Gå til innhold

Forbedre snitt for å nå førstegangskvota?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ut videregående med elendige karakterer, og ligger vel akkurat i grensen for å komme inn på førstegangsvitnemål-greia til studiet jeg har tenkt å søke nå.

Når man tar opp fag hos privatist, er det kun eksamens-karakterer man kan forbedre? Altså ikke standpunktkarakterer? Hvis sistnevnte går an, hvordan gjøres dette?

Kvoten for førstegongsvitnemål er for søkjarar som ikkje fyller

meir enn 21 år i opptaksåret og som etter tre år i vidaregåande

opplæring har fått førstegongsvitnemål som gir generell studiekompetanse.

Ein elev kan berre få førstegongsvitnemål ein gong, bortsett frå

ved endring av karakter(ar) etter klage.

Jeg er 90-modell, så kan jeg bruke førstegangsvitnemål neste år også? Eller forstår jeg dem feil... Isåfall, hvordan burde jeg gjøre dette? For vanlige søkere er det rimelig høye karakterpoeng for å komme inn, vet ikke om jeg har ressurser penger/tid/ork nok til å forbedre veldig mange av karakterene mine hvis jeg må inn uten førstegangsvitnemål.

Hva burde jeg gjøre. Er det for seint å forbedre en standpunktkarakter i Norsk-muntlig nå, før 12. Juli eller hva det var?

Har visst også fått noe poeng for dette året med folkehøgskole, er det karakterpoeng jeg har fått her?

Er jo litt dumt å sløse bort førstegangsvitnemålet mitt på noe jeg ikke kommer inn på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du forbedrer karakterer etter endt vgs. vil de nye karakterene KUN gjelde i ordinær kvote. Hadde du derimot forbedret dem mens du gikk på VGS. hadde de telt i førstegangsvitnemålet.

Hvis du forbedrer karakterer på vitnemålet ved å gå opp som privatist vil alle dine tidligere karakterer i det faget bli strøket og erstattet med den nye karakteren (hvis den nye karakteren er bedre enn den gamle). Det vil si at om du f.eks. kom opp i engelsk på eksamen i første klasse så vil både standpunkt- og eksamenskarakteren bli erstattet av privatisteksamenskarakteren du får. Dette var ihvertfall det jeg fikk opplyst da jeg sendte en mail.

De to poengene du snakker om er vel ekstrapoeng, du får 2 poeng for 60 studiepoeng/folkehøyskole/førstegangstjeneste. Det vil si at disse 2 poengene skal adderes på karaktersnittet ditt * 10, har du 4,4 i snitt så har du altså 46 karakterpoeng.

Her kan du forresten sjekke ut ekstrapoeng og hvordan alt beregnes

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

For å forbedre karakterer før 12 juli må du ha meldt deg opp til privatist eksamen allerede..som jeg regner med at du ikke har. Neste oppmelding er vel i september(tror jeg).. Da tar du privatist eksamene i november.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...