Delvis Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Muligens et dumt spørsmål. Men når man reiser med fly vestover til Amerika, ender man opp tidligere på dagen enn her hjemme. Hva om man reiste veldig fort helt rundt og tilbake hit igjen. Kan man teoretisk forlenge tiden da? At man kan oppholde seg her lenger enn ellers? Eller forlenge livet egentlig? Har en følelse om at dette er teit, men blir ikke helt klok på det og må spørre et sted Endret 5. april 2010 av groenn Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) For å svare konkret, nei. Grunnen til tidsforskjellene mellom her og Amerika er tidssonene, ikke tiden i seg selv. Tiden er, relativt, den samme over hele verden, vi bare deler opp klokka for å gjøre det lettere for oss å forholde oss til natt og dag osv. Nå, om du reiser skikkelig fort (da mener jeg nært lysets hastighet) så vil tiden på jorden gå fortere enn tiden for deg, noe som betyr at du reiser frem i tid i forhold til jorden. Det er prinsippet for relativitet. Men det forlenger på ingen måte livet, da levetiden din bestemmes av gener. Endret 5. april 2010 av TechTiger Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2%80%93Keating_experiment Lenke til kommentar
Jooose Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Men hva om man reiser raskerer enn lysets hastighet ut i verdensrommet og ser tilbake på jorden. Vil man da se tilbake i tiden? Jeg mener det vi ser på solen, ser i hvordan solen var for 8 minutter siden. Det vil jo teoretisk sett ha samme effekt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) For å svare konkret, nei. Grunnen til tidsforskjellene mellom her og Amerika er tidssonene, ikke tiden i seg selv. Tiden er, relativt, den samme over hele verden, vi bare deler opp klokka for å gjøre det lettere for oss å forholde oss til natt og dag osv. Nå, om du reiser skikkelig fort (da mener jeg nært lysets hastighet) så vil tiden på jorden gå fortere enn tiden for deg, noe som betyr at du reiser frem i tid i forhold til jorden. Det er prinsippet for relativitet. Men det forlenger på ingen måte livet, da levetiden din bestemmes av gener. Men hvilken retning må en reise for at en skal komme fortere fram i tid? Rundt jorden, eller vekk fra den, og så tilbake igjen..? Trodde hvis man reiste fortere rundt jorden, enn at solen klarer nå det punket en var på før starten av runden, ville man komme frem eller tilbake i tid(etter hvilken vei man går rundt) Endret 26. april 2010 av groenn Lenke til kommentar
Jooose Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 For å svare konkret, nei. Grunnen til tidsforskjellene mellom her og Amerika er tidssonene, ikke tiden i seg selv. Tiden er, relativt, den samme over hele verden, vi bare deler opp klokka for å gjøre det lettere for oss å forholde oss til natt og dag osv. Nå, om du reiser skikkelig fort (da mener jeg nært lysets hastighet) så vil tiden på jorden gå fortere enn tiden for deg, noe som betyr at du reiser frem i tid i forhold til jorden. Det er prinsippet for relativitet. Men det forlenger på ingen måte livet, da levetiden din bestemmes av gener. Men hvilken retning må en reise for at en skal komme fortere fram i tid? Rundt jorden, eller vekk fra den, og så tilbake igjen..? Trodde hvis man reiste fortere rundt jorden, enn at solen klarer nå det punket en var på før starten av runden, ville man komme frem eller tilbake i tid(etter hvilken vei man går rundt) Man vil jo aldri egentlig reise i tiden. Bare at hvis man er langt nok vekke har ikke lyset eller hvordan man skal si den, ikke rokket å komme fram til det punktet enda. Hvis man er på solen (...) og ser på jorden, vil man kunne se jorden 8 minutter tilbake i tiden. Du er jo ikke 8 minutter lengre frem i tiden sånn egentlig. (Dette er bare hva jeg tror. Jeg har ingen kilder, beviser eller i det hele tatt en anelse om noen andre som tenker samme som meg) Men hvis man da reiser til solen på 4 minutter og ser på jorden for 8 minutter siden. Og reiser tilbake på 1 minutt - vil man ikke da havne 3 minutt tilbake igjen? =S Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Men hvis man da reiser til solen på 4 minutter og ser på jorden for 8 minutter siden. Og reiser tilbake på 1 minutt - vil man ikke da havne 3 minutt tilbake igjen? =S nei, men ettersom man reiser raskt vil tiden gå raskere på jorden enn det gjør hos deg, så i forhold til jorden vil du senke tiden. I ditt scenario vil du se at jorden "spoler" fremover når du reiser fra sola til jorden, du får motsatt effekt når du drar fra jorden til solen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Jo, det sier seg vel selv. Det er egentlig samme prinsipp jeg vil fram til. Altså om en beveger seg fortere enn alt annet inkludert lyset, vil man havne i forkant eller etterkant av der man var tidsmessig. Lenke til kommentar
Jooose Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Men hvis man da reiser til solen på 4 minutter og ser på jorden for 8 minutter siden. Og reiser tilbake på 1 minutt - vil man ikke da havne 3 minutt tilbake igjen? =S nei, men ettersom man reiser raskt vil tiden gå raskere på jorden enn det gjør hos deg, så i forhold til jorden vil du senke tiden. I ditt scenario vil du se at jorden "spoler" fremover når du reiser fra sola til jorden, du får motsatt effekt når du drar fra jorden til solen. Ah! Selvfølgelig! Jo, det sier seg vel selv. Det er egentlig samme prinsipp jeg vil fram til. Altså om en beveger seg fortere enn alt annet inkludert lyset, vil man havne i forkant eller etterkant av der man var tidsmessig. Altså man kan jo ikke havne eller se FRAM i tiden. Men å se tilbake ved å stå lang ifra å se er jo mulig. Vi gjør jo det hele tiden. Men forstår ikke hvordan folk kan få samme effekten av å reise fort rundt jorden? Hadde en hertig diskusjon tilbake på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå