jensemann23 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Var borte 5 dager nå, og da sto varmekablene på badet på, et lite bad på 3 kvadrat. Med termostaten på 24 grader. Varmepumpen var avslått. Likevel gikk det 27 KWH i døgnet. Det må være varmtvannstanken det da? Selv om vi ikke brukte en dråpe vann.. Er det normalt? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 du har vel ikke tilfeldigvis kjøleskap? Annen oppvarming i boligen? TV/stereo/dekoder etc som står på/standby. Men over 1kwh i timen er ganske mye. Som om varmekablene konstant skulle vært på. Men nå er 24 grader ganske mye. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Husk at varmt vann ikke holder seg varmt av seg selv. Man trenger å tilføre varmeenergi for å holde det varmt. Lenke til kommentar
jensemann23 Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) men varmekablene står ikke på hele tiden, termostaten fungerer den.. jeg vet at varmtvannet må holdes varmt, men 1kw konstant er mye ja... tanken er fra 1996. årsforbruket er på 16.000 kwh, vi er 2 personer, 100 kvm. enebolig. men varmepumpa bruker bare 500W i gjennomsnitt ca. Ja jeg har stort kjøleskap og en fryser i tillegg Endret 5. april 2010 av jensemann23 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Kjøleskap og fryser bruker en hel del strøm, spesielt hvis de er av lavere strømklasse. Å bytte dem ut med nye klasse a burde gjøre en forskjell, men vil nok koste mer enn det smaker. Lenke til kommentar
jensemann23 Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 hm, begge er av klasse A. Jeg regnet ut at varmepumpa bruker ca 4000 KWH i året, resten bruker 10500. Vi bruker kun varmepumpe til oppvarming (fyrer noenganger med ved da) Lurer på hva i all verden resten av forbruket er... Har oppvaskmaskin , men den gikk jo ikke da vi var borte.. Og selv da gikk det jo 27 KWH i døgnet = 9855 KWH!! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hvis varmepumpa bruker 4000kwh om året, og resten bruker 10500, så er det 14500, altså har du brukt mindre enn det de dagene du har vært borte? Lenke til kommentar
jensemann23 Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 ja, men bare littegrann mindre.. Trodde dusjing, oppvaskmaskin og vaskemaskin var de store forbrukerne. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Niks, lys og oppvarming tar størst forbruk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Niks, lys og oppvarming tar størst forbruk. Oppvarming og varmtvann, herunder alt som medfører forbruk av varmt vann, tenker jeg vi sier, enten vannet blir varmet opp i varmtvannsbereder (dusjing etc) eller i oppvask/vaskemaskin. Lys er så vidt jeg vet ikke noen særlig storforbruker. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvis du lurer på hva synderen er, ville jeg satt en med strømmåleren og en som plugga ut de forskjellige enhetene som var skrudd på mens du var bortreist. Er du veldig ivrig, så kan du prøve å plugge ut alt (evt la kjøleskap/fryser stå i) og se om det enda blir trekt strøm.. Jeg synes det høres veldig mye ut, men jeg har tatt men den luksusen å aldri se på min strømmåler, så sammenlignings grunnlaget mitt blir litt feil.. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 kunne jo skrudd ned varmen på bade når du var borte Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Dere har ikke latt døra til badet stå oppe når dere var borte da? og kanskje har en termostat som registrerer varmen i selve bryteren? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Som et PS kan jeg nevne at en i mitt tidligere nabolag kjørte strømforbruket sitt gjennom hybelleilighetens måler (og ble ferska etter en tid)... Kan noe slikt være tilfelle hos deg? En nabo som låner en utekontakt til motorvarmer e.l.? Lenke til kommentar
jensemann23 Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 har termostat i gulvet, så det er ikke varmekablene som er synderen tror jeg. Hvordan regner jeg lettest ut effekten i øyeblikket ved å telle antall runder på hjulet? På måleren står det 600 r/KWH. hvordan regner jeg da antall sekunder pr runde i forhold til KW belastning? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 På måleren står det 600 r/KWH. hvordan regner jeg da antall sekunder pr runde i forhold til KW belastning? 600r/kWH, eller 1kW i en time =600r/h >1kW i et minutt=10rpm > 1kW i ett sekund=0,167 r/sek > 6 sek/r ved 1kW. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 En enkel test nå som du vet hvor lang en runde skal være for 1KWH så kan du skru av alt som var avslått når dere var bortreist og begynne slå av kursene systematisk. Når jeg var bortreist sist dro varmtvannsbrederen 87KWH på 2 uker midtvinters og dette er en tank fra 1989 på 130 liter med 1,5KW element. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Da har elementet stått på ~60 av ~330 timer og det er vel ikke så galt,selv om du sikkert vil få ned forbruket om du bytter til en nyere tank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå