Bone Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Heisann! Tatt noen bilder med mitt Nikon D90 kamera i RAW (som blir i formatet .NEF), men får ikke åpnet dem i Photoshop.. så rart! Mulig å få til dette? Trodde de fleste programmer støttet de "mest kjente" formatenen jeg, og siden .NEF er Nikons RAW -format, så burde den støttet den også.. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Må du ikke installere et RAW plug-in til Photoshop? Lenke til kommentar
explirer Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei, du må installere denne: http://nikonimglib.com/nefcodec/ Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei, du må installere denne: http://nikonimglib.com/nefcodec/ Nei, ikke den. Den gjør at du kan se .nef filer i Windows utforsker. Det du må installere er siste versjon av Adobe Camera Raw, ACR. Sørg for at du installerer den som passer til den versjon av Photoshop. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Takk, men hvor får man tak i den? Lenke til kommentar
explirer Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 I photoshop kan du gå på help | updates for å få lastet ned nyeste camera raw. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hvilken versjon av Photoshop har du ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Da er det nyeste versjon av ACR som gjelder. Sjekk her. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Takker for svar! Da skal jeg prøve dette etter hvert.. sitter på en hotell-linje i Thailand, så ikke så rask linje her.. skal undersøke når jeg kommer hjem! Takk så lenge!! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Kan forklare raskt kvifor det ikkje fungerte med ein gong: Råfiler er eigentleg berre ei direkte avlesing av dei dataa sensoren les, og ettersom ulike kamera har ulike sensorar, vert råfilene òg ulike. Det vil seie, at sjølv om råfiler frå alle Nikon-kamera er pakka inn i same kontainer (.nef), so er filene forskjellige. Når eit nytt kamera kjem på marknaden må råkonverterarane oppdaterast for å støtte råfilene frå dette. D90 er ikkje eit veldig nytt kamera, men den versjonen du har/hadde av ACR er openbart eldre enn det, so støtte for råfilene til D90 var ikkje kome med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå