Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømforbruk i bolig når vi ikke er hjemme

Anbefalte innlegg

Var borte 5 dager nå, og da sto varmekablene på badet på, et lite bad på 3 kvadrat. Med termostaten på 24 grader. Varmepumpen var avslått. Likevel gikk det 27 KWH i døgnet. Det må være varmtvannstanken det da? Selv om vi ikke brukte en dråpe vann.. Er det normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men varmekablene står ikke på hele tiden, termostaten fungerer den..

jeg vet at varmtvannet må holdes varmt, men 1kw konstant er mye ja... tanken er fra 1996. årsforbruket er på 16.000 kwh, vi er 2 personer, 100 kvm. enebolig. men varmepumpa bruker bare 500W i gjennomsnitt ca.

Ja jeg har stort kjøleskap og en fryser i tillegg

Endret av jensemann23
Lenke til kommentar

hm, begge er av klasse A.

Jeg regnet ut at varmepumpa bruker ca 4000 KWH i året, resten bruker 10500. Vi bruker kun varmepumpe til oppvarming (fyrer noenganger med ved da) Lurer på hva i all verden resten av forbruket er... Har oppvaskmaskin , men den gikk jo ikke da vi var borte.. Og selv da gikk det jo 27 KWH i døgnet = 9855 KWH!!

Lenke til kommentar

Niks, lys og oppvarming tar størst forbruk.

Oppvarming og varmtvann, herunder alt som medfører forbruk av varmt vann, tenker jeg vi sier, enten vannet blir varmet opp i varmtvannsbereder (dusjing etc) eller i oppvask/vaskemaskin. Lys er så vidt jeg vet ikke noen særlig storforbruker.

Lenke til kommentar

Hvis du lurer på hva synderen er, ville jeg satt en med strømmåleren og en som plugga ut de forskjellige enhetene som var skrudd på mens du var bortreist. Er du veldig ivrig, så kan du prøve å plugge ut alt (evt la kjøleskap/fryser stå i) og se om det enda blir trekt strøm..

Jeg synes det høres veldig mye ut, men jeg har tatt men den luksusen å aldri se på min strømmåler, så sammenlignings grunnlaget mitt blir litt feil..

Lenke til kommentar

har termostat i gulvet, så det er ikke varmekablene som er synderen tror jeg.

Hvordan regner jeg lettest ut effekten i øyeblikket ved å telle antall runder på hjulet?

På måleren står det 600 r/KWH. hvordan regner jeg da antall sekunder pr runde i forhold til KW belastning?

Lenke til kommentar

En enkel test nå som du vet hvor lang en runde skal være for 1KWH så kan du skru av alt som var avslått når dere var bortreist og begynne slå av kursene systematisk.

Når jeg var bortreist sist dro varmtvannsbrederen 87KWH på 2 uker midtvinters og dette er en tank fra 1989 på 130 liter med 1,5KW element.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...