annehelene Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Nå har det seg slik at vi har et projekt på skolen der vi skal framføre sangen stop. Jeg har funnet en del noter, men det er ingen som har den "solodelen" midt inni. Siden jeg skal spille piano er dette veldig viktig for meg . All hjelp blir tatt imot med stor takknemlighet!!! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Nå har det seg slik at vi har et projekt på skolen der vi skal framføre sangen stop. Jeg har funnet en del noter, men det er ingen som har den "solodelen" midt inni. Siden jeg skal spille piano er dette veldig viktig for meg . All hjelp blir tatt imot med stor takknemlighet!!! Fordi det i all hovedsak improviseres på soloer, er det ikke vanlig at det står annet enn akkorder der det skal være solo. Du får enten improvisere, eller plukke den (hør på opptak og spill piano mens du hører på, så skriver du ned notene). For øvrig håper jeg dere har en svært, svært god vokalist. Den låta er enten GRUSOMT stygg eller veldig kjedelig om du ikke har det. Endret 5. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 At det i all hovedsak improviseres på soloer var vel å generalisere og å overdrive en smule. Hvor har du det fra? Du hører kanskje bare på blues? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg hører på ganske mye rart. Ikke særlig mye blues. Jeg har det fra det jeg har hørt og spilt selv. Og med unntak av det lille jeg har vært innom av klassisk musikk har jeg aldri sett noter på soloer, og soloer er stort sett forskjellig hvis forskjellige band spiller samme låt, eller på forskjellige innspillinger av samme låt (f. eks. studio og på konserter). Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det finnes en rekke band som spiller de samme soloene på konsert som de ble spilt inn i studio, dvs. at soloene faktisk er komponert for å være en del av det øvrige konseptet. Jeg nevner noen få eksempler: Dream Theater, Porcupine Tree, Spock's Beard, IQ, Transatlantic, Yes, Genesis, Pink Floyd (til en viss grad) + mange flere innen progrocken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvor mange Dream Theater-konserter har du vært på? Jeg har vært på to, og har alle live-platene deres. De spiller langt i fra bare de samme soloene live som på plata. Ei heller Pink Floyd. Jeg sier ikke at soloer alltid bare improviseres. Men i all hovedsak, jo. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Du må skille mellom soloer som er skrevet som egne melodilinjer og de som ikke er det, og jeg tipper at det finnes omtrent like mange av hver. Når det gjelder Pink Floyd så sa jeg: til en viss grad. Jeg har forresten vært på 4 Dream Theater-konserter, og jeg har alt de har gitt ut, både på CD og DVD. Veldig mye av det er spilt på samme måte live som i studio, men skal gi deg rett i at det finnes unntak. Lenke til kommentar
annehelene Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 For øvrig håper jeg dere har en svært, svært god vokalist. Den låta er enten GRUSOMT stygg eller veldig kjedelig om du ikke har det. nai ikkje spessielt.. de andre jentene i klassen skal synge hvæert sitt vers og sånn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå