Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Folkens. Jeg har en liten utfordring her...

I den senere tiden har jeg opplevet at nettet vårt går tregere og tregere, samt at programmer feiler oftere og oftere. Vi lager programmet vårt selv så jeg har brukt mye tid på debøgging av programvaren for å finne feil. Nå opplever vi at andre programmer vi kjører også feiler og eller oppfører seg tregt.

Alle programmene kjører sine data på samme database server med MS SQL 2005 i bunn. Denne serveren har 1 GB minne og ser at PF ligger jevnt på ca 900MB. Første jeg tenkte på i denne forbindelsen var at kansje 1 GB er for lite, men så er det jo slik at denne serveren har vært urørt siden den var ny i 2006. Det er først de siste 3 til 5 månedene at ting har begynnt å blir "ustabilt"

Derfor tenker jeg at det kansje ligger noe ugreier på selve maskinvaren.

Vi er 20 brukere i selskapet fordelt på 2 bygg med henholdsvis 2 og 3 etasjer. Nettet består totalt av 5 servere, 2 switcher i server skapet og tre switcher som fordeler til avdelinger og slikt. I tillegg er det 2 switcher hos to av brukerene fordi det er både laptop og desktop på plassen.

Vi har også to trådløse routerere plasert slik at hvert bygg har trådløs støtte.

Dere kan jo selv forestille dere at jeg ikke ønsker å begynne å feilsøke her på den manuelle måten ved å bytte ut kabel for kabel etc. og tenker at det sikkert finnes en eller annen form for software jeg kan kjøre for å diagnostisere nettet.

Alle tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo begynne med å sjekke at det ikke er en loop i nettverket. Dvs. 2 kabler mellom swicher hvor spanning tree er avslått eller mellom 2 switcher uten støtte for spanning tree.

En loop kan føre til høy CPU last og trafikk som genereres med høyere og høyere intensitet.

Et ødelagt nettverkskort på en PC kan også være en årsak da dette kan sende konstante broadcast som slår ut nettet.

WIreshark er et gratis programm som sniffer opp hendelser i nettet. Men hvis du ikke sniffer på en hub men switch bør du sette opp portspeiling eller span (promiscious mode) som WS mottar data fra.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Så lenge nettet ellers fungerer, tviler jeg på at det er det som er årsaken. Sannsynligvis har det skjedd noe når det begynte å bli tregere, noen endringer/oppdateringer som ble gjort da? 1 GB RAM på en boks med SQL 2005 er ikke all verden, men du sier ingenting om hvor stor DB er.

Hvis dere utvikler sofwaren selv, bør vel det finnes noen lyse hoder som kan trace ytelsen i applikasjonen, som igjen kan påpeke om det ligger i nettverket, servere, påloggingstid til div servicer e.l.

Noen forskjell på ytelsen utenom kontortid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...