Petterahl Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hei! Har akkurat anskaffet meg Nikon D90 og Tamron 17-50 f2.8. Jeg er nå på utkikk etter et solid og lett kamerastaiv. Jeg kommer til å ha det med på mange fjellturer, og kjøper det i hovedsak for naturbilder. Regner med at det er karbonstativ jeg burde gå for? Både på grunn av vekt og stabilitet. Prisen burde ikke overstige 3000,-. Noen som har et forslag for en pakke? Både stativ og hode. Hvordan er dette alternativet: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65304 og evt. et hode? Takk! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Hei! Har akkurat anskaffet meg Nikon D90 og Tamron 17-50 f2.8. Jeg er nå på utkikk etter et solid og lett kamerastaiv. Jeg kommer til å ha det med på mange fjellturer, og kjøper det i hovedsak for naturbilder. Regner med at det er karbonstativ jeg burde gå for? Både på grunn av vekt og stabilitet. Prisen burde ikke overstige 3000,-. Noen som har et forslag for en pakke? Både stativ og hode. Hvordan er dette alternativet: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65304 og evt. et hode? Takk! Fungerer sikkert greit, men i stedenfor gummibein vil jeg tro det er nyttig med pigger under beina når du er i naturen. Beina skal ned i bakken for å få perfekt stabilitet. Kulehode, se på siden til ReallyRightStuff, har ikke prøvd dem selv men de som har prøvd sier det er bra. Foba lager også kulehoder i god kvalitet. Quick release systemet til begge er Arca-swiss kompatible, noe som jeg anser som en stor fordel. Edit: Du bør også se på L-bracket/plate for kamerahuset (RRS har det også), en usedvanlig undervurdert komponent i kamerahus/stativ-oppsett. Endret 5. april 2010 av TGB Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 @TGB: Pigger følger med alle Benrostativ (Mulig ikke de rimeligste, men iallefall de jeg har vært borti i C-serien) Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) C-258 er et ypperlig reise- og allroundstativ. Har hatt et selv i to år som supplement til mitt (alt for) store Gitzostativ. Det følger med pigger om du ønsker å feste stativet skikkelig i jorda. Sammen med litt eldre Benro KB-2 kulehode holder stativet fint 1Ds Mark III og 70-200 2.8 IS. Per dags dato bruker jeg L-plate fra RRS til 5DII og det fungerer utrolig bra - jeg går aldri tilbake til vanlig festeplate igjen. Hvis du vil gjøre stativet noe mer fleksibelt kan du kutte midtstangen med baufilsag. Det er dog vanskelig å få på plass "korken" under igjen uten å etterlate sprekk i karbonrøret. Jeg har riktignok klart det. Ønsker du mer fleksibilitet uten denne omkjæsringen ( ) bør du nok se på noe a.la Flexpod fra Benro. Edit: Hvis du ikke har planer om så voldsomt stort utstyr er Benro B-0 det perfekte hodet sammen med stativet du ser på. Lite og lett, men holder forholdsvis tungt utstyr på plass. ReallyRightStuff BH-40 om du virkelig vil investere i et bra kulehode. Endret 11. april 2010 av Shocktrauma Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det går an å få brukbare stativ som er ennå mindre og lettere. Både Benro og Gitzo lager noen lette modeller hvor vekt og pakket størrelse er prioritert veldig høyd. Gitzos modell heter Traveller og er rådyr. Benro har en rimeligere variant de akller Travel Angel. Felles for både Gitzo og Benro-modellene er at bena kan vris opp rundt midtsøylen, noe som reduserer pakket lengde en del. På disse modellene er både stødighet og maks høyde prioritert ned en del, og jeg vil ikke anbefale dette for hard bruk sammen med en 70-200 F2.8, en 80-400 osv selv om de i teorien skal tåle 4kg. Hvis du kun skal ha en D90 med en 50mm eller 17-50 F2.8 på burde imidlertid disse holde. Og kan du bruke MLU og selvuløser tåler de også litt lengre brennvidder. F&V har Benro, versjonen som lages både i alu og karbon. Jeg har ikke prøvd dette selv: http://www.benro.com/products_TripodKits.html http://www.benro.com/products_catalog_CarbonTravelAngelTripodKits.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå