-Serenity- Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 I mesteparten av mitt liv har jeg delt opp nattesøvnen slik at jeg sover ca 3 timer om ettermiddagen, og ca 4 om natta. Antakelig ikke gunstig, men det har aldri vært et problem sånn sett. Jeg har i kortere perioder klart å rette opp døgnrytmen, men jeg har aldri kommet dit at jeg legger meg av trøtthet rundt 23-24 slik jeg burde, har alltid måtte tvinge meg i seng på den tiden. Og etter en kort stund er vi tilbake til start. Har alltid vært b-menneske, og om kroppen får bestemme sovner jeg rundt 5 og står opp rundt 13. Det jeg lurer på er om jeg kan ha forskjøvet søvnfase? Og hvordan kan man egentlig finne ut av det? Lenke til kommentar
duckyduck Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Hei! Jeg har Fosinket Søvnfasesyndrom, som jeg tror det er du snakker om (sikkert en av grunnene til at jeg er våken enda). Legen sier at det er en diagnose som må stilles ved å utelukke alt annet. For å finne ut om du har det betyr det at du burde skjekke om det finnes andre måter du kan snu døgnet bakover på. Dette kan du gjøre ved å blant annet forbedre søvnhygienen din; Fjern alt av PC, Mobiltelefoner inne på soverommet. Sengen skal KUN brukes til soving og sex. Ingen spising, filmtitting e.l. Mer om søvnhygiene kan du finne ved å google Bergen Søvnsenter. Så er det slik at jeg har kjøpt meg en lampe som lyser 10 000 lux. Dette kan du handle på plasser som selger lamper, eller på elkjøp. De er ofte gjennkjent som "dagslyslamper". Denne får du noen til å sette på 2 timer før du skal stå opp. Derretter skal du sitte 2 timer og så og si stirre inn i den. Heretter flytter du denne behandlingen 1 time hver dag. Dette skal skru døgnet bakover. Spør legen og søvnspesialist for fler svar Edit: Du kan lese mer om sykdommen her: Bergen søvnsenter Ducky Endret 6. april 2010 av duckyduck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå