Gå til innhold

EL: Liverpool FC - SL Benfica 08.04.2010

Hewitt

37 stemmer

1. 1. Avanserer Liverpool til semifinalen i Europa League?

• Ja.
      26
    • Nei.
      11
  2. 2. Velger Benitez en offensiv taktikk til tross for skadeproblemer, og starter med Alberto Aquilani?

• Ja, på bekostning av Lucas.
      8
    • Ja, men Lucas (og Mascherano) spiller også.
      5
    • Nei.
      24

Anbefalte innlegg

b_9.png LIVERPOOL FC vs SL BENFICA benficalr.png

Leg 2 (Leg 1: 1-2)

Anfield

Torsdag 8. april kl. 21.05

Dommer: Björn Kuipers (Nederland)

Direkte på Viasat4_50x35.gif

Viasat4 (studio fra kl 20.30) // Viasat Fotball (opptak kl 23.00)

Kommentator: Thor Eggen

Bring 'em on!

c0180e3758rd-001.jpg.jpg

FIRST LEG

Første kamp forrige torsdag ble en eksplosiv kamp og en av årets mest dramatiske. Rødt kort, 2 straffer, mål i begge ender, en haug av diskutable situasjoner og en svenske på bærtur. Mye kan og har blitt sagt om kampen i Lisboa, og den vil nok diskuteres lenge. Men historie er historie, Liverpool må konsentrere seg om nåtiden. Vi ligger under 2-1 og må score på Anfield for å avansere.

Etter et lurt frisparktrekk av Gerrard og Liverpool, sendte Daniel Agger Liverpool i ledelsen i Portugal etter drøyt ti minutter. Et viktig bortemål var sikret, men gleden var kortvarig. Etter drøye halvtimen ble Ryan Babel feilaktig sendt av banen, og Liverpool var redusert til ti mann mot et jagende Benfica-lag. Di Maria, Cardozo & Co. greide aldri score spillemål på Liverpool, men to greie straffespark ble banket i nettet bak Reina og gjorde utgangspunktet verre enn det måtte bli for de røde.

Med 2-1 i sekken er vi videre på 1-0 hjemme. Men mot et så godt offensivt lag som Benfica er, må man passe ekstremt godt på bakover og det er ikke usannsynlig at vi må score 3 for å gå videre. Scorer Benfica ett, er vi nødt til å ha 3 eller flere. 2-1 vil være eneste resultat som fører til ekstraomganger og eventuelt straffespark.

BENFICA

Benfica fosser fremover hjemme i Portugal, og står i serien med sterke 20-4-1 og en måldifferanse på fenomenale 65-14. Med det leder de serien 6 poeng foran Braga, og hele 11 poeng foran Porto.

Benfica er et veldig sterkt hjemmelag, men også solide borte. I hjemlig serie står de med 9-3-1 borte og 28-9 i målforskjell. Senest mandag kveld snudde de 2-0 til 2-4-seier borte mot tiendeplasserte Naval. Sterke tall til bortebane å være, men man skal huske på at kvaliteten på lagene under topp 4 i Portugal er heller tvilsom. Borte i årets Europa League står de med 3-1-1 og målforskjell 7-4, og slo blant annet Marseille borte i forrige runde, et veldig sterkt resultat. Så selv om Benfica reiser til Anfield, er dette ikke et oppgjør som er avgjort før dommeren blåser av.

Benfica før kampen

"A 0-0 draw would work for us in the second leg, but it will be a different match and I'm sure they will attack even more than they did here. Still, we have shown we can score in any stadium and we all believe in what we're doing. It will be very difficult to eliminate us." - Javi Garcia

"We'll have to work as hard as we did here over there to seal qualification, and that won't be easy at all. Liverpool will start strongly in the second leg and they'll give their all to win, but I'm sure we'll stay very calm, as we did in Marseille. Hopefully we'll go through to the next round." - Angel Di Maria

cardozo-april2.jpg

Skader og suspensjoner

Javier Saviola var ikke delaktig i første kamp mot de røde, og skal være bekreftet ute av returoppgjøret også grunnet en skadet tå. Stopper Luisao har også fått seg en smell i et kne, men startet mandagens kamp mot Naval i den portugisiske serien, og etter rapportene fullførte han den uten problemer og bør vel derfor ansees som kampklar til torsdag kveld.

Ellers skal Benfica ha en skade- og suspensjonsfri tropp til møtet med Liverpool.

Mulig lagoppstilling

Cesar

Pereira - Luisao - Luiz - Coentrao

Ramires - Javi Garcia - Martins - Di Maria

Aimar

Cardozo

Mulige fra benken: Nuno Gomes, Menezes, Amorim, Kardec

Styrker og svakheter

Benfica er knallsterke offensivt, og vil nok på Anfield legge seg dypere enn i forrige kamp, de vil tross alt være godt fornøyd med 0-0. Men man må likevel se opp for den offensive maskinen portugiserne innehar, med spillere som Aimar, Di Maria og Cardozo som de farligste. De to sistnevnte scorte et mål hver i mandagens seier over Naval, og Cardozo fortsetter som toppscorer i hjemlig liga. Et mål bak her, og oppgaven blir langt vanskeligere. Benitez og Liverpool vil nok forvente mange gode overganger og farlige angrep fra Benfica, derfor blir det viktig å ikke glemme de defensive troppene i jakten på mål.

Bakover er det mer å hente for Liverpool, spesielt på hjemmebane, men Benfica har et sterkt lag defensivt også, med et solid stopperpar i Luiz og Luisao i spissen. Her blir det viktig med kraft, kløkt og smidighet. Gerrard, Torres og Benayoun bør ha muligheter til å spille seg til sjanser her, og får vi et tidlig gult på stopperne vil vi nok stoppe mye av det tøffe spillet deres.

LIVERPOOL

En skranglete sesong i Premier League gjør at Liverpool om dagen står foran to store sportslige oppgaver - 1) redde fjerdeplassen i Premier League, 2) vinne årets siste mulige trofé. Etter søndagens fadese i Birmingham er fjerdeplassen på gyngende grunn, men på torsdag er det Europa League som gjelder. Europas nest gjeveste turnering er inne i siste kamp i kvartfinalen, og i semifinalen venter enten Atletico Madrid eller Valencia. Kan de røde greie oppgaven som gjenstår ved å snu 1-2 til avansement?

Det er ikke bare i hjemlig serie sesongen har skrantet for Liverpool. Også ute i Europa har det vært labert. Overraskende ut av Champions League etter gruppespillet, etter svake resultater både hjemme og borte. I gruppespillet tapte vi to av tre hjemmekamper, mot Lyon og Fiorentina. Begge på overtid. Seieren på Anfield imponerte ikke akkurat heller med en knepen 1-0-seier mot gruppens slaktoffer Debrecen. I forrige runde av Europa League endte det med 0-1-tap borte for Lille, før vi tok en forventet, men etterlengtet, hjemmeseier i Europa med 3-0. Håpet er at det skal fortsette på torsdag, men det er et hakk opp i kvalitet fra Lille til Benfica.

Liverpool før kampen

"It will be another great European night and we know our fans will be there for us. We're under no illusions about the size of the task. They are a good football side who we know will be dangerous on the counter attack. All it needs is for us to score one goal and then they'll have to come back at us. It will be a tight game but we will score goals at Anfield, I'm certain of that." - Sammy Lee

"We need to keep going and try to score the goal at Anfield that could send us through. We knew the away goal was important, so we still have hope of reaching the semi-finals." - Lucas Leiva

"I have confidence we can do well and it will be totally different at Anfield. With the fans behind us, we can score goals and progress. Our fans are fantastic and they know if they are behind the team and push the players, they will work hard and we can do a good job. It is half-time for us. We have one more game and we have to be confident we can progress." - Rafael Benitez

torres-goal-united.jpg

Skader og suspensjoner

Rafael Benitez får en noe vrien nøtt når laget mot Benfica skal plukkes ut. Martin Kelly er definitivt ute resten av sesongen og uaktuell på høyreback. Martin Skrtel og Fabio Aurelio skal være tilbake rundt Benfica-kampen ifølge Benitez (sagt 23. mars), men det synes usannsynlig at noen av dem er kampklare så raskt etter å ha vært lenge ute.

Ryan Babel og Emiliano Insua er begge ute av oppgjøret på grunn av kontroversielle kort i forrige oppgjør, henholdsvis rødt og gult kort. Med Maxi Rodriguez uaktuell for spill i Europa, blir venstresiden nykomponert til denne kampen. Det er sannsynlig å tro at Benayoun vil gå inn på venstre, mens kanskje Daniel Agger vil flyttes ut på venstreback, eventuelt Carragher.

Det er ellers en gledelig nyhet for Liverpool at Alberto Aquilani – med mindre noe nytt skjer i løpet av ukens treninger – ser ut til å kunne bidra på torsdag. Han kom noe overraskende inn som innbytter mot Birmingham, etter at det var ryktet at sesongen kanskje var over for italieneren. Man kan derfor gå ut ifra at han kan være aktuell fra start dersom Benitez velger en litt mer offensiv tilnærming, eventuelt fra benken.

Se opp: Javier Mascherano og Fernando Torres må begge passe seg etter to gule hver så langt. Et gult til, og første kamp i en eventuell semifinale må stås over.

Mulig lagoppstilling

Reina

Johnson - Kyrgiakos - Carragher - Agger

Lucas - Mascherano

Kuyt - Gerrard - Benayoun

Torres

Mulige fra benken: Ngog, El Zhar, Pacheco, Aquilani

FINAL NOTE

Alt ligger til rette for nok en magisk Europakveld på Anfield. Med 2-1 i sekken må The Kop og supporterne virkelig stå frem og kjempe de røde frem til semifinale. Det blir et tøft oppgjør, kanskje like dramatisk som første oppgjør i Portugal. Det blir vanskelig, men veldig, veldig spennende. Som supporter gleder jeg meg som en unge. Det er på tide å dra frem stemningen og You'll Never Walk Alone fra de store oppgjørene, og gjøre klar for en thriller av en avgjørende kvartfinalekamp på Anfield torsdag. See you there.

COME ON YOU REDS!

lpoolcopy1la7.png

PS! Husk at samme dag som kampen, offenliggjøres Liverpools nye hjemmedrakt. For første gang siden starten av 90-tallet med en annen sponsor enn Carlsberg. Stay tuned on Liverpoolfc.tv på torsdag for bilder av det nye vidunderet!

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tråd! Har dog mine tvil om kampen. Kan bli et lite helvete for oss ute på venstresida i forsvaret. Vi må uansett utnytte de sjangsene vi får og håpe at The Kop blir den 12.spilleren på torsdag, noe jeg ikke tror skal være et problem.

Tror alt avhenger av hvordan Benfica går ut, om de velger å legge seg bakpå og forsvare ledelsen sin eller om de satser offensivt for å få et bortemål.

Lenke til kommentar

Må ha denne i mine innlegg og benytter anledningen til å nevne at kamptråden var god.

Tror nok Liverpool tar denne, men skulle Benfica score først kan det tøft mot et såpass sterkt kontringslag. Gleder meg veldig til å se Angel Di Maria, en av mine nyeste yndlinger.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Ekstrem bra kamptråd Hewitt! :new_woot:

her har du tatt det beste av det som har kommet før og fyllt på med fine vrier i oppsettet. Samt at du har gått mer dypt til verks i analyser og kommentarer.

Hewitt FOR President (av fremtidige kamptråder).

Hvis Liverpool legger halvparten av arbeidsinnsatsen til Hewitt ned i 2x45min mot Benfica så er vi allerde klare for semi-finalen.

Satte standarden for Liverpool-kategorien.

Satte vel standarden for alle lagene denne her. Slår knockout på ALLE andre lags kamptråder :cool:

Endret av YNWA32
Lenke til kommentar

Takker for ros, men føler egentlig ikke jeg kan ta æren for det. Oppsettet og slikt er stort sett bare tatt over fra flere andre kamptråder i Liverpool-kategorien (samlet litt her og litt der og noen små vrier), men skrive kan jeg, det får jeg beskjed om hele tiden her inne. :p

Ellers skal jeg prøve å hoste frem litt kamptråder jeg også i fremtiden, det er viktig at så mange som mulig bidrar for å holde kvaliteten og bidragene i katogerien oppe, men en skikkelig gjennomført kamptråd er tidskrevende å lage. Nå er det eksamenssesong så det blir vanskeligere å få tid til slikt, men jeg skal prøve. Ellers synes jeg kamptrådene stort sett er veldig bra her inne, så det er flere andre som kan lage kamptråder i Liverpools ånd. :)

Lenke til kommentar

Takker for ros, men føler egentlig ikke jeg kan ta æren for det.

Sant, oppsettet er stjålet fra oss i United kategorien.

men skrive kan jeg, det får jeg beskjed om hele tiden her inne. :p

Skrive langt ja. Ikke forveksl det med godt da, kjære venn.

Lenke til kommentar

Jeg så bare på tråder i Liverpool-tråden, hvor det eventuelt er tatt fra aner jeg ikke. :) Og ut ifra hva jeg skrev så var det selvsagt det jeg mente. Sjelden noen sier jeg skriver bra, men at jeg skriver langt har jeg fått høre et par ganger.

Lenke til kommentar

Takker for ros, men føler egentlig ikke jeg kan ta æren for det.

Sant, oppsettet er stjålet fra oss i United kategorien.

men skrive kan jeg, det får jeg beskjed om hele tiden her inne. :p

Skrive langt ja. Ikke forveksl det med godt da, kjære venn.

"opplegget er tatt fra United tråden?" Overskriften er tatt fra United tråden. 10% av oppsettet er tatt derfra.

Se på hele innlegget mot kamptrådene hos dere så ser dere at dette er MYE mer forseggjort. Bildebruk og ikke minst meget bra skrevet og hva som blir tatt opp er også intr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...