Christian93_U Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Hei! Jeg er 16 år, ble det for litt siden. Jeg er ganske lav for min alder. Jeg er ca. 170 cm og veri 60 kg. Jeg har tenkt til å starte å bygge opp muskler. Jeg startet for en uke siden med å trene vekter, sit-ups, push-ups osv.. I tillegg har jeg starte med å ta protein shake. Den er fra Londsdale. Har kjøpt 2 kg. Den er god å jeg ser at den virker at jeg har bruklt den i en uke. Jeg har to spørsmål: 1) Er det lurt å starte å trene på min alder, vekt og høyde? 2) Har proteinshake noen bivirkninger senere? Takk på forhånd! Endret 5. april 2010 av Christian93_U Lenke til kommentar
Pollador Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 La meg spørre deg om noe først, okei? Har kylling, biff, egg eller melk noen bivirkninger seinere? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Pollador, du kan jo prøve å overbevise moren min Kommer med alle slike tåpelige argumenter om at proteinpulver er unaturlig osv. Før hun stikker inn og lager seg noen par skiver med margarin og skinke. Nei, proteinpulver er ikke farlig. Whey er det samme som melkeproteinet. Altså, det er proteinet fra melk i pulverform. Altså, det samme som barna i afrika får fra røde kors. Lenke til kommentar
Christian93_U Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Tusen takk folkens, men, kan noen være så snill å svare meg på spørsmål 1? Er det lurt å starte å trene på min alder, vekt og høyde? (Jer er 16 år, veier 60 kg og er 170 cm) Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hvorfor ikke? Trening er sunt og hva har du å tape? Du kommer fort til å merke forandringer, selvtiliten, selvbilde og selvrepskten går opp. Du blir sterkere, jenter begynner å gi mer oppmerksomhet, venner gir mer oppmerksomhet. Training is coolness. Lenke til kommentar
Christian93_U Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Pijus, tusen takk! Du ga meg enda mer selvtillit nå! Har alltid vært svakest i vennegjengen min, nå skal jeg faen meg vise litt muskler snart.. !! Takk igjen folkens! Lenke til kommentar
Christian93_U Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Men en ting til... :!: Slutter jeg å vokse dersom jeg begynner å trene nå? Det sier nesten alle jeg spørr. De sier at musklene strammer seg og ikke vil strekke seg eller noe liknende.. Takk for hjelp Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Tror ikke det er god nok forskning gjort med vekst og trening. Jeg har iallefall vokst 10 cm etter jeg begynte å trene. Jeg tror og sier nei, det ødelegger ikke veksten din. MEN, da må du trene sikkelig og trygt. Altså ikke noe ego og gå rett på de tyngste vektene og kjøre i vei. Start lett med riktig teknikk. Endret 5. april 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Christian93_U Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 ok, takk ! Lenke til kommentar
nerval Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Pollador, du kan jo prøve å overbevise moren min Kommer med alle slike tåpelige argumenter om at proteinpulver er unaturlig osv. Før hun stikker inn og lager seg noen par skiver med margarin og skinke. Nei, proteinpulver er ikke farlig. Whey er det samme som melkeproteinet. Altså, det er proteinet fra melk i pulverform. Altså, det samme som barna i afrika får fra røde kors. Kjekt å lese! Endret 5. april 2010 av nerval Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Tror ikke det er god nok forskning gjort med vekst og trening. Jeg har iallefall vokst 10 cm etter jeg begynte å trene. Jeg tror og sier nei, det ødelegger ikke veksten din. MEN, da må du trene sikkelig og trygt. Altså ikke noe ego og gå rett på de tyngste vektene og kjøre i vei. Start lett med riktig teknikk. Det er kun en myte at veksten stopper opp når du trener med vekter. Det er rett og slett så enkelt at kroppen ikkje fungerer på den måten, du hemmer ikkje kroppens vekst uansett kor tungt du løfter. Christian93_U: Prøv stronglifts.com sitt treningsprogram, beginner-programmet der. I tillegg til et solid kosthold der du ligger i overskudd i kalorier, så trenger du et skikkelig program. Prøv stronglifts sitt, madcow sitt, et anna 5x5 program som baserer seg på baseøvelser som knebøy, markløft, benkpress og militærpress. Les deg opp mykje på teknikk, og øv mykje med lette vekter i starten. Stronglifts starter forøvrig med 20kg i mange øvelser, og så skal du løfter tyngre for kver trening. Du trenger heile tida å løfte tyngre og tyngre for at musklene skal vokse. Men hugs, kosthold kjem først. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg innbiller meg at det er veldig mye kjemiaklier og søtstoff i proteinpulver, og det kan vel umulig være sunt i for store mengder. Prøver selv å begrense det til maks en shake om dagen, så gomper jeg heller egg og melk isteden Lenke til kommentar
Norrøna Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Å sammenligne proteinpulver til en frisk tenåring i ett av verdens rikeste land med nødmat som gies til sultrammede barn i Uganda er latterlig. Og nei det er ikke det samme som gies (da det å gi kun rent protein til et sultrammet barn antageligvis hadde tatt livet av det ganske kjapt). Ja, protein har bivirkninger ved langtids overdosering, og er fullstendig bortkastet tid og penger ved inntak over 2 gram per kg KM per dag. Det som kan bety noe er når du inntar mat, hvilke aminosyrer som taes opp og i hvilke proporsjoner næringstoffene kommer i. Et godt, norsk kosthold med kjøtt/fisk/meieriprodukter dekker behovet for enhver av oss og langt over det. Er du usikker (og evt vil ligge i pluss energimessig), så kjør på med melkebaserte smudies, ostekake, større porsjon med fisk til middag, quinoa eller yoghurt med nøtter og linfrø. Ikke stol på det som står på en boks eller salgsnettside, og hør på de som har pålitelig og oppdatert nøytral kunnskap om kosthold/tilskudd. Fysiologibøker er et fint sted å begynne. Det samme er biologiboka eller en god gymlærer for den saks skyld. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Gymlærer er iallfall det siste du skal stole på. Trur det som står på boksen stemmer eg, har du bevis på anna? (tenker på norske produkt) Lenke til kommentar
Norrøna Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Gode gymlærere finnes så absolutt, det samme gjelder dårlige. En interesert, oppdatert gymlærer sitter inne med mye kunnskap, og kan være en stor ressurs hvis barn og unge tør å spørre og har rett holdning. Knapt noe som står på en tilskuddsboks kan knyttes opp mot objektiv forskning. Fordi tilskudd ikke regnes som legemidler (som haddde gjort at det dermed settes strenge krav til resultater, overdosering, bivirkninger, aldersbegrensinger osv) så kan de skrive nesten hva som helst. Så lenge det står "kan" og ikke "garanterer" eller "vil" hjelpe mot x, så har de sitt på det tørre. Resten er opp til flinke psykologer og tekstforfattere slik at flest mulig går på limpinnen. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Den gjennomsnittslege gymlærer kan nok ikkje så mykje om proteinpulver og tilskudd, kanskje om vanleg og greit kosthold, men det finner du også lett på nettet. "Går på limpinnen?" Du skjønner overhodet ikkje at proteinpulver er et bra tilskudd for mange. Eg veit kva du meiner om mengda, men mange vil ikkje nå det i løpet av ein dag. Derfor kan proteinpulver vere bra, ikkje som erstatning, men som tilskudd. Trur du skal slutte å vere så utruleg kritisk til pulver. Eg forstår kva du meiner, og er i grunn enig; behova kan bli dekt gjennom godt kosthold. Men et godt kosthold er vanskeleg å gjennomføre for mange, derfor ser eg på proteinpulver som et nyttig tilskudd. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Proetinpulver hjelper på. Det er fakta. Man kan selvfølgelig få dekt behovet sitt gjennom kostholdet også (det er sikkert det beste også), men om en trener mye kan det bli veldig vanskelig, og veldig dyrt å få i seg anbefalt proteinmengde. For mitt vedkommende som veier 70 kg feks, så ville det betydd nesten en kilo biff, 6-7 liter melk, eller nesten 20 egg om dagen. Lenke til kommentar
different Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Et godt, norsk kosthold med kjøtt/fisk/meieriprodukter dekker behovet for enhver av oss og langt over det. Er du usikker (og evt vil ligge i pluss energimessig), så kjør på med melkebaserte smudies, ostekake, større porsjon med fisk til middag, quinoa eller yoghurt med nøtter og linfrø. Jeg har hørt om dette gode norske kostholdet mange ganger nå, men jeg klarer ikke å se hvorfor det er godt. Hva spiser folk til frokost? Brød. Hva spiser folk til lunsj? Brød. Hva spiser folk til middag? Fisk/kjøtt og poteter/grønnsaker. Hva spiser folk til kvelds? Brød. Rett meg hvis jeg tar feil, men her var ekstremt lite fullverdige proteiner og veldig mye brød, som hverken er "godt" eller "sunt". Ja, det er sikkert mulig å dekke behovet om du spiser flere kg nøtter hver dag, men da kan jeg love deg at du ikke liker nøtter etter noen dager. Og om store mengder meieriprodukter er sunt nok for oss, er proteintilskudd absolutt ikke noe verre. Dette er slik de fleste nordmenn jeg kjenner spiser. Så om du mener dette er sunt og gir deg tilstrekkeling med protein, trenger vi en definisjon på dette norske kostholdet som er så fantastisk. Etter mine observasjoner er det hverken proteinrikt eller spesiellt sunt. Personlig spiser jeg kjøtt og grønnsaker til nesten alle mine måltid, men for de som ikke har tid/ressurser til det er proteintilskudd genialt, og såvidt meg bekjent har ikke forskning bevist av langtids"overdosering" er farlig. Selvsagt er tilskudd, men som jeg har prøvd å poengtere så er ikke den norske dietten så fantastisk som alle vil ha det til, og da blir det nødvendig å supplementere. Trur du skal slutte å vere så utruleg kritisk til pulver. Eg forstår kva du meiner, og er i grunn enig; behova kan bli dekt gjennom godt kosthold. Men et godt kosthold er vanskeleg å gjennomføre for mange, derfor ser eg på proteinpulver som et nyttig tilskudd. Nettopp, og så lenge norsk kosthold er dominert av brød, vil tilskudd være nødvendig for å effektivt bygge muskelmasse. I tillegg må man også definere et standardkosthold, siden det tydeligvis er uenighet/evt uvitenhet. Endret 8. april 2010 av different Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Norsk standard kostold=Brød. Med litt skinke på når det er fest. Et godt kosththold=Alskens kjøtt og fisk, meieriprodukter og frukt og grønt Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Trur det som står på boksen stemmer eg, har du bevis på anna? (tenker på norske produkt) Produsentetene har lov å skrive på akkurat det de vil. Flere i USA som lager kosthold hjemme i sin egen stue og skriver på mye rart på boksen. "The breakout" er ikke vanlig Proteinpulver er et greit kostilskudd og er grei for folk som har dårlig tid eller ikke har muligheten for å lage mat. Norsk brødkosthold er ikke noe bra og det er ikke slik våres forfedre spiste. Kroppen våres er helt feil bygget for et slikt kosthold. Husk at alle mennesker er forskjellige og alle gener er forskjellige, noen tåler bedre karbohydrater enn andre. Men alt i alt, så er det mer rafinerte karbohydrate vi får i oss, som ikke gjør noe annet enn å skape gør i kroppen. Hvetemel og sukker er næringsverdiløs for kroppen og skadelig. Sukker tapper mineraler og vitaminer fra kroppen, får blodsukkert ustabilt, f*cker opp horomonene i kroppen og insulin hjelper deg med aldringsprossesen (mer uren hud, rynker osv). Vi nordmenn er selvgode og liker å skyrte på at vi er så sunne som spise fisk til middag og tar tran om morgen. Men er vi egentlig det? Ser vi på et vanlig norsk undom kosthold så er det ikke uvanlig å se at de fleste undommer ødelegger kroppen sin med raffinerte karbohydrater. Ikke noe myte at de fleste nordmenn i får i seg 40kg sukker i gjennomsnitt hvert år. 40KG FOR FAEN! Karbohydrater for meg er frukt, grønnsaker og bær og ikke noe mer eller mindre. Tror du fremdeles Cornflakes med syltetøy, sukker og melk er bedre frokost enn speilegg og bacon, skaff deg boken Sukker - En snikende fare av Dag Viljen Polesynski, les den, tenk tenk tenk, les den igjen, tenk litt til, og prøv så og spise frokost en gang til etter det. Endret 9. april 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå