Gå til innhold

Hvilket program bør jeg bruke for å ta backup?

Anbefalte innlegg

Vi har et lokalt nettverk hjemme med i alt 3 laptops og en stasjonær. På nette finnes også en exstern disk på 2 Tb. Vi ønsker å ta fortløpende back up av vår store billedsamling, en samling som hele tiden øker fordi vi er ivrige fotografer. Vi har tidligere hatt to diskcrash med tap av tildels store mengder med billeder.

Det jeg kan tenke meg er en backup til den externe disken, men at det settes opp slik at endringer i billedmassen på nettverks PC'ene automatisk også blir backet up på den externe disken.

Hvilket program skal jeg bruke og hvordan skal det settes opp?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut for meg som om dere trenger ett Nas med backupfunksjonalitet, det vil hvertfall være en av de enklere løsningene hvis man kun tenker backup.

Det blir enklere å administrere siden boksen henter data fra klientene kontra at hver klient skal administrere sine egne backups.

Det er sikkert noen som kan anbefale ett brukbart NAS med slik funksjonalitet her.

Du kan jo evt. kikke på denne boksen.Netgear ReadyNAS 4-bay NV+ Gigabit LAN

Den vil kunne ta backup av alle klientene dine uavhengig av OS, samt at den kan kjøre intern speiling for ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige typer backupløsninger med forskjellig funksjonalitet.

Cobian tar tradisjonell backup, hvor man også kan ha inkrementell backup.

SyncToy er en litt annen type backup, hvor man kan synkronisere backup disken med lagringsdisken.

Jeg bruker begge to.

PS: har redigert emnetittel. Se retningslinjene: https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#Hva_er_.22d.C3.A5rlig_bruk_av_emnefeltet.22.3F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...