Gå til innhold

Opprettelse av kontakt til strøm - et litt spesielt tilfelle

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg spør på vegne av en venn. Denne vennen har en familie som har en hytte i fjellet som har en litt semi-legal strømløsning. For noen år siden knyttet de fleste i hyttefeltet seg til strømnettet, en gang på 90-tallet. Aner ikke hva det kostet, sikkert en eller annen felles-deal. Nå var faren i familien litt gnien og tilhenger av gjør-det-selv-løsninger. Derfor fikk han nabo-hytta med på en deal der de delte strømmen. Nå til nyttår var strømmen død for første gang, da tok denne vennen en tur ned i strømskapet som står i boden til nabohytta. Da så han at det ser ut som nabohytta har et tilsynelatende "normalt" inntak. Så står det en kurs helt for seg selv merket med blyantskrift på 10 amp. Dvs at min venn har hele tiden fått vite det at det kun er en 10 amp sikring og således et max forbruk i hytta på ca 2400, de har dog regnet 2000 for sikkerhets skyld. De går en kontakt inn til hyttveggen i min venns hytte, der kobler du av strømmen ved å koble fra noe som ser ut som en skøyteledning. Dette er koblet til et eller annet slags sikringsskap, men vet ikke om kursene her funker eller om dette er operativt i det hele tatt. Visstnok kjøpt på ferie i Tyrkia i følge ryktene, kanskje bare som avledning i forhold til evt kontroll, hvem vet.

Faren er nå død og familien har tatt over hytta. Dealen med naboen som også er gammel og skral er å betale 1/4 av strømforbruket dems per år. Dette er selvfølgelig ikke avklart med netteier eller noe strømselskap antar jeg og således ikke lovlig. Heller ikke helt lurt i forhold til at baksmellen må jo komme en dag. En ny hytteeier kommer jo hos nabohytta, og hva vil da skje? Eller hva om min venns familie plutselig skal selge egen hytte? Det nytter jo ikke med en sånn avtale.. Faren gravde selv grøft til strømledningen. Hvor mye vil det koste å koble seg til strømnettet med eget lovlig strømskap? Vil de kunne bruke strømledningen som ligger der eller vil de insistere på å legge egen? Det vil jo i så fall koste en del antar jeg.

Dette er i et hytteområde i nærheten av Fyresdal i Telemark, noen som har greie på netteier der? Skagerak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sagt noenting om hva jeg tror det vil koste. Det er derfor jeg spør.

Men det var den størrelsesordenen jeg hadde fryktet som worst case. Problemet er at man får aldri vite hva det vil koste. Jeg fremla saken for kraftlaget der, da ville han bare vite hvor hytta lå.. Fikk skvist ut av han at det som ville skje var at de kom på en befaring, så fikk vi pålegg om å forbedre det som var galt med løsningen. Dvs at vi kan glemme dagens løsning og i tillegg har et pålegg om å fjerne eller forbedre den strømmen vi har i dag. Hvis hytta kanskje er verdt 5-6-7 hundre tusen, hva vet jeg, så virker det som en tvilsom deal å bla opp 200 tusen for strøm.

Lenke til kommentar

For å få en nøyaktig pris må du nesten kontakte nettselskapet som eier strømlinja i området. Prisen kan variere voldsomt fra selskap til selskap. Men jeg stiller meg tvilende til at man må ut med 200 000,- for tilkobling i et hyttefelt som allerede har en trafostasjon. Du kan dog spare en del på å grave en evt. grøft selv (hvis det ikke er luftstrekk som brukes i området).

Men som du sier, så må nok en representant fra nettselskapet komme på en befaring for å kunne gi et anbud, og kan dermed sette en effektiv stopper for skjøteledningen som går fra hytte til hytte (dette er ikke lov, det må være en kabel beregnet for nedgraving i jord, i tillegg til at den ikke kan være tilkoblet en stikkontakt i noen av endene). Videre er jeg usikker på om det i det heletatt er lov å forsynte to forskjellige gårds og/eller bruksnummer fra samme abo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...