gang varm :-D

Lenke til kommentar

Dette er vel i realiteten en ny pc? Kanskje du skal se litt rundt på andre tråder hva som anbefales?

Ellers tror jeg 5850'en er et godt kjøp, den er hvertfall et helt annet dyr enn ditt gamle kort. En billig løsning er å kjøpe dette kortet, men beholde ram og kjøpe en prosessor i økonomiklassen. Du må nok ikke spesielt høyt opp i pris før prosessor ikke er flaskehals.

Da har du en pc som drar det meste som er ute av spill nå hvertfall, og spart cash til å kjøpe et helt nytt beist ved en senere anledning.

Legger ved link til en populær men omdiskutert GPU ranking: http://www.overclock.net/graphics-cards-general/502403-graphics-card-ranking-5th-time-last.html

HD 5850'en ranker inn på 9. plass.

Vet ikke hva du planlegger å bruke pcen til og hvor fremtidsrettet den nye pcen skal være, men f.eks COD modern warfare 2 er et spill som ikke drar spesielt stor nytte av mer en 2 GB ram og en relativt rimelig prosessor.

Hardware guide til COD modern warfare 2:

http://www.gamespot.com/features/6240905/index.html

Lenke til kommentar

Hørtes veldig fornuftig ut Judo. Kan være jeg går for din løsning. Prøvde meg litt på overklokking i går, og fant ut at prosessoren min var underklokket :ermm:

Så jeg leste litt rundt, og fant et oppsett som skulle gå greit på prosessoren min, i forhold til FBS, Multiplier og Vcore. Så nå kjører den stabilt på 3,15Ghz og max temp på 55 grader under 100% load i 1 time.

Vist jeg da går for et nytt skjermkort, og beholder alt annet, vil jeg da komme godt ut av det?

Jeg er også usikker på hvilken fabrikant av skjermkort jeg skal eventuelt gå for. Har gode erfaringer med XFX, men dog kun nvidia kort. Aldri vært borte i Radeon kort. Kom med tips!

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Kan anbefale XFX, men de fleste fabrikantene på komplett.no er bra.

Selv om du overclocker din nåværende CPU vil du nok bli mer fornøyd om du kjøper en ny. Nyere prosessorer har jo bedre arkitektur som igjen gir bedre ytelse selv om hastigheten på papiret er lavere.

På denne siden ser du hvilke CPU'er som funker med hovedkortet ditt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490136

(Pentium 4, Celeron D, Pentium Extreme Edition, Pentium D, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Pentium Dual Core, Celeron 400 sequence, Celeron Dual Core)

Rundt en Core 2 Duo E8200 ville passet bra til HD 5850-kortet.

Endret av Judo
Lenke til kommentar

hvis du skal ha AMD 965 velg helst 125 watt versjonen, Anbefaler Gigabyte XTA-UD4, har den selv og funker fett! Og støtte til 8x Crossfire. 850 watt synes jeg var litt mye, driver mitt Pii 955 og 2 HDD og HD5850 på 620 watt fra CM.

Har gjort endel uten å oppdatere tråden. Bestilte nettopp skjermkort. Vurderer også å bestille ny prosessor, men det blir ikke med det førte. Men er ikke det litt overkill da med det hovedkortet du linker? Har ikke så forferdelig mye behov for 8x Crossfire. Mener selv at crossfire er unødvendig, når et godt kort slår to dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...