TheMartine Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg lærte en ting da jeg var på TG nå, jeg tror nemlig at hvilke taster man bruker når man spiller FPS på PC er noe aldersbestemt. Jeg hadde noen gutter innom for å hjelpe meg med et sinnsykt irriterende mission i BFBC2, og de fikk helt hakespill av å høre hvilke kontroller jeg brukte. Det samme har jeg opplevd fra her på forumet også, blant annet da jeg sa jeg brukte tab til å hoppe med. Jeg for min del har brukt disse i alle FPS-spill jeg noensinne har spilt siden jeg begynte å spille slike spill som Doom3D, Duke Nukem og Quake1. Dette begynner vel å bli rundt 15 år siden, og jeg har nå blitt 24. Min teori er at de som begynte å game en del år senere, bruker helt andre taster enn meg og min spillgenerasjon gjør. Dette er hovedtastene jeg bruker, og hvor jeg opplever størst forskjell: Gå forover: Høyre musetast. Gå bakover: W. Gå til venstre: Q. Gå til høyre: E. Hoppe: Tab. Dukke: D/C. Skyte: Venstre musetast. Reload: R. Skifte våpen: Space (eller musehjul, etter at man fikk det). Det jeg lurer på er: Hvor går skillet, sånn aldersmessig? Brukte du, som er på min alder, samme taster som meg, og bruker du dem fortsatt? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hvordan sikter du da? Som alle andre bruker høyre musetast til? Jeg mener det er unødvendig å ha Gå forover på musen, men det er vel hva man blir vant til. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) TS, jeg har aldri hørt om noen som bruker samme oppsett som deg. Men for all del, funker det for deg er det vel det som er vet viktige? Selv er jeg venstrehendt og har et litt annet oppsett: Gå forover, bakover og strafe = A, S, D, W Hoppe = V Dukke = Ctrl (kan byttes med hopping om nødvendig) Skyte = venstre musknapp Skyte, alt. fire = høyre musknapp Zoom / sikte = midderste musknapp Velge våpen = mushjul MMORPG: Velge nærmeste fiende = Tab Velge neste fiende = shift + Tab Hotbar 1 = tallene 1 - 0 Hotbar 2 = tallene 1 - 0 og Ctrl Hotbar 3 = tallene 1 - 0 og Shift Q og E avhenger en del av spillet, men som regel er det inventory, kart osv. Edit: Jeg er for øvrig litt over tretti og har drevet med spill i over tyve år. Endret 5. april 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Yepp. Er 26. WASD for alle penga her også. aldri sett noen som bruker de kontrollene du gjør... Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg bruke noe svært lignende som deg martine, når jeg spilte action quake 2 for mange herrens år siden. Siden gikk jeg over til half-life og fant at det var mer effektivt for meg med wasd. Husker ikke helt hvorfor jeg begynte med de kontrollene, det bare ble sånn, men etter å ha vendt meg til wasd, så har jeg egentlig aldri gått tilbake. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Høres ut som et kult oppsett, men som alle andre sier: WASD for alle penga Skal teste ut oppsettet ditt på cod 4 nu Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Er 22 selv, og bruker wasd som utgangspunkt. En jeg spilte på LAN med i gamle dager hadde et lignende oppsett som deg. Forover med venstre museknapp, skøyt med F og ellers asdf som utgangspunkt. Starta liksom med CS/HL og der var wasd standard, kanskje det er her skille går. Altså hvis du startet med CS/HL så bruker du wasd? Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Bruker WASD Første FPS jeg virkelig spillte mye var det orginale Unreal Tournament og Counterstrike 1.5. Høyremuseknapp er forresten secondary fire i Unreal Tournament, så det har du tydligvis ikke spillt noe særlig. Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Husker første fps jeg spilte var Codename Eagle, med piltastene som wasd, space og m1 som skyt, ctrl som hopp og m3 som "gå inn i biler". da det ble fjortizzgaming med cs så var det bare å tvinge seg til å lære seg wasd. Lenke til kommentar
Lange Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 wasd space = hopp e eller f = use/interact Lenke til kommentar
evenandreas Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg er 15 og har altid brukt WASD helt siden jeg fikk prøve Cs 1,5 eller 1,6 av broren min. Mitt oppsett Gå forover: W Gå bakover: S Gå til venstre: A Gå til høyre: D Hoppe: Space Dukke: CTRL eller C Skyte: Venstre musetast. Reload: Her bruker jeg en liten knapp som er på siden av musen. Skifte våpen: Musehjul eller 1.2.3.4. tallene over tastaturet. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Brukt WASD siden Star Wars: Dark Forces, WASD for min del ble helt satt i stein som beste å bruke når Half-Life kom Var det ikke i Quake1 at wasd først ble populært og sett på som superior oppsett? Er 25 og har gama "en stund" Endret 6. april 2010 av arthoz Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Gå forover, bakover og strafe = A, S, D, W Hoppe = space(høyre mus på Quake3) Dukke = Ctrl Skyte = venstre musknapp Skyte, alt. fire = høyre musknapp Zoom / sikte = midderste musknapp Velge våpen = mushjul Er selv 24, kan aldri huske å ha sett oppsettet til TS jeg har spilt Q1, Q2, Q3, cs, doom, doom2, duke dukem osv. Endret 6. april 2010 av Sangesland Lenke til kommentar
Licht Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg brukte piltastene eller numpad (!) pluss mus da jeg spilte Army Men i min grønne ungdom, men da jeg begynte med FPS-er tok det ikke fryktelig lang tid å forstå at WASD eller tilsvarende oppsett (noen sverger til ESDF) var langt overlegent. Det har nå bare hengt der siden. Andre kontroller, som dukk, hopp, osv. pleier jeg ikke gidde å finstille fra spill til spill, men favorittoppsettet er space som hopp, ctrl er dukk, shift er sprint, og tab er kart og liknende. Til andre ting bruker jeg alle de kringliggende tastene (q, e, r, f, z, x, osv.). Siden har jeg (og de fleste andre, ser det ut til) adoptert en eller annen personlig variant av WASD til å styre de aller fleste første- eller tredjepersonsspill. Å ikke kunne finsikte med RMB høres veldig kronglete ut, men det kan jo være fordi jeg er vant med at det er sånn. Det virker liksom mindre intuitivt å skulle gjøre det med en tast som er et annet sted enn på det du tross alt bruker for å styre siktet rundt. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Er selv 19 og har aldri brukt noe annet enn WASD-oppsett. Noen ganger endrer jeg på skyte/reload-oppsett på musen, men ikke noe fast. Første ordentelige FPS-spillet jeg spilte, var vel Project IGI, Half Life og Soldier of Fortune. Lenke til kommentar
Snitchie Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg startet med mus og tastatur i 1996 i spillet Quake. Som revulosjunerte mouse free look i FPS spill og jeg spiller for det meste quake fortsatt , nå går det i quakelive.com Og i spill som Quake trenger du mange shortcuts, så dette er mine keys. Setter typiske MW2 BFBC2 keys i ( ) , om ingen ( ) så er de samme som i Quakelive. wasd = movement Q = Rail E = Rocketlauncher ( Bytte Våpen MW2 ) R = Plasma ( Reload ) F = GranatKaster ( Use\arm\disarm ) G = BFG Space = LightningGun\Shaft ( Melee attack ) ALT = Dukke CTRL = ( Crouch ) Tab = Shoutgun ( showscores ) Shift = Showscores ( Run\Sprint ) 1 = Zoom Hold Aim -- Har Razer naga mus så har numpad på tommelen. 2 = Machinegune ( throw Frag grenade MW2 , Bytte våpen BFBC2 ) 3 = Gauntlet ( throw Stun grenade MW2, Bytte våpen BFBC2 ) Venstre musknapp = Skyte Høyre musknapp = hoppe Har avansert Quakelive config , men div crosshairs, tweaks osv. Quakelive = Fov 115 - 90 kommer ann på hva våpen man bruker. FOV i BFBC2 = 90 Hater at MW2 nekter deg å endre fov... hvorfor løpe rundt med lapper som hester har? Fov 65 LOL ... Men men... Snitch proud member of ex QW clan Vicious Vikings. Og Clan mR i quake3cpma. Nå medlem av clan DF i quakelive http://www.clan-df.org/ Jeg startet med mus og tastatur i 1996 i spillet Quake. Som revulosjunerte mouse free look i FPS spill og jeg spiller for det meste quake fortsatt , nå går det i quakelive.com Og i spill som Quake trenger du mange shortcuts, så dette er mine keys. Setter typiske MW2 BFBC2 keys i ( ) , om ingen ( ) så er de samme som i Quakelive. wasd = movement Q = Rail E = Rocketlauncher ( Bytte Våpen MW2 ) R = Plasma ( Reload ) F = GranatKaster ( Use\arm\disarm ) G = BFG Space = LightningGun\Shaft ( Melee attack ) ALT = Dukke CTRL = ( Crouch ) Tab = Shoutgun ( showscores ) Shift = Showscores ( Run\Sprint ) 1 = Zoom Hold Aim -- Har Razer naga mus så har numpad på tommelen. 2 = Machinegune ( throw Frag grenade MW2 , Bytte våpen BFBC2 ) 3 = Gauntlet ( throw Stun grenade MW2, Bytte våpen BFBC2 ) Venstre musknapp = Skyte Høyre musknapp = hoppe Har avansert Quakelive config , men div crosshairs, tweaks osv. Quakelive = Fov 115 - 90 kommer ann på hva våpen man bruker. FOV i BFBC2 = 90 Hater at MW2 nekter deg å endre fov... hvorfor løpe rundt med lapper som hester har? Fov 65 LOL ... Men men... Snitch proud member of ex QW clan Vicious Vikings. Og Clan mR i quake3cpma. Nå medlem av clan DF i quakelive http://www.clan-df.org/ Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Da begynner det å demre for meg at det ikke har noe med alder å gjøre likevel. Dette er faktisk en ganske stor oppdagelse for meg. Jeg har brukt disse kontrollene så lenge jeg har spilt, og dem lærte jeg av alle de andre jeg linka med på midten av 90-tallet. Kanskje det var en geografisk greie. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Merkelig oppsett, TS, men smak og behag. Bruker WASD til å bevege meg. E (eventuelt F) = use/interact Ctrl eller C = crouch SPACE = jump Shift = spring V = knife Høyre museknapp = sikte Venstre = skyte TAB = stats Tall 1,2,3 osv = skifte våpen Z = legge seg ned R = reload Fikk vel med meg det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå