Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er galt, tikker når jeg prøver å starte


hvor

Anbefalte innlegg

igår satte jeg på tp86 motoren min, og da jeg var ferdig skulle jeg renne den igang, da merket jeg at det kom en tikkelyd ( hørtes litt ut som stempelet tok i toppen) men det tar ikke i toppen. lyden går vekk når jeg har litt større fart når jeg renner.

så det jeg lurer på er skal det være slik eller er det noe galt?

 

kjøpte motoren av en for en stund siden og den skulle være i tipp topp stand og det er hvertfall sylinderen og stempelet, forsåvidt veiva og, men har ikke sjekka den så nøye.

er akkurat innkjørt og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har skiftet, men den som jeg tok på har allerede blitt helt grå (var svart den gamle) clutchen slurer også sykt mye :( kan det være oljen som gjør at den slurer?

 

Kan jeg bruke vanlig motorolje som man tar på biler?

Lenke til kommentar

Har du sjekka clutch-lamellene?

 

 

nei, ser jeg med en gang vis de er slitte?

Hvis du vet hva du skal se etter så, ja. De ser ut som ringer med masse bremsebelegg på. De skal ha en minimums-tykkelse. Er de slitt ned under denne så vil de slure og må byttes.

post-18544-1270675315,4962_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Clutchen er det eneste som kan slure, så slurer den fremdeles så er det clutchen. Vanligste grunnen er slitte lameller eller slappe fjører. Har hørt noen steder at AM6-motorene har dårlig clutch men det er bare rykter, ikke noe jeg har fått bekreftet.

Lenke til kommentar

det er trimclutch på den, og fjørene er strammet helt inn, får ikke strammet de mer.

Men da skal jeg altså bestille ny clutch, men hvilken bør jeg velge med tanke på at jeg har såpass mye trim.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilke valg man har. Jeg vet ikke en gang hvor mange lameller originalclutchen har. På min moped bytta jeg fra 2 til 5 lameller og clutchen ble mye sterkere, raskere og presis som på en R-sykkel.

 

Du kan jo sjekke clutch-huset om det er spor/hakk etter "ørene" på lamellene. Kantene skal være helt dønn rette og er det hakk der må du bytte hele huset. Noe som koster det hvite ut av øyet.

 

Ellers kan det hende at bare bytte av lameller, friksjonsplater og/eller olje (til andre typer) kan hjelpe, men noen andre må komme med tips da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...