RuneON Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hei! Jeg har et Nikon D70s og min onkel har Canon eos 450d. Jeg har ingen blits (bortsett fra den som er i kamera originalt), men det har han. Han bruker den ikke, og jeg kan låne den HVIS jeg kan få den til å passe og funke med mitt kamera. Har ingen info om blitsen enda, men den er ikke orginal Canon. Noen som kan si meg om dette vil gå eller ikke, og om det kan kjøpes overganger e.l.? Har søkt litt rundt og finner egentlig ikke noe info om dette... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det går helt fint, men du får ingen TTL-automatikk ell. Mange blitser har imidlertid en egen auto-modus, hvor du forteller iso og blender, og så ordner blitsen resten for deg. Om blitsen ikke har egen automatikk, så må du styre den manuelt. Det er heller ingen heksekunst. Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Det går helt fint, men du får ingen TTL-automatikk ell. Mange blitser har imidlertid en egen auto-modus, hvor du forteller iso og blender, og så ordner blitsen resten for deg. Om blitsen ikke har egen automatikk, så må du styre den manuelt. Det er heller ingen heksekunst. Ok, konge Da får jeg hente blitsen, lese meg opp på bruk av manuellblits og prøve. Takk for svar Edit: Vil jeg trenge en overgang eller vil den passe rett i kamera? Endret 5. april 2010 av RuneON Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Mest fornuftige er og sette kameraet også i manuell,bruk gjerne iso 100/200 blender 5.6 og lukkertid 1/200 sec,dette er ingen standard løsning med en grei mellom ting.Husk at hvis du bruker lukkertider raskere en 1/250Sec vil du få skygger av speilet på bildene. Du kan du justere ned styrken på blitsen til du får riktig eksponering i forhold til omgivelsene,hvis du har mulighet til og justere blitsen så lyset blir blitset i taket vil du få mykere skyggeoverganger. Endret 5. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Som så ofte ellers, så blir det tullball når folk som ikke kjenner Nikon forsøker å gi råd. D70 har elektronisk lukker. Den kan helt fint synce med blits ned til 1/8000 sekund. Det blir ingen skygger fra noen lukkergardin. Normalt er max lukkertid med blits på D70 1/500, men det kommer av blitsene, ikke kameraet. (om man skal være sikker på at blitsen rekker å produsere full effekt ila. eksponeringen, så bør man gi den såpass med tid - det varierer fra blitsmodell til modell) Generelt er det veldig greit å bruke mye lengre lukkertider enn 1/200 sek (dette er noe Canon-folk synes å være opptatt av - årsak ukjent). 1/60 ser standard på Nikon, men det har egentlig ingening å si. Jo lenger lukkertid du har, jo mer naturlig lys fanger du opp. Jo kortere lukkertid, jo mørkere blir bakgrunnen. Endret 5. april 2010 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå