Gå til innhold

Laptop til medisin-utdanning

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne på universitet til høsten. Jeg håper jeg kommer inn på medisin, men havbruksbiologi, biologi og geologi er også aktuelle som reserveplaner. Til dette trenger jeg en liten, kjekk laptop for notering ved forelesninger, surfing på nett og litt bilderedigering på fritida.

Denne laptopen kommer som sagt til å bli brukt både til skole og fritid. Spilling er svært lite aktuelt, men det er viktig at PCen klarer å spille av musikk samtidig som jeg jobber med en oppgave eller surfer på nettet o.l.

Jeg er ikke interessert i Mac, Linux o.l. ganske enkelt fordi jeg er vant til PC og trives med det :tease:

Siden laptopen skal brukes mye til notering ved forelesninger er det viktig at den er liten, lett og "tynn" slik at den er enkel å ha med seg gjennom skoledagen. God batterikapasitet og at PCen er støysvak er også svært viktig å prioritere.

Siden jeg har foto som hobby er det viktig at PCen klarer å kjøre photoshop cs4 uten å få store problemer. Jeg jobber aldri med flere bildeprosjekter på en gang, noe som jo begrenser stress på PCen betydelig. Ved bildebehandling så kommer jeg til å ha en 19" flatskjerm som jeg kan koble til for å se bildene større, så derfor trenger ikke behovet for bildebehandling påvirke valg av skjermstørrelse på laptopen.

Liste over internettbruk:

- Youtube

- Torrents

- Forum

- Vanlig internettsurfing

Håper noen kan hjelpe meg å velge her :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være lurt å få med en makspris/ ca pris :)

Selv foretrekker jeg Lenovo (tidligere IBM) som er driftsikre og kraftige, satser på kvalitet og solid konstruksjon i stedet for tynn jallaplast som det er altfor mye av på dagens bærbare, de fleste lenovo har også god kjøling. Men på disse som på mange andre laptop's så varierer viftestøy veldig.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg Lenovo (tidligere IBM) som er driftsikre og kraftige, satser på kvalitet og solid konstruksjon i stedet for tynn jallaplast som det er altfor mye av på dagens bærbare, de fleste lenovo har også god kjøling. Men på disse som på mange andre laptop's så varierer viftestøy veldig.

Vil 6000-7000 kr være nok til en bra laptop?

Lenke til kommentar

For ditt bruk - ja, uten tvil. Spesiellt siden du ikke nevner spill som et bruksområde for maskinen så vil det trekke ned prisen betydeig, samt føre til bedre batteritid og mindre støy pga. mindre varmeutvikling. Det eneste som er litt krevende av det du nevner er photoshop. Mitt råd er å gå for en maskin med intregrert grafikk (godt nok til alt utenom krevende spill), en mid-range prosessor (billig, og bra for batteritiden), og godt med RAM, minst 3GB (bør kunne håndtere det meste av mer krevende photoshop bruk). Jeg lar det være opp til andre å komme med konkrete forslag siden jeg ikke har fulgt så nøye med på laptop tilbudet det siste halvåret. 5-6000 burde dekke dette, evt. opp i 7000 for litt bedre design, skjermoppløsning og annet som er nyttig men ikke nødvendigvis kritisk for ditt bruksområde.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

For ditt bruk - ja, uten tvil. Spesiellt siden du ikke nevner spill som et bruksområde for maskinen så vil det trekke ned prisen betydeig, samt føre til bedre batteritid og mindre støy pga. mindre varmeutvikling. Det eneste som er litt krevende av det du nevner er photoshop. Mitt råd er å gå for en maskin med intregrert grafikk (godt nok til alt utenom krevende spill), en mid-range prosessor (billig, og bra for batteritiden), og godt med RAM, minst 3GB (bør kunne håndtere det meste av mer krevende photoshop bruk). Jeg lar det være opp til andre å komme med konkrete forslag siden jeg ikke har fulgt så nøye med på laptop tilbudet det siste halvåret. 5-6000 burde dekke dette, evt. opp i 7000 for litt bedre design, skjermoppløsning og annet som er nyttig men ikke nødvendigvis kritisk for ditt bruksområde.

-Stigma

Takk for et meget konstruktivt, godt svar :thumbup:

More of those! :new_woot:

Sier ja-takk til forslag på PC folkens! :yes:

Lenke til kommentar

Er ikke ul30a/vt ett godt alternativ da?

sjekk prisguiden

Så fin ut den, men er det VGA-ut og CD/DVD-rom på den da? Jeg syns det er ganske viktig.

Har også kikket litt på Acer Aspire 4810TZG. Vil denne oppfylle kravene mine? :) Har den VGA-ut, slik at jeg kan koble til 19" LCD-skjermen min ved bruk av photoshop?

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Acer kan være veldig greie og du får en del for pengene.

Personlig så synes jeg de leverer pcene med mest "crapware", som hindrer pcen i og utnytte hva den er god for.

Kan du fjerne de møkka programmene, er Acer et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Acer kan være veldig greie og du får en del for pengene.

Personlig så synes jeg de leverer pcene med mest "crapware", som hindrer pcen i og utnytte hva den er god for.

Kan du fjerne de møkka programmene, er Acer et godt kjøp.

Helt enig med dette. Acer har utrolig mye for pengene, men i en forpakning som ofte er litt "bland" for de mer rimelige modellene, og utrolig mye crapware forhåndsinstalert. De har mange gode maskiner gitt at du ikke er redd for å rydde litt opp på dem eller installere ditt eget OS.

-Stigma

Lenke til kommentar

Dell Latitide E6500 kan anbefales på det varmeste. Byttet ut standard CPU til en T9600 @ 2,8GHz. Her kan du lese testen av lillebror E6400.

Den så jo kjempebra ut, men prisen blir nok litt for høy, desverre :(

Jeg har også kikket litt på Samsung Q320. Det som virkelig interesserer meg for denne er 2GHz Dual-core prosessoren. Hvor stor forskjell vil det utgjøre for batteritiden i forhold til Acer Aspire 4810 sin 1,3GHz Dual-core prosessor?

Hvilken ville dere valgt, ut ifra mine kriterier i første post?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg vil anbefale HP 6730/6735b, har en slik på jobb + vi selger de til kundene våre, sjeldent et eneste problem med dem, kjappe og solide. Vett lite om pris og tilgjengelighet for privatmarkedet (business modell).

Får det ofte litt mer simpelt og solid vist du kjøper bærbare pcer rettet mot bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale HP 6730/6735b, har en slik på jobb + vi selger de til kundene våre, sjeldent et eneste problem med dem, kjappe og solide. Vett lite om pris og tilgjengelighet for privatmarkedet (business modell).

Får det ofte litt mer simpelt og solid vist du kjøper bærbare pcer rettet mot bedriftsmarkedet.

Har HP laptop også. De er greie på media, men skjermene er veldig dårlige... Når min E6500 står ved siden av HP'en, så sitter jeg bare og lurer på hva i alle dager HP tenkte på da de utstyrte dem med høyglansa og lyssvake skjermer. Kjøper du en HP kan du glemme og sitte på terassen og surfe på nettet når det blir sol og sommer!

Så ville lagt noen ekstra lapper på bordet og kjøpt noe du faktisk ender opp med å bli veldig fornøyd med, les en E6500! :thumbup:

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Jeg gjentar spørsmålet mitt ovenfor, siden jeg ikke har fått noe svar :tease: :

"Jeg har også kikket litt på Samsung Q320. Det som virkelig interesserer meg for denne er 2GHz Dual-core prosessoren. Hvor stor forskjell vil det utgjøre for batteritiden i forhold til Acer Aspire 4810 sin 1,3GHz Dual-core prosessor?

Hvilken ville dere valgt, ut ifra mine kriterier i første post?"

Lenke til kommentar

Jeg var i nesten samme situasjon som deg (samme ønske, bruk... studie), men jeg kjøpte ikke likevel. MEN jeg gjorde mye god research. Her er mine 3 forslag:

Edit: Jeg får ikke til å linke direkte til produktet, så jeg linker til kategorien i stedet.

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-11---12-tom

Se etter HP Pavillion dm1-1030eo. Den skal stå øverst, til kr 3990

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498558

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=495901

De to første er CULV dual-core. Ikke la CULV navnet lure deg, de er plenty rask til ditt bruk. Faktisk tror jeg du hadde vært fornøyd med CULV single core til ditt bruk (internett, skriving). Vanvittig billig i forhold til ytelse, løp og kjøp. I tillegg har de VGA og HDMI utgang, og siden du skal kople til en skjerm er det prikken over i'en.

Den på MPX er også vanvittig billig, siden den har ION. Men her må du leve med atom CPU, som tilsvarer omtrent 7 år gamle pentium M eller Pentium 4 2,4 GHz. Men er dugelig til internett, mail osv. Fantastisk pris også. Denne har også HDMI, noe som er uvanlig for nettbook-klassen, og kanskje helt nødvendig for ditt bruk, avhengig av hvilken utgang skjermen din bruker. Ser at du skal fotoredigere også. Da utgår atom. Men de to CULV pc-ene er fortsatt gode nok.

Alle tre har bluetooth også. Lett de beste kjøpene for tiden.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at jeg velger Acer Aspire 4810 Timeline, pga. all skryten timeline-serien til Acer har fått.

Jeg kan få den for 6100,-

Eller jeg kan få både den og Logitech Z523 Høytalersystem for 6700,- til sammen.

Hvilket tilbud bør jeg velge?

Jeg trenger nemlig et lite 2.1 høyttaleranlegg til å ha på hybelen også :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har HP laptop også. De er greie på media, men skjermene er veldig dårlige... Når min E6500 står ved siden av HP'en, så sitter jeg bare og lurer på hva i alle dager HP tenkte på da de utstyrte dem med høyglansa og lyssvake skjermer. Kjøper du en HP kan du glemme og sitte på terassen og surfe på nettet når det blir sol og sommer!

Så ville lagt noen ekstra lapper på bordet og kjøpt noe du faktisk ender opp med å bli veldig fornøyd med, les en E6500! :thumbup:

Åja, hehe. Kan faktisk ikke kommentere det ettersom jeg kjører min pc i dockingstasjon med 2 eksterne skjermer ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...