Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opplever at bilen nykker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Ford Mondeo 93 mod og opplever for tiden at bilen nykker noe veldig når jeg kjører med jevn fart. Når jeg trår inn gassen så oppleves ikke denne nykkingen.

 

Dette har pågått siden jeg kjøpte bilen i Januar, men har nå i den siste tiden blitt værre, endte med at jeg byttet tennplugger og tennpluggledninger (mus hadde vært å tygget på den ene)uten at dette hjalp.

 

Jeg har også under kjøring opplevd at turtallet ligger på 1500 når jeg er oppe i fart og trykker inn clutch eller setter i fri, men når bilen står stille er turtallet på 1000 som normalt. Kan dette ha noen innvirkning på nykkingen ved jevn kjøring? Kan dette problemet være feil på clutch?

 

Kan også nevne at hjullageret på høyre side foran er gåen, men da jeg har forhørt meg rundt så kan ikke dette ha noe innvirkning på nykkingen. Eller hva mener dere?

 

Takker på forhånd for svar.

 

Med vennligst hilsen

Fortvilet Ford eier ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd på andre biler at bensinkutt-systemet tuller seg, og da kan du få akkurat det problemet du nevner, den kan liksom ikke bestemme seg om den skal gasse eller ikke, ved jevnt forsiktig pådrag. Ved noe mer pådrag er det uaktuelt for bensinkutt-systemet å koble inn, så du merker ikke noe.

 

Det kan selvsagt være "en haug" med andre feil. Skitt / tilsoting av diverse sensorer kan og lage diverse moro. Her kan du prøve selv med diverse bensinboostere, og i så tilfelle kan jeg anbefale deg å prøve TriPak, som bla.a selges på Jula. Av alle luriumprodukter som finnes, kan jeg etter flere års bruk varmt anbefale dette.

 

At turtallet holdes litt oppe mens du er i fart (eller rettere nettopp har belastet motoren) er ganske naturlig oppførsel på bensinbiler. Dette blir styrt av motorstyringen / lambdasensoren, og gjøres for å senke utslippsverdier. Den skal slippe ned turtallet når verdiene igjen er OK, som regel innen ca et halvt minutt. Gjør den ikke det kan det tyde på feil, men det kan og være noe så enkelt at den trenger service. Tett luftfilter kan få en hvilken som helst motorstyring til å gå "bananas".

 

Angående nykkingen, så ville jeg gått til et Ford verksted og forhørt meg. Få en mekaniker til å ta seg en tur, og betal den halvtimen det vil koste deg. Ut i fra det bør verkstedet kunne gi en antydning til kostnad.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen folkens,

 

Da har bilen vært på verksted og dem kunne ikke finne så mye feil, var et løst motorfeste som jeg fikk med meg.

 

Men her er saken, etter dem hadde hatt bilen oppe og sjekket over den fikk de ikke start på den igjen, den bare kinner. De har hatt bilen siden Onsdag 21.04 og forsøkt byttet tennplugger/kabel, luftmengdemåler og diverse andre ting uten at dette har hjulpet noe særlig, nå mener dem at feilen må ligge i kjørecomputeren.

 

Syntes dette er svært merkelig siden bilen fungerte utmerket i oppstart tidligere og ingen problemer på turtallet (var noe nykking ved kjøring, men ellers fin).

 

De har helt gitt opp på verkstedet jeg var på, hvilke rettigheter har jeg som forbruker her? Her har jo verkstedet gjordt ett eller annet mens dem sjekket over bilen slik at den ikke vil starte lenger.

 

Mvh

Fortvilet bilist

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har jeg fått igjen bilen, måtte betale 1300 for feilsøking på bilen.

 

Virker som jeg missforsto verkstedet litt når dem sa at bilen sviver dårlig. Den er faktisk helt lik som da jeg leverte inn bilen så det er jo bra, ikke være iallefall.

 

Men det negative er jo at dem ikke fikk løst problemet.

 

Nå vet jeg iallefall at problemet med ugjevn gange ikke skyldes det elektriske eller luftmengdemåler da dette ble byttet ut under test, det eneste jeg da kan tro som jeg også tipset verkstedet om da jeg leverte den inn er at feilen her ligger i drivverket, en eller annen kraftoverføring som feiler. Dette hadde dem da selvfølgelig ikke testet.

Lenke til kommentar

Har en Escort 1996 diesel, som jeg også måtte betale 1200 for feilslått feilsøk. Det er ikke verdens undergang, men det er irriterende at det ikke fins kompetente bilverksteder noen steder lengre. Til sammenligning må min datakompetanse som mediemann strekke seg 2000 millioner prosent utover det jeg EGENTLIG skal jobbe med, mens på bilverksteder virker det som trenden er "er stikkontakten satt i? Åja, nei da er det ikke så mye vi kan gjøre. Det blir 1200 takk".

 

Men for å prøve å være litt konstruktiv: jeg har også turtallsproblemer som har kommet veldig plutselig. Fått tips om å skifte dieselfilter, og tror også det muligens kan være dieselpumpa mi som sitter på tanken. Begge disse er i hvert fall mulig å gjøre noe med selv på en rimelig måte.

 

Dersom bilen nå er dårligere enn da du leverte den, må du selvfølgelig si fra så raskt som mulig. Dersom de er vrang har du alltids media som vil kaste seg over denne "godbiten" som sultne beist. Burde være et godt argument å ha i bakhånd om det blir konflikt. Men da må du også ha kvitteringa!

Lenke til kommentar

Feilsøke koster penger, skal man gå grundig tilverks må man kanskje drive i timesvis uten og finne noe og da er det ett spørsmål om penger. Det er ytterst få som bruker timesvis på og feilsøke sære feil på f.eks windows heller så lenge man betaler 800 - 1000,- timen for det.

 

Men det er nok lengre mellom de virkelig lidenskapelige mekanikerne, svært mange av de bruker tiden på servicer.

Lenke til kommentar

Var det et merkeverksted du leverte bilen på?

Der har man som oftest litt mer kunnskap om bilene de driver med.

Feks på merkeverkstedet jeg jobber på blir ingenting sendt ut igjen uten at man vet hva det er, og da går det som oftest som dette:

 

Mekaniker -> Teknikker -> Teknikere rundt om i landet.

Hvis ikke teknikeren på verkstedet vårt har kompetanse til å løse problemet, som kan skyldes alt fra manglende kurs til manglende utstyr, blir alt som oftest løst med å ta en tlf til diverse teknikere som har vært mye lengre i "gamet".

Endret av rublings
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant...kunne tenke meg å vite enden på visa jeg også.

 

Har du f.eks. utelokket falsk luft ? Kontrollert turtallstabilisator ? Bensinpumpe ? Forgasser ?

 

Problemer med turtall på eldre biler kan være ett rent helvette å finne utav så enhver løsning vil jeg gjerne vite om :D

Lenke til kommentar

Må komme med en gladnyhet fra min side i hvert fall! I dag skifta jeg returslangene på dysene på Escorten, og TJO HEI den ble som ny igjen! :D Samme som deg har bilen blitt dårligere og dårligere over ca et halvt år, for nå for ei uke siden å bryte sammen mens den kjørte osv. Det var selvfølgelig 15 år gamle slanger som hadde hull og var svært morken. (De fleste av slangene sprakk/revnet da jeg tok de av). Nye slanger kosta 80 kroner på Ford i Trondheim.

 

Så prøv å utelukk falskluft med det samme. Superlett operasjon var det også. Jeg trudde jeg måtte inn under bilen og skru ned drivstofftanken osv, men i hvert fall på min diesel var det bare å rive ut slangene på dysene i motoren og erstatte med nye.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...