Herr Brun Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Den første biten (som alle henger seg opp i) kan forsvares. Det er kanskje ikke så jævla lurt av dem, da krigene USA i dag deltar i ikke kan vinnes bare med militær makt, men det er altså utvilsomt at flere av de som beskytes er bevæpnet. Det jeg ikke skjønner at det ikke reageres mer på, er at de tar ut bilen som kommer og skal evakuere de sårede. DET er helt hårreisende, og gutta i det helikopteret der bør få lang, lang fengselsstraff. Når du så legger på at de sender det som ser ut som tre hellfire-missiler inn i det ene bygget etterpå, så blir jeg litt kvalm. For øvrig, til diskusjonen angående konvensjonelle vs. høyteknologiske våpen: Den typen våpen som skaper DESIDERT minst "collateral damage" er konvensjonelle, "gammeldagse" våpen. Infanteri med håndvåpen støttet av artilleri og stridsvogner. Det som sørger for flest sivile drepte er flystøtte med "smart bombs" og droner, altså det mest høyteknologiske de bruker. Ironisk, i grunn. Teknologien beskytter ikke fienden, og gjør det ikke lettere å treffe dem. Det gjør det bare mye vanskeligere å treffe de amerikanske soldatene. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg tror journalistene var klar over risikoen ved å operere i åpent terreng med opprørere, å det å ta med barn inn i en strids sone er jo helt høl i hue. For det første er det du sier feil. For det andre, så er det rimelig utrolig å fokusere på noe sånt, når den åpenbare idiotien av å meie ned sivilbefolkning og media med maskinkanon fra helikoptere, uprovosert, er så dominerende i denne saken. Handlingene til det amerikanske forsvaret taler for seg selv. De har brukt over ett år på å i det hele tatt svare på spørsmålene fra Reuters angående dette. De har også nektet å utlevere dokumentasjon, selv om det strider mot FOIA. Samtidig, har noen i det amerikanske forsvaret ansett dette som så alvorlig at de har tatt det på seg å utlevere videoen på ulovlig vis til Wikileaks. Dette er en svært tungtveiende sak, som kan og bør få minst like store reaksjoner som Abu Ghraib. Desverre glimrer saken med sitt fravær i mange utenlandske medier... Om det gjør USA til "den største djevelen" er en annen sak. Jeg tror aldri det vil komme noe godt ut av å legge opp til en diskusjon på et så barnslig niå. Men uansett, så er det faen ikke særlig bra mht, profesjonaliteten og nivået som forventes av USAs millitære styrker. Endret 6. april 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ser ut som amerikanere har spilt bare litt for mye COD. De nyter å drepe uskyldige folk, et varemerke hos dem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ser ut som amerikanere har spilt bare litt for mye COD. De nyter å drepe uskyldige folk, et varemerke hos dem. Herregud så saklig vi skal være. Hva med opprørerne som gjemmer seg blant sivile? Eller som går fra hus til hus og sier at de dreper sønnen din om du ikke slåss for oss? Er de så mye bedre? Jeg sier ikke at amerikanerne/vesten er engler og alt det der, men det innlegget her er for dumt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Usakelig og unødvendig generaliserende ey baba. Du mister troverdighet når du lar følelsene ta overhånd. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Ser ut som amerikanere har spilt bare litt for mye COD. De nyter å drepe uskyldige folk, et varemerke hos dem. Hvorfor mener du at USA er den største djevelen, og hvordan stiller Russland, Kina, Nord-Korea, Taliban, utallige grupperinger i Afrika seg på din liste? Eller er det bare fordi du er følelsesmessig innvolvert i konflikten via venner/religion/familiebakgrunn at du har ditt ståsted? Endret 6. april 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Helikopter pilotene kommer aldri til å bli straffet, men de kommer antakeligvis ikke til å medaljer for hendelsen heller. De gjorde alt riktig for den situasjonen de var i. Hvis man skal angripe noe bør dette heller være befal som setter en så løs ROE. Endret 6. april 2010 av -sparks- Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Usa er den store, eller som man sier på persisk : "Sheitane Bozorg". De gode til å skjule ting de har drevet med som f.eks å drepe mange uskyldige mennesker osv. Vi vet hva Russland, Kina og Nord Korea står for. Men hvorfor kan vi ikke nevne USA som en av de største terrorist landnene i verden ? Eneste grunnen er jo at vi ikke får nok informasjon hva USA egentlig driver. Fra med å støtte saddam mot Iran, til å lyst å drepe han. Fra med å ELSKE iran under shahen, ved å hate Iran, når landet er selvstendig. Hva den egentlig grunnen til at USA kriger mot irak og afghanistan ...Selvfølgelig handler det ikke om olje. USA er og forblir den store djevelen. Den lille djevelen er selfølgelig Israel Det er ikke vits at jeg nevner hva Nord Korea og Russland står får, fordi det vi jo alle.. Endret 6. april 2010 av medlem-140898 Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva av det jeg sa er feil? At krigs journalister er klar over faren ved jobben, spesielt når de dekker en slags undergrunns gruppe? At det er idiotisk å ta med seg barn i en strids sone? Det er en strids sone når du har 8+ nylig skutt mennesker. Gidder ikke klage over hvor fælt gjort dette var for det er så lett, prøver heller å se begge sider. Det var Ak-47 og RPG der, jeg så ikke forskjell på kameraene og AK-47 som man gjerne også kan ha i stropp. Delen med bilen var overdrevet men sånt skjer i krig. Å at de snakker kynisk om situasjonen, vel du må vel nesten være det om du skal klare å leve med deg selv i ettertid i tillegg så blir det ikke det samme for de som kriger gjennom en data skjerm og de på bakken. Du så klart forskjell på reaksjon. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Du sa at journalistene opererer med opprørere, det har du ikke noe belegg for å hevde. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Usa er den store, eller som man sier på persisk : "Sheitane Bozorg". De gode til å skjule ting de har drevet med som f.eks å drepe mange uskyldige mennesker osv. Vi vet hva Russland, Kina og Nord Korea står for. Men hvorfor kan vi ikke nevne USA som en av de største terrorist landnene i verden ? Eneste grunnen er jo at vi ikke får nok informasjon hva USA egentlig driver. Fra med å støtte saddam mot Iran, til å lyst å drepe han. Fra med å ELSKE iran under shahen, ved å hate Iran, når landet er selvstendig. Hva den egentlig grunnen til at USA kriger mot irak og afghanistan ...Selvfølgelig handler det ikke om olje. USA er og forblir den store djevelen. Den lille djevelen er selfølgelig Israel Det er ikke vits at jeg nevner hva Nord Korea og Russland står får, fordi det vi jo alle.. Russland gjør mye av det samme, bare mot land som du kanskje ikke bryr deg like mye om. Kina gjør også det samme. Det er ikke slik at USA er best på å skjule hva de driver med. Det er USA som får mest oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Carne Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Hvordan soldatene oppfører seg gjør meg kvalm. Akkurat som å se en video på YouTube av noen 12 åringer som spiller Modern Warfare 2 med voicechat. Endret 6. april 2010 av Carne Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Du sa at journalistene opererer med opprørere, det har du ikke noe belegg for å hevde. Hva er det dem gjør da? De var med bevæpnede opprørere, de vet jo da risikoen. Spesielt med bruken av droner. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Helikopter pilotene kommer aldri til å bli straffet, men de kommer antakeligvis ikke til å medaljer for hendelsen heller. De gjorde alt riktig for den situasjonen de var i. Hvis man skal angripe noe bør dette heller være befal som setter en så løs ROE. Det er TYDELIG fra et lavoppløst kamera med dårlig kontrast at de var alle ubevæpnet(bare sett så langt at de har drept 8 uskyldige sivile). Kameraet er det litt i tvil om, MEN det er veldig tydelig at det er pokkers firkantet(Soldat: Eh.... an RPG?). De burde ha prøvd å funnet det ut. Seriøst..... "Let me fire! Let me fire!" ............... Disse individene bør blir forfulgt, de har angrepet sivile uten godt grunnlag. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hvis du ikke så våpen må du se klippet på nytt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Du sa at journalistene opererer med opprørere, det har du ikke noe belegg for å hevde. Hva er det dem gjør da? De var med bevæpnede opprørere, de vet jo da risikoen. Spesielt med bruken av droner. Kan du dokumentere det? Videoen er ikke dokumentasjon. Det holder ikke å si "de sier det på videoen", når gutta er så blodtørstige at de tigger om å få skyte mer på allerede sønderskutte folk. At de er bevæpnet - HVIS de var bevæpnet - det er et omstridt tema - betyr det ikke heller nødvendigvis at de er opprørere. Uansett, så blir det en digresjon. Det er hvordan USAs forsvar har handlet i etterkant som er interessant. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Du ser jo våpen på klippet, hvis man bare ikke fokuserer på det wikileaks har skrevet inn der. Hvordan de har handlet i ettertid vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Det er overraskende, siden du svarte på en post der jeg forklarte hvordan USA har handlet i etterkant. Endret 6. april 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) De gjorde alt riktig for den situasjonen de var i. Hvis man skal angripe noe bør dette heller være befal som setter en så løs ROE. Ikke helt riktig påstand. Riktig nok bør befalet på bakken ta sin del av ansvaret for dette, men en hver soldat er bundet til regler i forhold til jus in bello, dvs. det internasjonale regelverket som setter rammevilkår for soldater i krig. I et av mine tidligere innlegg i denne tråden telte jeg tre klare brudd på dette regelverket, og dermed siterer jeg meg selv: Ut i fra samtalen i dette opptaket så virker det ikke på meg som om disse piloter i det hele tatt var interessert å forsikre seg at disse personene på bakken var sivile eller ikke. Dette var det første bruddet på internasjonale konvensjoner, og regler i forhold til jus in bello. De i tillegg skyter på et menneske som ligger hardt skadet på bakken, og som tydelig er ut av stand til å utgjøre en trussel. Dette var det andre bruddet på regler i forhold til internasjonal krigsføring. På toppen av det hele kan man tyde at det sitter to unger i denne bilen som kommer til unnsetting. Likevel velger de å skyte, og dermed begår det tredje bruddet i forhold til jus in bello. Dermed blir det hele for opplagt i forhold til hva slags preferanser disse piloter hadde. Kan man helgardere seg mot slike aktører? Neppe. Men dette har som sagt skjedd alt for mange ganger for at jeg skal si meg enig i at det militære systemet i USA gjør alt for å hindre at slike ugjerninger skal forekomme. Endret 6. april 2010 av statsviter Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) I virkeligheten går ikke folk rundt med glødende navneskilt over hodet som i denne videoen. Hadde du at det var barn i bilen hvis du ikke viste om dette fra før? Jeg tviler. Virkeligheten er ikke en fotballkamp hvor man ta avgjørelser i sakte film og zoome ekstremt inn på små detaljer i replays. Etterpåklokskap er den mest nøyaktige vitenskap. Endret 6. april 2010 av -sparks- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå