Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Websurfing blir tregere over tid/faller helt bort

Anbefalte innlegg

Har en FujitsuSiemens Amilo 1718 laptop som brukes stortsett bare til websurfing. Et problem jeg har med denne er at over tid blir det vanskeligere å få åpnet websider, og å laste sider tar lang tid. Til slutt blir det også helt umulig å åpne websider.

Enkelt forklart; starter maskinen og kan surfe i kanskje 30-60min, så blir det tregere og tregere. Etter en stund så blir det helt umulig å åpne websider, bruke msn osv.

Har prøvd å ping'e forskjellige websider, og dette fungerer uten problem. Har også prøvd forskjellige nettlesere uten at det hadde noe utslag (bruker Opera til vanlig).

I tillegg til laptopen som er koblet til ruteren trådløst, har jeg to stasjonære maskiner koblet til via kabel, samt PS3 koblet til trådløst. Ingen av disse maskinene har noen som helst problemer over tid, så ut fra dette virker det ikke som at problemet ligger hos ruteren, men heller hos laptopen.

Ellers kjører jeg Windows 7, maskinen har et Atheros 5700EG wifi-kort og ingen virus eller lignende.

Hvor kan problemet ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... ingen virus eller lignende.

Det er som sagt mest nærliggende å tenke malware/virus når en maskin oppfører seg slik. Jeg ser at du sier at du ikke har virus men det kan være greit og få en second opinion fra et annet virusprogram/malwareprogram da ikke alle slike programmer klarer å detektere alle trusler som finnes der ute.

En annen ting kan være at du har veldig mange temporære filer liggende etter browsere, installasjoner etc.

Liten Diskplass kan også føre til lignende problemer, sjekk at diskene dine har minst 10% ledig plass til enhver tid.

Du kan også sette paging filen til en satt størrelse, den skal være på total minnemengde x 1.5. Hvis du har flere disker så vil det også være gunstig å legge paging fila på en annen disk enn den disken os'et ligger på.

I noen tilfeller så kan en fragmentert paging fil også føre til en treg maskin.

Lenke til kommentar

Det trengs nok en hel del mer informasjon for å løse dette...

Her er et par ting du bør sjekke og poste for å hjelpe folk narrowe ned problemkilden:

- Noen forskjell mellom kabel og trådløst? (på problemmaskinen altså)

- Noen forskjell om du er den eneste maskinen på nettverket?

- Fikser restart på maskinen problemet 100% alltid?

- når det er blitt så ille at du ikke kommer på nett i det hele tatt, har du testet å pinge adresser med store pakker eller bruke en eller annen form for verktøy for å sjekke i hvilken grad du faktisk har kontakt med nettet lenger? ( i så fall, hva er resultatet?)

- Når det er blitt så ille at du ikke kommer på nett i det hele tatt lengre, påvirker det de andre maskinene i det hele tatt? (test www.tptest på disse maskinene før og etter for eksempel).

- Fortell kort om hvordan nettverket ditt "ser ut". Dvs. er maskinene uten problemer koblet direkte på samme nettverksenhet som problemmaskinen eller ikke? (dette er for å kunne utelukke defekte/problematiske nettverksenheter fra problemstillingen).

Besvarer du flesteparten av disse så skal det være en god del enklere å komme med konkrete forslag og "educated guesses" på hva problemkilden kan være, forslå videre tester derfra, og til sist kunne konkludere med hva feilen er og forhåpentligvis hvordan du retter den.

Jeg er litt enig med de andre over at slik det utarter seg kan minne om et virus eller trojaner som kaprer all båndbredden din for eksempel, men det er som sagt for lite informasjon til å foreslå noe konkret enda. Det hadde dog vært en fordel om du fortalte oss på hvilken basis du "vet" at det ikke er virus/malware, så vi vet i hvilken grad vi kan se bortifra dene muligheten, siden det er lett for selv avanserte brukere å kunne overse noe i denne sammenhengen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det trengs nok en hel del mer informasjon for å løse dette...

Her er et par ting du bør sjekke og poste for å hjelpe folk narrowe ned problemkilden:

- Noen forskjell mellom kabel og trådløst? (på problemmaskinen altså)

Har testet å bruke kablet nett, og det gav som jeg forventet stort utslag ved at alle websider laster normalt og uten problemer.

- Noen forskjell om du er den eneste maskinen på nettverket?

Har sjekket dette uten at det ble noe forskjell.

- Fikser restart på maskinen problemet 100% alltid?

Problemet løser seg etter reboot ja.

- når det er blitt så ille at du ikke kommer på nett i det hele tatt, har du testet å pinge adresser med store pakker eller bruke en eller annen form for verktøy for å sjekke i hvilken grad du faktisk har kontakt med nettet lenger? ( i så fall, hva er resultatet?)

C:\Users\Administrator>ping www.hardware.no -l 2048

Pinger www.hardware.no [89.250.123.171] med 2048 byte data:

Svar fra 89.250.123.171: byte=2048 tid=53ms TTL=52

Svar fra 89.250.123.171: byte=2048 tid=54ms TTL=52

Ping-statistikker for 89.250.123.171:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 53ms, maksimum = 54ms, gjennomsnittlig = 53ms

C:\Users\Administrator>ping www.cgtalk.com -l 2048

Pinger forums.cgsociety.org [74.54.223.196] med 2048 byte data:

Svar fra 74.54.223.196: byte=2048 tid=200ms TTL=43

Svar fra 74.54.223.196: byte=2048 tid=198ms TTL=43

Svar fra 74.54.223.196: byte=2048 tid=199ms TTL=43

Svar fra 74.54.223.196: byte=2048 tid=198ms TTL=43

Ping-statistikker for 74.54.223.196:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 198ms, maksimum = 200ms, gjennomsnittlig = 198ms

- Når det er blitt så ille at du ikke kommer på nett i det hele tatt lengre, påvirker det de andre maskinene i det hele tatt? (test www.tptest på disse maskinene før og etter for eksempel).

De andre maskinene kjører som normalt, upåvirket av hva som skjer med den bærbare.

- Fortell kort om hvordan nettverket ditt "ser ut". Dvs. er maskinene uten problemer koblet direkte på samme nettverksenhet som problemmaskinen eller ikke? (dette er for å kunne utelukke defekte/problematiske nettverksenheter fra problemstillingen).

ADSL-modem
  |-->Dlink DIR-635
       |-->Stasjonær
       |-->Laptop (wifi)
       |-->Dlink DIR-635
            |-->Stasjonær
            |    |-->Stasjonær
            |-->Laptop (wifi)
            |-->PS3 (wifi)

Besvarer du flesteparten av disse så skal det være en god del enklere å komme med konkrete forslag og "educated guesses" på hva problemkilden kan være, forslå videre tester derfra, og til sist kunne konkludere med hva feilen er og forhåpentligvis hvordan du retter den.

Jeg er litt enig med de andre over at slik det utarter seg kan minne om et virus eller trojaner som kaprer all båndbredden din for eksempel, men det er som sagt for lite informasjon til å foreslå noe konkret enda. Det hadde dog vært en fordel om du fortalte oss på hvilken basis du "vet" at det ikke er virus/malware, så vi vet i hvilken grad vi kan se bortifra dene muligheten, siden det er lett for selv avanserte brukere å kunne overse noe i denne sammenhengen.

-Stigma

Kjører virusscan med AVG annenhver dag, samt Spybot. Personlig er jeg ikke helt sikker på om problemet ligger i software, men heller kanskje i hardware. Wifi-kortet har en tendens til å bli særdeles varmt etter en tids bruk, som jo da kan ha sammeheng med problemene som oppstår. Det eneste som da er litt merkelig er at samme problemet oppstår når jeg har testet med wifi via ekstern usb-mottaker. Vil den eksterne wifi-mottakeren på noen måte ha sammenheng med det innebygde wifi-kortet under bruk? For selv om jeg deaktiverte det interne wifi-kortet, sank ikke temperaturen noe nevneverdig når jeg bruktet usb-mottakeren. Det faktum at så snart jeg går over til kablet nett, vil vel bygge oppunder dette. Eller kan det være helt andre ting?

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...