Gå til innhold

Lyst på større brystmuskler og sixpack til sommern.. hjelper dette?

Anbefalte innlegg

Shallabais!

jeg har lyst på store brystmuskler og sixpack til sommern, vet det er litt sent men jeg er ikke så tjukk og litt sterk. (62 kg, 176 cm)

åsså hadde jeg da tenkt å ta 30 armhevinger og 1 minutt planken annenhver dag helt fram til 15 juni.

Vil jeg da få større brystmuskler og sixpack?

ty for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

Større muskekltur får man bare av å skade musklene så de kan bygge seg større og kraftigere til neste trening. Til dette må man ha overskudd av kalorier (altså innta mer enn kroppen forbrenner) så kroppen kan gi næring til musklene. Dette strider imot å gå ned i fettprosent. Altså for å få markerte muskler må man ha lite fett på kroppen. Og dette skjer bare når du har underskudd av kalorier.

Lenke til kommentar

Nei.

Større muskekltur får man bare av å skade musklene så de kan bygge seg større og kraftigere til neste trening. Til dette må man ha overskudd av kalorier (altså innta mer enn kroppen forbrenner) så kroppen kan gi næring til musklene. Dette strider imot å gå ned i fettprosent. Altså for å få markerte muskler må man ha lite fett på kroppen. Og dette skjer bare når du har underskudd av kalorier.

veit da vel det, men jeg er ganske tynn!

Lenke til kommentar

Noe skal du vell klare da. Om du legger deg i hardtrening fram til midten av mai. spise MYE (overskudd av både karbo (energi) og protein), og trene annenhver dag så skal det gå bedre. Så fra midten av Mai til midten av juni kjører du Samme treningsprogrammet, men legg inn 12 min geriljakardio hver morgen rett etter at du står opp.

(4 min oppvarming, 8 reps med 20sek spurt 10 sek jogg intervaller, så rolig jogg i 4 min)

Geriljaprogramm er et hellvette, men skal vistnokk være veldig effektivt for å forbrenne fett.

I dene perioden ligger du i underskud på karbo men overskudd på protein. Da vil fettet forbrennes uten at du mister for mye muskelmasse.

Det mange tror er at for å få større bryst/armer/etc, så må man kjøre full fokus på dem. Dette er ikke helt rett. Jo flere muskler du aktiverer, jo mer testosteron produseres, og jo mer muskler vil kroppen prøve å bygge. LÅrmusklene er de største i kroppen så å aktivere disse er veldig viktig.

Jeg vil anbefale deg å prøve et RYP program.

https://www.tn.no/app_assets/calculator/ryp.aspx?program=grunn&rwndrnd=0.13124139913787292

Her fyller du inn den vekten du klarer å løfte ti repetisjoner med.

Litt mer info om programmet: https://www.tn.no/ryp

Om du ikke har trent mye fra før så vil kroppen raskt begynne å reagere på treningen. Husker når jeg startet å trene så gikk jeg opp i vekt veldig fort.

Om du vil kan du bytte ut skråbenk manualer med benkpress, da dette er "lettere" å få brystmuskler fra (du aktiverer ikke så mye støttemusklatur i benken). Om du i tillegg kjører pectecs så skal det gå pent.

Uansett:

- Treningsenter

- Tren hele kroppen

- Spis MYE

Du må bare komme i gang:) Startet selv slik som deg med at "hei la oss bli biff til sommern" Nå, 3 år etterpå er jeg nesten 20kg tygere, og går å trener fordi jeg liker å bruke kroppen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Nei :( Eneste måten å bygge på er å ligge i kalorioverskudd. Eneste måten å få markerte muskler på er å ligge i kaloriunderskudd. Dumme kropp :thumbdown:

Så det er en fordel å svi av magefettet ved hjelp av kondisjonstrening/kardio før man går løs på å bygge muskler?

Lenke til kommentar

Nei :( Eneste måten å bygge på er å ligge i kalorioverskudd. Eneste måten å få markerte muskler på er å ligge i kaloriunderskudd. Dumme kropp :thumbdown:

Så det er en fordel å svi av magefettet ved hjelp av kondisjonstrening/kardio før man går løs på å bygge muskler?

Det kommer litt ann på hva målet ditt er. Om du skal bygge muskler for musklene sin del, så bør du spise mye, dvs med overskudd. I denne perioden vil du legge på deg magefett uansett, så da er det liten vits. Om du skal bli biff til sommeren så kan du kjøre proteinoverskudd diet. Kroppen vil da brenne fett for å bygge muskler. Men fremgangen vil vel være mindre enn om du kjører fullt energioverskudd.

Lenke til kommentar

Jess. Eller så kan du gå andre veien (slik jeg gjør) og bygge muskler først, og svi av fettet etterpå. Så slipper man å først pine seg ned i vekt, legge på seg muskler for så og igjen slanke seg ned igjen.

Fikk anbefalt an en dame på PF at om en ønsket en stabil og fin oppgang, der du samtidig ble markert og vakker, så kjører man 4 ukers perioder annenhver gang med "bulk", og "deff".

Edit: Kommer kanskje litt ann på hvor mye man har å dra på i utgangspunktet det her da. Det jeg også har hørt er at hvis man i utgangspunktet er ganske svær kan kroppen i starten klare å brenne både fett og bygge msukler. Dette er kun i startfasen, og gjelder bare de som har en del å dra på.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vil ikke musklene hente næring fra fettlaget?

Glykogen lagrene i musklene er designet for å kun fylles opp med karbohydrater. Disse karbohydratene vil man bruke til muskelarbeid.

Men, snur du på kaka og endrer kosthold til lavkarbo vil kroppen etterhvert begynne å hene energi fra fettlagrene til å utføre muskelarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...