Tullebukkeline Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei! Jeg skal lage en skoleoppgave om Citroën 2cv veteran. Jeg har tenkt å bruke den bilen som blir brukt i James Bond-filmen "Kun for dine øyne" fra 1981. Problemet er at dersom bilen er laget i 1981 er det ikke en veteranbil. Er det noen som vet om bilen som ble brukt i filmen er en 81-modell eller en eldre en? Mine google skills har failet meg sterkt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg ville i første omgang anta at bond kjører nye biler. I andre omgang så synes jeg det som står her om bilen indikerer at den var ny i 1981. http://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_2CV For det første spesialbygget de bilen. De kan selvfølgelig ha tatt en eldre modell og hevet inn en ny motor, men tipper de tok den nye modellen som de ville få markedsført og solgt. For det andre ble det spesialbygget en "Bond bil" som man kan lese om, men da i et opplag på knu 500stk etter hva jeg kan lese. Logikken tilsier vel at denne var så identisk med bilen Bond kjørte som mulig. Det er vel derfor usannsynlig at de hentet frem en gammel modell som de satt i produksjon igjen, vil tro denne ble bygget over den daværende nyeste modellen. Videre tyder denne på at bilen som ble kjørt ble spesielbygget i 3 eksemplarer av filmselskapet: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=12&t=20017 Men er poenget ditt å finne en kilde om at bilen er over 30 år slik at du kan få lov til å skrive om den? Lenke til kommentar
Tullebukkeline Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Ja. Jeg kan egentlig ikke bruke den hvis det ikke er en veteranbil. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Filmen kom på kino 24. juni. Innspillinga har jo da skjedd i året/årene før og bilen er derfor veteran. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Et snedig poeng oppkast har her, mest sannsynlig var bilene som ble kjørt med i filmen anskaffet god tid i forveien. Uansett så kommer jo dette an på noen ting: Det er 30 år som er grensen vi snakker om. Snakker man vetranbil slik det tolkes i norge med avgifter er vel det i forhold til første registreringsår regner jeg med. Så er det egentlig at bilen må være registrert for over 30 år siden? Og selve modellen, selv om den var produsert i 1980 kan ha vært klin lik modellen som ble produsert i 1979. Litt snodig at en slik formalitet utelukker bilen. For alt man vet ble aldri noen av de 3 bilene som ble faktisk brukt i filmen noengang registrert for å kjøre på vei, hva da? Lenke til kommentar
Tullebukkeline Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Det er sant det. Takk for svar begge to. Jeg bestemmer at det er en veteran og kjører på. Lenke til kommentar
Rick Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kan jo hende du vet det alt, men Fifth Gear har hadd en reportasje om denne bilen. Tipper at du kan finne den på YouTube vist du leter der, kan jo også hende at de sa noe om hvordan modell bilen var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå