Gå til innhold

Pass nå med påkrevd fingeravrykk

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3592185.ece

det started med at man frivillig kunne gjøre dette. men slike starter det jo alltid før noe blir påkrevd. og fra tirstagen av må alle ha slike pass.

hva ellers? du er jo selvfølgelig skyldig til bevist uskyldig.

og for dere som har noe å skjule pass på.

dere som ikke har gjort noe galt kan være helt trygge siden slike ting ALDRI vil bli missbrukt på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et steg nærmere biometrisk identifikasjon, jeg vedder på at samme brukerne som sier her at de ikke har noe problem med dette kommer til å si det samme da.

Dette er noe en vil se enda mer av i fremtiden, dessverre.

Samtidig er det en naturlig utvikling mtp. hvordan verden blir globalisert. Flere mennesker som forflytter seg stadig oftere og med stadig større trusler mtp. spionasje, smugling, terror osv.

Terror er ikke naturlig, de hendelser som har legitimert denne økte overvåkningen og paranoiaen ble utført nettop med dette i tankene.

Lenke til kommentar

Jeg har ett pass som går ut i 1014, det er ikke fingeravtrykk eller noe slikt på det, og ikke er det elektronisk tror jeg. Må jeg ha nytt pass hvis jeg skal til europa i sommer?

Og til de som mener at hvis man ikke gjør noe ulovlig, så har man ingenting å frykte, det er feil!

Gjør man ikke noe ulovlig skal man heller ikke trenge og gi ifra seg all info om seg selv, også fingeravtrykk.

Selv om jeg låser døra når jeg er på dass, betyr ikke det at jeg har noe å skjule, jeg vil bare bevare mitt privatliv.

dvs: Jeg har noe å skjule, mitt privatliv.

Lenke til kommentar

Og til de som mener at hvis man ikke gjør noe ulovlig, så har man ingenting å frykte, det er feil!

Gjør man ikke noe ulovlig skal man heller ikke trenge og gi ifra seg all info om seg selv, også fingeravtrykk.

Selv om jeg låser døra når jeg er på dass, betyr ikke det at jeg har noe å skjule, jeg vil bare bevare mitt privatliv.

dvs: Jeg har noe å skjule, mitt privatliv.

Og hvordan innskrenker det at fingeravtrykket ditt er registrert privatlivet ditt mer enn det at navnet og bildet ditt er det? Hva finner staten ut om deg via fingeravtrykket ditt som staten ikke finner ut om deg via ditt navn?

Lenke til kommentar

Dette er ikke det samme som f. eks datalagringsdirektivet.

Hovedsaklig var posten min et svar på div andre innlegg.

Passet skal jo vise hvem du er, bilde, navn, personnummer osv...

Og fingeravtrykk vil jo også være med på å sjekke hvem du er.

Men hvem sitter på fingeravtrykkene, og hvem kan bruke de?

Når jeg var mindre mener jeg å huske at min far hadde et pass med sitt fingeravtrykk på, så det kan jo heller ikke være helt nytt?

Lenke til kommentar

Registrene kan misbrukes samt komme på avveie. Et slikt register kan bl.a. brukes til å registrere samtlige mennesker som går inn og ut av en vilkårlig bygning el. Dessto mer teknologi, dessto flere muligheter, og mulighetene blir flere og billigere for hvert år. Det er godt mulig at mange her synes det er helt greit at en kan finne ut bevegelsene til enkeltpersoner, men samtidig må en respektere at enkelte ikke synes det er like greit. I dag kan mange bevegelser spores bl.a. ved bruk av betalingskort og Qfree-brikker i bilen, men disse kan en avstå fra å bruke. Et fingeravtrykk vil kunne spores enten en vil det eller ikke. Og hvor går grensen, det neste vil være iris-scanning og deretter godt mulig DNA-prøver ved fødsel. Om noen tiår vil en kunne sette opp et kamera ved trafikanten på OsloS og få samtlige mennesker registrert på navn, alder, inntekt, bostedadresse, etc etc. på noen sekunders prosessering. En enkel form for denne teknologien kan en få kjøpt for noen hundrelapper fra Kina idag, og den teknologien som jeg forespeiler ovenfor vil kunne være tilgjengelig for de samme massene for beskjedne summer. Og så kan en bare begynne å utvide antall registreringspunkt og en sitter igjen med en fin database som kan brukes i markedsføring, kriminalitet, spionasje osv.

Edit: Selv ser jeg på fingeravtrykkregistering som et nødvendig onde (og en naturlig konsekvens av hvordan verden utvikler seg som jeg nevnte i mitt første innlegg) og er i så måte ikke imot det, men ser helt klart argumenter mot det :)

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Fingeravtrykk virker ikke for meg som noe som i større grad truer privatlivets fred noe mer enn en signatur gjør det. Det blir vel heller mer relevant å å stille spørsmål til hvor og når man skal være nødt til å identifisere seg.

Det finnes nok av metoder for å holde oversikt over folks privatliv allerede. Man kan enkelt holde fullt rede på hvor en person befinner seg ved å spore f.eks. mobiltelefon. Derfor er det viktigere at vi setter fornuftige grenser for hvordan informasjonen skal kunne brukes.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...