Misoxeny Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hei. Var dum i dag og kjøpte virtuelle varer fra en såkalt "gold farming" website. Etter betaling fikk jeg aldri det jeg betalte for, og de nekter nå å svare meg på msn eller live chat. Jeg betalte med kredittkort via Paypal, det er snakk om ganske mye penger. Er det noe jeg kan gjøre for å få pengene tilbake? Har lest litt og funnet ut at jeg kan gjøre et "chargeback"? Hvordan gjøres da dette? Hvilke bevis trenger jeg? Vil helst ikke at disse skal stikke av med pengene mine.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Har du vært i kontakt med Paypal? Det er disse du må kontakte i første omgang. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Ja, jeg har opprettet en slik "Dispute" som i første omgang gir meg og selger mulighet til å ordne opp via Paypal. Selger svarte med en gang at produktet er levert, noe som ikke er sant. Deretter eskalerte jeg dette slik at en Paypal representant skal se på saken. Har likevel hørt at dette tar veldig lang tid og at Paypal ikke er veldig hjelpsomme på dette området, så jeg vil derfor helst at banken ordner dette for meg hvis det er mulig. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Ja, jeg har opprettet en slik "Dispute" som i første omgang gir meg og selger mulighet til å ordne opp via Paypal. Selger svarte med en gang at produktet er levert, noe som ikke er sant. Deretter eskalerte jeg dette slik at en Paypal representant skal se på saken. Har likevel hørt at dette tar veldig lang tid og at Paypal ikke er veldig hjelpsomme på dette området, så jeg vil derfor helst at banken ordner dette for meg hvis det er mulig. Banken din kan ordne det for deg hvis kjøpet er gjort via VISA eller MasterCard. Du har da krav på å få transaksjonen refundert hvis du ikke får en vare du har bestilt (bevisbyrden ligger på selger). Rent praktisk gjøres det ved at du oppretter en reklamasjon og fyller ut et skjema (papir eller på nett) hvor du angir hvilken transaksjon du vil ha reversert og hvorfor (ikke mottatt vare i ditt tilfelle). Jeg ville imidlertid tatt dette som siste utvei, og avventet og sett hva PayPal gjør. Hvis du tar dette via din bank kan det få følger for din fremtidige bruk av PayPal. Endret 6. april 2010 av yaddah Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Ja, jeg har opprettet en slik "Dispute" som i første omgang gir meg og selger mulighet til å ordne opp via Paypal. Selger svarte med en gang at produktet er levert, noe som ikke er sant. Deretter eskalerte jeg dette slik at en Paypal representant skal se på saken. Har likevel hørt at dette tar veldig lang tid og at Paypal ikke er veldig hjelpsomme på dette området, så jeg vil derfor helst at banken ordner dette for meg hvis det er mulig. Banken din kan ordne det for deg hvis kjøpet er gjort via VISA eller MasterCard. Du har da krav på å få transaksjonen refundert hvis du ikke får en vare du har bestilt (bevisbyrden ligger på selger). Rent praktisk gjøres det ved at du oppretter en reklamasjon og fyller ut et skjema (papir eller på nett) hvor du angir hvilken transaksjon du vil ha reversert og hvorfor (ikke mottatt vare i ditt tilfelle). Jeg ville imidlertid tatt dette som siste utvei, og avventet og sett hva PayPal gjør. Hvis du tar dette via din bank kan det få følger for din fremtidige bruk av PayPal. Ok, takk for informasjon. Jeg brukte et VISA debit kort da, har jeg fortsatt krav på å få refundert beløpet? Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ok, takk for informasjon. Jeg brukte et VISA debit kort da, har jeg fortsatt krav på å få refundert beløpet? Det følger av brukervilkårene til VISA at du kan kreve pengene tilbakeført av din kortutsteder (bank) når du ikke mottar en vare du har betalt for og ikke klarer å løse problemet overfor selger. Dette er uavhengig av om det er kreditt- eller debetkort. Hadde det vært et kredittkort hadde du stilt enda sterkere da du i tillegg har beskyttelse i kredittkjøpsloven. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Beklager off-topic. Kjøpte noe på ebay for 6 mnd siden og den har enda ikke kommet. Selger svarer meg ikke osv og paypal kan ikke gjøre noe ettersom det har gått over 40 dager. Er det enda muligheter å få igjen disse pengene? Jeg har VISA kort, pluss har DNBnor som bank. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Beklager off-topic. Kjøpte noe på ebay for 6 mnd siden og den har enda ikke kommet. Selger svarer meg ikke osv og paypal kan ikke gjøre noe ettersom det har gått over 40 dager. Er det enda muligheter å få igjen disse pengene? Jeg har VISA kort, pluss har DNBnor som bank. Jeg vet ikke hva "foreldelsesfristen" er, men for at det i det hele tatt skal være mulig må transaksjonen ha skjedd med VISA-kortet. Har du betalt med penger som er overført til din PayPal-konto på annen måte, f.eks. via nettbank, er det ingen mulighet for tilbakeføring. Edit: Ut fra denne: http://corporate.visa.com/_media/VIOR-DisputeResolutionRules.pdf ser det ut til at tidsfristen er 120 dager etter at varen skulle vært mottatt. Endret 7. april 2010 av yaddah Lenke til kommentar
sven79 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg ble selv nesten et offer for PayPal svindel. Det som gjorde at vi gjennomskuet svindelen, var at underveis i prosessen hadde vedkommende benyttet en annen mail med domene navn @financier.com. Dette gjorde meg nysgjerrig, og selv om mailen i og for seg så veldig autentisk ut, så veldig tilsvarende ut som en original PayPal mail, var det altså en aktør som utgav seg for å være PayPal men som ikke var det... Det endte heldigvis godt. For ordtaket pleier jo som oftest å stemme: Sinnsykt gode dealer er ofte for gode for å være sanne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå