Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hei folkens! Jeg har fått et miljøvennlig innfall og kjøpt inn en del sparepærer til boligen. Glødelampene ble byttet ut, og ligger i beredskap til senere. Jeg snakker om sånne med skrusokkel, som erstatter de gamle pærene... Det jeg legger merke til er at de fra Europris tennes umiddelbart, mens noen av de fra Osram lyser som stearinlys i flere minutter. Den fra Europris er av stav-typen, mens den trege er en slags spiral av glassrør inni en frosted kuppel, så man kan sette lampeskjerm på den. Jeg kjøpte den bl.a. fordi den var kort nok til å passe inni en bestemt glasskuppel fra 40-tallet, der stav-typen ikke fikk plass. Jeg lurer på hva som gjør enkelte sparepærer så trege at de er ubrukelige i kott der man bare skal inn og ut. Er det utformingen? Til sammenlikning så har jeg i 5 år hatt en taklampe og i 10 år hatt en skrivebordslampe. Begge bruker sånne lysrør: Hvorfor har denne varianten aldri problemer med å tenne umiddelbart, og hvorfor brukes ikke samme teknologi i de irriterende somlepærene med skrusokkel? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 aldrig tenkt på dette men må følge med på denne... kan det ikke ha noe med at den "rette" sorten der har ekstern tenner, noe som gjør at man kan dimensjonere større og kraftigere komponenter? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Noen av de spare pærene jeg har hatt har vært trege i begynnelsen, må stå på en stund før lysstyrken kommer opp til "normalt" nivå. Etter at de har vært i bruk en stund, så har de kommet opp til "normalt" nivå nesten med en gang. En av de jeg har nå bruker ca 2-3 sekunder fra jeg skrur den på til det kommer lys, men lysstyrken er det "normal" med en gang. Ser ut som ett spiralformet lysstoffrør. Leste om noen nye sparepærer i Illustret Vitenskap (husker ikke helt hvilket nr, mener det var i løpet av det siste halve året) som skal være mer lik de "gamle" pærene, men bruke mindre strøm. Tror de skulle være i salg i løpet av året. Edit: De omtaler Eternaleds i nr 18/2009. Men den er ikke helt som den jeg husker, selvfølgelig mulig at hukommelsen ikke er helt nøyaktig Endret 6. april 2010 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå