DarrenShan Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 hei, jeg har virkelig fått sansen av einstein, men det er mye jeg ikke har fått hundre prosent klart i hans teorier som jeg lurte på om noen kan svare. e=mc^2, betyr denne ligningen at energi bokstavelig talt er masse? er det slik at hvis vi finner en måte å omdanne masse til energi, så har vi veldig mye energi? siden c^2 er lyshastigheten i vakum, hva er benevnelsen for de to andre målene? og hvordan fungerer atombomben? er det slik at atomer splittes (fisjon) eller smeltes (fusjon) slik at færre næytroner trengs og blir til energi? det var den spesielle relativitetsteorien, ikke sant? har den noen som helst å gjøre med den generelle? den generelle, går den ut på at tiden er relativ, altså forskjellig, mens lyshastigheten er konstant? der tiden på ting i fart går saktere enn tiden på ting som står stille? og at masse blir tyngre jo raskere det beveger seg? hvorfor skjer det? håper noen kan gi meg klarhet i dette. på forhånd takk! Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 ...og hvordan fungerer atombomben? er det slik at atomer splittes (fisjon) eller smeltes (fusjon) slik at færre næytroner trengs og blir til energi? håper noen kan gi meg klarhet i dette. på forhånd takk! Dette spørsmålet kan jeg svare på. Når jeg så spørsmålet ditt så var jeg ganske sikker på at jeg kunne svare, men måtte dobbeltsjekke det før jeg postet et svar Tok like godt klipp og lim fra Wikipedia siden det var så godt forklart. Jeg lærte også noe nytt: Hvordan nøytronbomber fungerer så tok like godt med det også... Fisjonsvåpen Fisjonsvåpen utnytter energien fra en fisjon (spalting) av tunge atomkjerner (uran eller plutonium), hvor de blir spaltet til mindre enheter når de absorberer nøytroner. Fisjonen produserer flere nøytroner, som igjen kan absorberes av andre atomkjerner (en kjedereaksjon). Fisjonsbombene ble før i tiden kalt «atomvåpen». Dette bør unngås siden det er faglig misvisende, i og med at reaksjonene foregår i selve atomkjernene (ikke i atomene). Fusjonsvåpen Fusjonsvåpen frigjør energi ved hjelp av fusjon (sammensmelting) av lette atomkjerner av hydrogen. Disse våpnene kalles også termonukleære våpen (fordi det kreves ektremt høye temperaturer for at fusjon finner sted). Et kallenavn på fusjonsvåpen er også «hydrogenbomber». Såkalte nøytronbomber er en variant av fusjonsvåpenet. Våpenet fokuseres på å skape gjennomtrengende og dødelige nøytroner, mens andre virkninger (heriblant fisjon og sprengkraft) reduseres.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 den generelle, går den ut på at tiden er relativ, altså forskjellig, mens lyshastigheten er konstant? Ja, den er konstant i alle referansesystemer. Der tiden på ting i fart går saktere enn tiden på ting som står stille? Sett fra en observatør som er stasjonær vil tiden gå saktere hos den som er på vei bort fra observatøren. Sett fra den som er i fart vil det se ut som om den stasjonære observatøren beveger seg bort og at tiden dermed går saktere hos denne observatøren. (...) og at masse blir tyngre jo raskere det beveger seg? Bevegelsesmengde = gamma * masse * fart Gamma vil gå mot uendelig når farten går mot C (lyshastigheten). Dermed vil også massen bli uendelig stor. Gamma: Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Man bruker e=mc^2 når man utvinner kjernekraft. når man spalter ett uranatom blir masse før (massen til uranatomet) ulik den totale massen etterpå. forskjellen i den massen blir til energi i form av fotoner og fart på restpartiklene etter formelen E=MC^2. De eneste gangene ALL masse kan omdannes til energi er når antipartikler møtes for eksempel ett positron og ett elektron (topartikler som er helt like, men motsatt ladning). vil forsvinne og bli til energi i form av to fotoner. Det kalles "Annihilering". Ellers er den generelle relativitetstteaorien ganske morsom. F.eks sier den at tiden går fortere jo lengre ut av ett tyngde felt du beveger deg. For eksempel går tiden raskere på toppen av mount everest enn ved havoverflaten. Endret 5. april 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Annihilering* Dette med gravitasjonsfelt er ganske interessant, egentlig. Man får i praksis en rødforskyvning ut av gravitasjonsfeltet. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Fysikklæreren min sa at Einstein har skrevet en bok hvor han forklarer relativitets teorien ganske greit, uten matematikk, men med begripelige eksempler. Noen som vet hva den heter? Endret 5. april 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Fysikklæreren min sa at Einstein har skrevet en bok hvor han forklarer relativitets teorien ganske greit, uten matematikk, men med begripelige eksempler. Noen som vet hva den heter? "Relativitet" av Albert Einstein... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Den kan kjøpes her! Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) De eneste gangene ALL masse kan omdannes til energi er når antipartikler møtes for eksempel ett positron og ett elektron (topartikler som er helt like, men motsatt ladning). vil forsvinne og bli til energi i form av to fotoner. Det kalles "Annihilering". det har jeg hørt om! er ikke et positron et partikkel som lager antimaterie? alle partikler har sitt "motsatte" partikkel som vil forsvinne ved kontakt av det motsatte partikkelet? leste om dette i en dan brown bok, tror engler og demoner. kan noen linke til noen bøker eller sider jeg kan lese om det? og tusen takk til alle andre svar! så masse blir til fotoner ved for eksempel fisjon og fusjon? Endret 5. april 2010 av DarrenShan Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Positron ER antimaterie. Hvis du velger realfag på vgs, og så velger fysikk vil lære masse mer om fysikk (åpenbart). Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Positron er ett "antielektron" når de to møtes vil de annihilere. så masse blir til fotoner ved for eksempel fisjon og fusjon? Ja, men husk at det totale antallet Nøytroner, Protoner og elektroner er det samme før og etter reaksjonen. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva kaller man det motsatte av et proton, da? Altså et "proton" med negativ ladning. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva kaller man det motsatte av et proton, da? Altså et "proton" med negativ ladning. Elektron? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det kaller man bare "antiproton" Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva kaller man det motsatte av et proton, da? Altså et "proton" med negativ ladning. Antiproton... Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva kaller man det motsatte av et proton, da? Altså et "proton" med negativ ladning. Noe så fancy som antiproton. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ok, så det var ikke værre enn det. Gleder meg til å studere dette her. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er en fin holdning. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 jeg har allerede bestemt meg for fysikk, biologi, kjemi eller annen vitenskap som fag på vgs, men det vi lærer på skolen nå, forskjellen på parallellkobling og seriekobling, er bare helt kjedelig, så jeg må finne noe annet stoff... tusen takk for alle svar, fikk klarhet i mye nå! Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Elektronikk kan være kjedelig i naturfag, men en spennende ting kan være å grave litt dypere i materien og finne ut hvorfor elektroner beveger seg motsatt vei av strømmen. Endret 7. april 2010 av TechTiger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå