sveindy Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg har nylig fått takst på boligen min. Den er X kvm stor. Takstmannen (som megler hyret for meg) var hos meg og målte opp. Da var vi enige om at den var X kvm. Men da den skriftlige taksten kom, var størrelsen satt til X+3 kvm. Dette har jeg påpekt til megler (ikke til takstmannen direkte), men han sier at dette skal vi bare være glade for og at dette er takstmannens ansvar. Men den dagen kjøper kommer og sier at den er X og ikke X+3 kvm ser jeg for meg at jeg kan komme i trøbbel. Dessuten føler jeg at dette ikke er helt etisk riktig. Jeg har ikke skrevet eierskifteforsikring siden boligen er så ny (og i et borettslag) at jeg ikke kan tenke meg at det finnes noen skjulte feil som jeg har ansvar for. Jeg kjenner følgelig ikke jussen i dette, men det kan kanskje noen andre her? Jeg skal be megler om en skriftlig forsikring om at de tar det eventuelle ansvaret for kravet som eventuelt vil stilles til meg. Men en slik forsikring får jeg sikkert ikke. Da får han evt. ordne opp. Hilsen Boligselger Lenke til kommentar
sveindy Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Oppklart etter meglers samtale med takstmann. Han hadde målt den til X+3 allikevel etter finregning, men tallet på X som jeg har levd med er i følge ham trolig basert på at boligen ikke har innvendig bod, men i steden skap som utbygger har fått godkjent som bod. Dette skapet har dog blitt trukket fra Primærromutregningen den gang. Hvorfor det ikke er med nå vet jeg ikke, men jeg kan uansett ikke holdes ansvarlig. Spesielt siden takstmannen nå har blitt konfrontert med situasjonen (fortsatt ifølge megler, som vil tjene på dette, for jeg har ikke snakket med takstmannen). Takk for interessen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg hiver denne over i jussforumet. Saken er kanskje løst, men boligjuss hører hjemme der . Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er også verdt å merke seg hvorvidt et arealavvik på 3 m2 er å regne som en mangel. Hvis jeg ikke husker feil, er det ikke for mangel å regne dersom 3 m2 mindre 5-10% av totalarealet. Så hvis boligen din er større enn 60 m2 tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for uansett. En siste ting er jo at kjøperen byr på en bolig som han har sett, han kjøper hele pakken, ikke nødvendigvis x antall kvadratmeter. http://www.dinside.no/18987/gi-bud-per-kvadratmeter Denne artikkelen er riktignok gammel, og jeg har lest nyere saker om dette uten at jeg klarte å finne dem igjen i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå