hakonvl Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Hei Jeg har en Dell Vostro 1720 som jeg mest sansynelig var nødt til å oppdatere BIOS på fra versjon A06 til A08. Jeg lasta ned oppdateringen fra Dell sine nettsider og starta den. Programmet ba meg om og spesifisere om den bare skulle ta backup av BIOS, eller om den skulle ta backup og flashe den. Jeg kunne også spesifiesere hvor backupen skulle ligge og hva ROM fila for den nye var. Så låste maskinen seg helt, hversken ctrl+alt+del eller av-knappen fungerte. Jeg så meg nødt i og ta ut laderen og batteriet for og restarte. Når jeg starta maskina på nytt begynte CD-stasjonen og snurre før den stoppet som normalt og hardisk-lyset blinket. Etter at det stoppet og blinke begynte scroll lock og caps lock lyset og lyse mens num lock lyset begynte og blinke, uten at jeg ser noen andre tegn til liv på skjermen. Lyset som indikeret at maskina står på ladning reagere på at jeg tar ut laderen, CD-stasjonen lar seg åpne og lukke, men ellers er det ingen tegn til liv. Jeg kjørte Windows 7 64-bit når jeg gjorde dette. Hva skal jeg gjøre? Ut i fra hva jeg tror vil det ikke hjelpe, men er det noen sjangs for at en BIOS-reset vil hjelpe? Takk på forhånd Edit: Jeg fant ut at de blinkende lysene viser en errorkode, som vistnok betyr: The Microcontroller is handing control of the system to the processor. This code will persist if there is no processor detected. 1. Reseating the processor. 2. Replacing the system board. 3. Replacing the processor. Hentet fra http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/shared/support/dsn/no/document?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&docid=DBECF64CFEDA449398CB9E859D4944A5&journalid=81627B9F6F0D8DA2E040AC0A64E94570&Query=bGVkK2NvZGU=&SystemID=VOS_N_1720&ServiceTag=&contenttype=-1&os=-1&component=-1&lang=-1&doclang=en&toggle=false Hvordan kan det ha seg at den ikke finner prosessoren? Synes det var litt rart, men skal lese litt mer om det nå, men bare kom med svar hvis noenvet noe om dette Endret 6. april 2010 av Rockie Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Mest sannsynligvis er BIOS "bricked", altså den er kaputt fordi flashing av BIOS ikke ble fullført da maskinen låste seg. Derfor får du de feil beskjedene. Det er visst mulig å fikse dette på andre Dell laptoper, men det virker som det ikke er mulig på en Vostro maskin. Ser ut som at den eneste løsningen er å sende laptopen til Dell for skifte av hovedkort. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Ja, jeg ringte Dell nå så jeg får ordna det. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skjedde ig og med at jeg faktisk ikke satte i gang oppdateringen, men bare startet programmet. Jeg hadde fortsatt et valg om hvilken ROM fil jeg ville bruke, og hvor jeg ville plassere backup o.s.v, den må tydeligvis ha gjort noe med BIOS før jeg før de valgene. Takk for svar i allefall De fra Dell kom i dag, og når de skrudde opp maskina fant de to skruer og et beslag til CD-stasjone som lå og slang inni maskina, så de hadde nokk kortslutta noe. Det var vell derfor jeg fikk beskjed om at den ikke fant CPUen, noe jeg med mine kunnskaper ville tro var litt rart hvis det faktisk var BIOSen som var korrupt. Endret 8. april 2010 av Rockie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå