Nettulf Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hallo. Har planer om å sette opp en enkel filserver, og ser på ulike alternativer for lagring. Er det noen hovedkort som har brukbare S-ATA RAID kontrollere integrert til en grei pris? Eller er alle integrerte RAID kontrollere på samme nivå eller dårligere enn de rimeligste S-ATA kontrollerkort? Regner med jeg må langt opp i pris for å finne noe som har hardware basert RAID kontrollere, og det finnes vel ikke integrert på noe hovedkort uansett vil jeg tro. Ønsker å ha muligheter for 6 disker til lagring, og en egen disk til OS. Noen tips til hva som kunne passe greit til dette? Nettulf Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det finnes dusinvis kort som har dette. Ta en titt på prisguide.no eller se på sidene til en webshop. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Hei. Er klar over at det er mange hovedkort med tilstrekkelig antall S-ATA tilkoblinger og RAID kontroller.... Spørsmålet er om de er gode, og i så fall hvilke som er best egnet? Nettulf Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Hei. Er klar over at det er mange hovedkort med tilstrekkelig antall S-ATA tilkoblinger og RAID kontroller.... Spørsmålet er om de er gode, og i så fall hvilke som er best egnet? Nettulf Det kommer helt an på hvor mye du er villig til å betale, du får jo tak i Dual Xeon kort til ganske mange tusen, men så har de også 18 minne plasser pluss haugevis av SAS og SATA porter. Se: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=448677&view=detailed#ProductTabs Endret 5. april 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Så lenge du bruker en software-RAID-løsning (f.esk mdadm i GNU/Linux), så spiller ikke RAID-funksjonaliteten til brikkesettet/diskkontrolleren noen rolle. RAID-funksjonaliteten som blir pushet med mainstream-brikkesett er kjipe fake-RAID-løsninger som i prinsippet bare er properitære software-RAID hvor implementasjonen og konfigurasjonen er skjult på et litt lavere nivå. Da kan du like gjerne gå for et åpent og veldokumentert software-RAID som mdadm. Hvis du ikke ønsker GNU/Linux, så er software-RAID-løsningen til Intel (Intel Matrix Storage) en ganske god løsning det også, men såvidt jeg vet har ikke ICH10R (nyeste sørbro) eller 5-serie-brikkesettene mer enn 6 S-ATA-porter og da mangler du én port til systemdisk. Men det er ikke verre enn at du finner et hovedkort som også har en tredjeparts diskkontroller og bruker denne til systemdisken. Jeg har nå antatt at ytelse ikke er fryktelig viktig, siden det bare er en filserver. Hvis du skal tenke ytelse, så må du gå inn på brikkesettarkitekturen og se på båndbredde på sørbro, mellom sørbro og nordbro og prosessor, og så videre. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Hei. Har også vurdert software-RAID-løsningen til Intel (Intel Matrix Storage) som en av de bedre "billig" løsningene... Finnes en del rimelige hovedkort med slike kontrollere integrert virker det som. Når det gjelder ytelse er det jo greit om det ikke ligger langt bak det som kan overføres på Gigabit Nettverk. Kan vel bli snakk om å levere på det meste 2 ulike HD video filer samt en musikk fil for avspilling på ulike steder. Om jeg ønsker en hardware basert RAID løsning, hvilken prisklasse må jeg opp i da? Er usikker på hvordan jeg kan se på f.eks. et kontroller kort om det er software eller hardware RAID. Regner med de fleste NAS kabinett med plass for 2-4 disker kjører en eller annen form for software RAID og dermed ikke har like god ytelse som en rimelig server? Nettulf Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Maksfarten på Gigabit LAN er 125 MB/s, og denne farten klarer du omtrent å makse med kun én god terrabyte-disk. De nyeste 7200-generasjonene fra både Samsung, WD, Hitachi og Seagate med 500 GB-plater er god for 140 MB/s maks sekvensiell lesing, og 110-120 MB/s gjennomsnittlig sekvensiell lesing. Her er en test av 6 litt tregere disker (ca. 80-90 MB/s ser du i Single Disk-grafen) i forskjellige software- og hardware-RAID, og i samtlige tester er RAID-ytelsen høyere enn Single Disk-ytelsen. Dermed vil du lett klare å makse Gigabit-tilkoblingen med både software- og hardware-RAID. Og samtidig tar streaming av HD-film langt mindre enn hva en Gigabit-tilkobling kan levere. Så du kan trygt gå for en software-RAID-løsning uten å være bekymret for ytelsen. Om jeg ønsker en hardware basert RAID løsning, hvilken prisklasse må jeg opp i da?Er usikker på hvordan jeg kan se på f.eks. et kontroller kort om det er software eller hardware RAID. En HW-RAID-kontroller pleier å begynne på 3000-4000 kr. Måten du ser forskjell på HW- og SW-kontrollere er både pris, prosessornavn, kjøling, minneplass osv. Endret 6. april 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå