Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer i kroppen ved leversvikt?

Gjest Hilde

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde

Holder på med oppgaver innenfor helsefag, og har søkt på nettet om dette emnet, men finner bare sider som omhandler leversvikt OG skrumplever, og infoen der går mest ut på skrumplever, men jeg vil vite hva som skjer med kroppen ved leversvikt. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner trådstarter om at det er visse føringer for bruk av gjestefunksjonen. Den er ikke ment så man slipper å registrere seg, men for at man skal slippe å få opplysninger knyttet opp mot brukeren sin. Forumet er stort og det er bare et begrenset antall kategorier hvor man kan poste uten å være logget inn så en bruker åpner mange muligheter :)

Dette innlegget er bare en notis og skal ikke kommenteres annet enn på Personlig Melding ;)

Lenke til kommentar

Holder på med oppgaver innenfor helsefag, og har søkt på nettet om dette emnet, men finner bare sider som omhandler leversvikt OG skrumplever, og infoen der går mest ut på skrumplever, men jeg vil vite hva som skjer med kroppen ved leversvikt. Noen som kan hjelpe?

Hei Hilde.

Vi tar en crash course på leverens vitale rolle i kroppen, før vi går gjennom leversvikt:

Største organet i kroppen; ca. 1.6kg i snitt

Et av får organer i kroppen med tilhelingsevne.

Inneholder stamceller.

Kan produsere "blodceller" ved behov.

Produserer galle

Produserer Koagulantfaktorer

Produserer Urea (Urinstoff)

Produserer Inflammasjonsfaktorer, som f.eks den infamøse CRP og annet

Produserer hormoner, som f.eks hormoner som påvirker appetitten

Produserer proteiner f.eks albumin

Kan omdanne andre typer aminosyrer fra essensielle aminosyrer. De mest kjente enzymene er (ASAT og ALAT)som er brukt som biokjemiskmarkører.

Lagrer Vitaminer, spesielt vit. B12 og og andre fetløslige vitaminer.

Lagrer Jern og kopper

Lagrer sukkeret i form for glukogen

En del av kroppens immunforsvar

Bryter ned giftigestoffer, f.eks alkohol, medikamenter osv..

Bryter ned oksidanter

Bryter ned hormoner, f.eks. testosteron og østrogen.

Bryter ned proteiner. f.eks nitrogen til Urea.

Det er andre, mindre viktig funksjoner, men jeg tror jeg har ramset opp de viktigste. ;)

Leversvikt

Leversvikt kan røft katagoriseres i 4 stadier. (Som jeg ser det). Fagbøkene har som oftes kun to katagorier: leversvikt og end-stage liver (skrumplever). Jeg personlig mener det er galt; tatt mest ut ifra efaringer...

1.  
  2. Mild til moderat(reversibel)
  3. Alvorlig(reversibel)
  4. Fet lever(reversibel/irreversibel)
  5. Skrumplever(irreversibel)

1: Mild til moderat leversvikt har vi fleste opplevd :) . Spesielt etter en "våt" tur; la oss si etter en "uke" på party cruise. ;)

Biokjemisk: Lite til moderat stigning av leverenzymer.

Fysisk: Trøtthet, kviser, munnsår.

Utfall: Ufarlig for de fleste. Leverfunksjonen normalisere seg kort tid etter.

2:Alvorlig svikt: Sykdom: kyssesyken, Hepatitt (A,B,C,D,E). Kronisk alkoholmisbruk, kronisk

medikamentmisbruk. Tidl. symptomer for erveret-sykdommer: Wilson.

Biokjemisk: Kraftig stining av leverenzymer. Økt blødningsfare. lett nedsatt albumin og Urea produksjon.

Fysisk: somolent (søvnig), Merkbar redusert allmenntilstand. Gulsott. muligens psykiatriske symptomer (Hepatisk encepalopati)

Utfall: Kan være livstruende, men som oftes ufarlig ved behandling.

3:Fet lever: Alvorlig "vedvarende" leversvikt. Ofte hos alkoholikerer.

Biokjemisk: Leverenzymverdier i høye verdier over lengre tid. Nedsatt produksjon av koagulasjonsfaktorer, albumin og urea. Fet celler dannes i leveren

Fysisk: Hepatisk encefalopati (Hjerneskader pga. leversvikt), mannepupper :), nedsatt libido. Nedsatt hårvekst. Gulsott. moderat/alvorlig blødningsfare. Væskeansamling i kroppen. Diare.

Utfall: Livstruende. Mest sannsynlig med varige mèn, men leverfunksjon "kan" blir normalisert. Levertransplantasjon er ikke indikert, men bør vurderes.

4:Skrumplever. Dvs. leverfibrose. Arrdannelse i lever-celle-systemet. Dette er som oftes forårsakt av ubehandlet alvorlig leversvikt over lengre tid.

Biokjemisk: Doktoren går i stille gråt nå han ser på blodprøvene ;) . Stor blødningsfare. MODS (Multiorgansvikt - sekundær årsak). Stor infeksjonsfare.

Fysisk: "Guling". Pleie-pasient.

Utfall: Døden, hvis vedkommende ikke blir lever-transplantert inne et par mnd.

TIIPS (Transjugular-intra hepatic- portal shunt) og dialyse "kan" forlenge livet med et par mnd eller to.

Kort oppsummert. Jeg anbefaler Devlin Biochemistry og Robbins Patology for fordypning.

Vaio :)

NB! Kan inneholde feil.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...