Gå til innhold

Lost 6x11: “Happily Ever After”(USA)


Anbefalte innlegg

Nok en episode som plasserer seg på listen over de beste, selv om jeg vil rangere et par-tre andre epsioder denne sesongen over denne. Uansett fint å endelig få en ordentlig bekreftelse på at det er sammenheng mellom FST og OT, og at en sammensmeltning er på gang, selv om mistanken til dette har vært til stede lenge. Uansett bruker de altfor mye tid på FST til at det ikke skal ha noe betydning i det store bildet, så.

Penny og Desmond er en uslåelig kombinasjon, det som er mellom dem er så sterkt at jeg ikke kan unngå å bli rørt hver eneste gang. Var også morsomt å se Charlie igjen, selv om holdningen hans irriterer meg litt. Daniel "Faraday" var enda et gledelig gjensyn, og dermed har vi hvertfall tre personer som har "sett" den andre siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg kan si først er litt om skrivingen av analyse/recapene mine og en viktig ting som inspirerer meg.

 

Jeg pleier å sette på et filmsoundtrack på Spotify for å gjøre meg inspirert til å skrive så mye. Det er ikke det at det er «bakgrunnsmusikk», fordi jeg liker ikke å ha musikk i bakgrunnen når jeg jobber. Jeg liker å ha musikk, der og da, for å gjøre meg inspirert og i et modus for å fri tankene mine rundt episoden. I min Lost-perm har jeg skrevet ned alle soundtrackene jeg har hørt på for hvilke episoder jeg har skrevet om.

 

5x11 «Whatever Happened, Happened» - Slumdog Millionaire. Satte helt sikkert på den musikken, pga kjærlighetstemaene som spiret i episoden.

 

5x12 «Dead is Dead» - Raiders of the Lost Ark. Ingen bombe, koset meg med dette soundtracket mens jeg fikk skrevet ned mine tanker om den underjordiske delen under tempelveggen som kan minne om noe tatt ut fra en Indiana Jones-film.

 

5x13 «Some like it Hoth» - Le Mecano de La General. En film med humor, men blandet med følelser, har jeg hørt. Ikke sett filmen ennå, men det passet å høre på til denne episoden.

 

5x14 «The Variable» – X-Men 2. En stor episode, en stor film. Selv om mange block-bustere ikke passer meg, så passet filmsoundtracket til analyse/recapet av denne episoden.

 

5x15 «Follow the Leader» – Casino Royale. Aner ikke helt hvorfor jeg hørte på det, men antar at det var fordi dette var en episode med et voldsomt høyt tempo, der mye skjedde, både følelsesmessig og actionmessig. Et soundtrack som passer med andre ord.

 

5x16 «The Incident» - Jurassic Park. En storslått godfilm som er filmet på våres godeste Lost-øy. Gode skuespillerprestasjoner og ikke minst en fantastisk regissør. Med andre ord, dette er et soundtrack som er gøy å høre på mens man ser tilbake på en dobbelepisode som var storslått.

- Jeg hørte også på musikk fra min filmsoundtrack-playlist fordi jeg brukte så lang tid på å skrive om finalen at jeg ville høre noe annet.

 

Sesong 6

 

6x01 «LA X» - Avatar. Jeg var ikke en av de som kalte Avatar verdens beste film, men det den var for meg var en stor kino-opplevelse. Aldri hadde jeg sett en 3D-film på kino, og å hoppe rett i det, med RealD-briller, og på en film som er skapt for 3D-industrien, ble jeg selvsagt blåst ut av setet. Avatar har avsluttet det vi kan kalle for tiåret med CGI (2000-årene) og sparket i gang de neste ti årene som kan muligens være tiåret for 3D. Lost har skapt en helt ny måte å se på TV på med Alternate Reality Games, rewatching av episoder som er nødvendig for å skjønne serien og plukke opp hints. Flere serier har tatt opp denne nye trenden (Heroes, Fringe, FlashForward osv.)

 

6x03 «What Kate Does» - Pleasantville. Denne filmen har jeg ikke sett, men jeg valgte den pga komponisten Randy Newman som har en mye lettere og gladfullt preg på musikken enn Avatar, Jurassic Park og X-Men 2 har. «What Kate Does» var en mye lettere episode enn premieren, fordi den simpelthen inneholdt mye mindre enn premieren, som var massiv.

 

6x04 «The Substitute» – Das Boot. Dette er en mektig film. Det er en film om en krig på havet. Scoret kan drive pulsen din høyt og den kan senke den med vakker gitarspill. Jeg synes den passet fint til MIBs karakter som vi lærte så mye om i denne episoden.

 

6x05 «Lighthoude» - Defiance. Aldri sett filmen og her hadde jeg ingen anelse hva jeg skulle høre på. Jeg visste at Defiance hadde fått godt med skryt for soundtracket. Derfor valgte jeg det, men det vakre strykertemaet passet fint med tanke på den vakre historien i flash-sideways.

 

6x06 «Sundown» - The Bourne Identity. Jeg var borte hele helga, så recapet ble fryktelig kort. Uansett, jeg hørte litt på musikken til The Bourne Identity, fordi Sayids karakter (spesielt i «The Economist») minner om Jason Bourne.

 

6x07 «Dr. Linus» - Zociac. David Fincher, som regisserte Zodiac, er en av mine favorittregissører. Filmen handler om jakten på en smart seriemorder som politiet kaller for the Zodiac-killer. Soundtracket har en veldig creepy følelse over seg, men har likevel noe melankolskt piano inne der. Det høres veldig Benjamin Linus for meg.

 

6x08 «Recon» - Ingen. Jeg var i Trondheim den uka og skrev alt sammen på toget og hotellet. Hadde ikke nett, så jeg hørte på ulike sanger på iPoden.

 

6x09 «Ab Aeterno» - Shakespeare in Love. Ab Aeterno var som en Shakespeare-forestilling. Ab Aeterno var en vakker kjærlighetsfortelling. Musikken fanger årstiden og fanget meg inn i å skrive om episoden. Men jeg måtte høre på noe annet også etter en stund.

- The Mission. En vakker film med vakker musikk, slik som Ab Aeterno. Den handler om spanske jesuitter, Robert DeNiro spiller en som jakter på slaver. Jeg så denne filmen i 9-klasse, så mye har gått i glemmeboken, men soundtracket passet godt mens jeg skrev. Ennio er utrolig flink.

 

6x10 «The Package» - Memoirs of a Geisha. Ja, jeg vet, lite kreativt. Dette var enkelt og greit fordi filmen er en historie i Asia, og Jin & Sun er asiatere.

 

6x11 «Happily Ever After» - The Prestige. Ja, nå tror jeg jaggu jeg skal høre på The Prestige og sette i gang med:

 

 

Happily Ever After

Sesong 6 – Episode 11

 

normal_happily176.jpg

 

Jeg må virkelig si, jeg hadde ingen anelse om at dette skulle være en Desmond-centric. Jeg trodde ikke han kom til å få en centric-episode, fordi han ikke er en del av hovedcastet. Det ser da ut som at han faktisk èr en del av gruppen. Han var kanskje ikke med på maleriet over «Det siste måltidet», ei heller på pressemeldingene, men hans navn har dukket opp hver episode, han har promoteringsbilder av seg og en centric. Hmmm. Samme hva slags status han har, Desmond er i bildet igjen.

 

Vi kommer tilbake til en øyestart, slik som «Ab Aeterno» gjorde. Jeg forestilte meg Claire eller Ilana-centric, men fokus retter seg mot Desmond. Overraskende. Det første han ser er Zoe, som i denne episoden er tolerabel.

 

Desmond klikket helt på Widmore og det er veldig forståelig. Jeg husker tilbake i «Cabin Fever», der de planla og komme seg vekk fra fraktebåten og hente de andre passasjerene fra Flight 815. Desmond nektet, han ville ikke være mer på den øya.

 

I «Not in Portland» løper Kate, Alex og Sawyer forbi en stor generator som er på deres høyre side. Selvsagt er det ikke den samme som i denne episoden, men det er jo en fin detalj å tenke på.

 

Jeg skal ikke snakke så mye om dette her, for jeg vil helst komme til den gode biten, flash-sideways. Før vi kommer dit hører vi mer på Babyface-Seamus som verken passer til å holde et våpen ei heller å dra ned spaker.

 

Det var deilig med en episode som dro mye inn i science-fiction-delen av Lost. Det har vi hatt for lite av, og selv om jeg liker det store mytologiske ved serien, så har jeg savnet litt science-fiction. Det var godt å høre ting som «EM-field» igjen. De sjekker ut rommet som Desmond skal være inne i. Seamus tar en titt på kaninen som de muligens skal plassere i rommet. Som vi vet fra før har Lost en sak for hvite kaniner. Jeg var ikke helt sikker på hva de skulle i dette rommet. Var det å gjenskape Orchid-effekten? I følge Orientation-filmen til The Orchid drev de med tidsreisende kaniner og i et av forsøkene som gikk galt endte kanin nr. 15 opp med å reise til en tid der kanin 15 eksisterte. Den samme kaninen. Det som er en litt humoristisk tanke er at kandidat nr. 15 også reiste tilbake til en tid han eksisterte. Kandidat nr. 15 er Sawyer og han reiste tilbake til 1. November, da Claire fødet Aaron. De to versjonene av Sawyer var ikke så langt unna hverandre i denne episoden. Uansett, var det fint med kanindetaljen som minnet oss om The Orchid. Hvorfor dro de ikke til The Orchid egentlig? Jeg antar at det er fordi det ikke finnes en like stor generator der, og siden det finnes mange elektromagnetiske lommer på øya, så gjorde de det enkelt. De satte opp forsøket på The Hydra.

 

Den første karen, Simmons, blir brent ned, men vi vet dette ikke vil skje med Desmond. Desmond blir plassert inn i rommet og fortalt om å gjøre et «sacrifice». Hva skal Desmond ofre? Jeg kommer tilbake til dette. I et gigantisk lys blir Desmond transportert.

 

Flash-sideways

 

normal_happily064.jpg

 

Booom! Det samme skjer her som i «Flashes before your eyes». I et stort hvitt lys blir vi transportert til et sted vi ikke aner. I sesong 3 var det veldig usikkert hvor Desmond dro hen og komposisjonen av bildene var interessant. Jeg trodde han hadde masse blod over seg, men det viste seg at han reiste i tid til en dag han malte leiligheten. Her blir vi flashet til, midt i himmelen? Vi ser et shot som beveger seg mellom skyene, og jeg tenker med en gang på drømmesekvensene til hovedpersonen i Terry Gilliams «Brazil» eller i den klassiske «Never Ending Story».

 

Neida, vi går til en refleksjon av Desmond. En av de lengste refleksjonene vi har hatt og på en Oceanic-skjerm også. Dette er etter flight 815. På skjermen ser vi en oversikt over ankomster og avganger. Det er moro at mange av flydestinasjonene listet her er viktige steder i Lost. Seoul, Guam, London osv. Desmond var virkelig på Flight 815, for jeg begynte å lure på om han ikke var der. Han starter med å hjelpe Claire. Kanskje litt overhjelpsom, men dette skyldes nok at de har kjent hverandre i en annen tidslinje. Han er sikker på at ungen hennes er en gutt.

 

Vi går rett til Minkowski. Der har vi den ene skuespilleren som kom tilbake. I denne episoden er det derimot mange tilbakekomster. Minkowski, med sleik og solbriller, er endelig helt normal og har ingen timeflasher, Han er derimot veldig hjelpsom for Desmond og kjenner alle. Han jobber uansett for Charles Widmore i denne tidslinjen også.

 

Det jeg liker med gjesteskuespillerne i denne episoden er at de alle har vært viktige brikker i tidligere Desmond-episoder.

 

- Charles Widmore i «Live Together, Die Alone», «Flashes before your Eyes», «The Constant» og «Jughead». Han er ikke med i «Catch-22».

 

- Penelope er i absolutt alle Desmond-episoder. De møtes i «Catch-22», bryter opp i «Flashes before your Eyes», Desmond blir med i Royal Scot's Army og spør om nummeret til Penny i «The Constant», deres ønsket om å bli sammen igjen blir utforsket i «Live Together, Die Alone», der også kjærlighetshistorien blir introdusert for oss seere. De oppnår kontakt i «The Constant» og livet deres etter dette får vi vite om i «Jughead». Deres første møte blir utforsket en gang til, bare i en annen tidslinje.

 

- George Minkowski dukker opp i denne episoden, og denne mannen var en viktig karakter i «The Constant». Vi ble minnet på hva som kom til å skje med Desmond via denne karakteren.

 

- Eloise Hawking/Widmore. Hun dukker opp i «Flashes before your Eyes» der hun er veldig viktig. Hun forteller Desmond om course-correcting og om hvor hans vei (path) skal gå. Hun dukker opp i fotografiet til Brother Campbell i «Catch-22». Vi ser henne som ung i «Jughead» og i en annen tidslinje i denne episoden.

 

- Daniel Faraday/Widmore. Spilte en viktig rolle, både på øya og i mindtravelen til Desmon i «The Constant». Mannen ble mye utforsket i «Jughead» og dukket opp i denne episoden også.

 

- Charlie Pace. Ikke minst Charlie. Han betydde kanskje ikke så mye i sesong 2-finalen, ihvertfall ikke for Des, men han betød mye i «Flashes before your Eyes» der vi så han i tidsreisen til Desmond og der han ble fortalt om hans vei mot døden. Denne historien blir utviklet i «Catch-22» der episoden starter med et flash av Charlie som får en av Rousseaus piler gjennom halsen. Desmond og Penny kaller ungen sin for Charlie i «Jughead».

 

Widmore og Desmond har et godt forhold. Dette var jo nesten altfor rart å se, de to klemme hverandre. Uansett var dette en kul scene. Dette var en fin speiling på scenene fra «Flashes before your Eyes». Desmond ser på seilbåten, han beundrer båten her også. De kopierte mye fra den episoden, og til og med utsnittet på det shotet der Charles heller MacCutcheon opp i glassene. Helt likt som i «Flashes before your Eyes». Charles beundret Sir. Anderson MacCutcheon i den episoden og sier at Desmond aldri vil bli en «great man». Han er ikke verdig til å drikke den whiskyen. Her er «Nothing's too good for you,».

 

Widmore spør Des om han har hørt om Driveshaft og Desmond har ikke hørt om dem. Det er humoristisk at det er så mange som ikke kjenner til dette one-hit wonderet av et band. Når han får oppdraget om å hente Charlie er jobben allerede gjort sier Desmond. Den originale Desmond var fattig, hadde ikke utdannelse pga han måtte passe på brødrene, prøvde militæret for å få æren tilbake, men ting skar seg med tanke på at han reiste litt i tid her også. Han er ikke en strukturert type, men her, i denne tidslinjen, har han alt under kontroll. Men her har du noe vi la merke til veldig fort. Han mangler kjærligheten.

 

Deretter kommer Desmonds neste refleksjon, i glasset til politistasjonen. Det er kult hvordan de fokuserte på det. Tiltet kameraet ned for å vise refleksjonen til Desmond og så tiltet det opp igjen. Som om kameraet, med hensikt, skulle vise oss Desmonds refleksjon.

 

Charlie Pace er tilbake! Etter at han har trosset døden ved å gå over veien, går han til en bar og vi får en veldig kul samtale. Både Charlie og Desmond har hatt mange scener på barer, og nå har vi dem sammen. Charlie nevner at han har sett kjærligheten. Han begynner å prate om en jente i håndjern, og da ble jeg litt irritert, men så snakker han om noe han så i underbevisstheten. Han ser Claire når han går ned i «the abyss». «We're together» sier han. Åh, så fint, men også så synd at det fikk en tragisk slutt på øya. Men vi har jo FS-tidslinjen hvor vi kan se en nydelig Charlie og Claire-reunion om de «husker» hverandre. Charlie sier: «I've seen the truth». Det er dette jeg har ventet på i FS-historien.

 

Neste scene hører vi «You all Everybody», og dette er også det meste vi har hørt av låta. ABC gav ut en versjon av den, men det var veldig lite nytt. Du hadde det ene verset og repetisjonene av «You all Everybody». Låta er jo egentlig meget irriterende.

 

Plutselig tar Charlie over rattet og kjører dem ned i vannet. Musikken vi hører er fra begynnelsen på sesong 6, der vi går ned, under vann og ser øya. Scenen under vannet var virkelig intens. Jeg trodde Charlie kom til å dø. At universet hadde course-corrected seg selv og Charlie ville drukne slik han var ment til å dø. Men det gjør han ikke. Han viser Desmond hånden. Så kuttes lyden helt og vi hører Charlies musikktema. YES! Elsket flashet han fikk av hånden hans og Not Penny's Boat. Veldig skremmende øyeblikk. Elsket det rett og slett. De kommer seg opp og jeg skulle nesten tro at de to mennene på den lille båten ved siden av (som la merke til en bil som kjørte ut i vannet) var Henrik og Mathias, de to portugiserne vi så i sesong 2 og 4-finalen.

 

normal_happily156.jpg

 

Dette er definitivt, uten tvil, den beste flash-sidewayshistorien vi har hatt. Jeg uttrykte min skepsis for flash-sideways i «LA X», men sa jeg hadde likt om karakterene hadde fått glimt av deres andre liv på øya. Alle de «glimtene» karakterene har fått har vært veldig subtile og absolutt ikke det jeg hadde ønsket meg. Jeg forestilte meg at våre karakterer kom til å ha flashes fra deres liv. Det denne episoden viste oss var hvordan jeg hadde likt flash-sideways fra begynnelsen av. Men de har jo fremdeles en del episoder å overbevise meg om.

 

På sykehuset blir Desmond sjekket øynene sine, slik som i «The Constant». Han har fått et kutt på samme sted som Jack fikk etter «Through the Looking Glass». Jack reddet noen fra en bil i flammer og fikk et kutt øverst i pannen, over hans høyre øye. Desmond reddet derimot noen fra en bil som ikke var i flammer, men som var under vann og fikk det samme kuttet.

 

Deretter blir han plassert i en MRI-scanner. «The button?» spør Desmond, som om han vet noe allerede om en viss «button» han har trykket på før, men legen sier at denne knappen er i tilfelle det er noe som skjer. Jeg elsket denne scenen. Hummelyden som starter maskinen minner om hummelyden ved den elektromagnetiske veggen i The Swan. Desmond vår en visjon og vi mister lyden. Det elsker jeg, for det ser ut som Desmond har det vondt, men vi hører ingenting. Episoden har gått «2001 – A Space Odyssey»-veien. Slutten, der hovedpersonen Bowman reiser gjennom tid og rom og vi har disse close-upene av ansiktet hans. Her har vi noe liknende. Disse ekstreme close-upene av ansiktet til Desmond er jo som i en Kubrick-film.

 

Han møter på Jack igjen, men før det så ser vi Charlie løpende fra legene. Haha, dette er hva jeg savnet med Charlie. Slike påfunn. Han har også på seg de samme skoene han hadde på øya. Han stopper Charlie og prøver å finne Penny. «You felt it» sier Charlie. Må virkelig si det var godt å ha vår gode gamle rockestjerne som en viktig rolle etter hans død. Han har dukket opp for Hurley, han har vært med i «LA X», men her var det mer enn en vanlig cameo.

 

Nå er Desmond på jakt etter Penny og det er nå han ikke greier jobben til Charles Widmore. Han følte Penny og han får ikke tatt med Charlie. Han gjør ikke jobben sin, større ting er i ferd med å skje. På konserten hører vi allerede det flotte Chopin-stykket: Fantasie-Impromptu.

 

Vi har egentlig hørt veldig lite til sanger i denne sesongen. Det vi har hørt er ting vi har hørt tidligere, bortsett fra Iggy Pop-låta i «The Substitute». Men den hører Sawyer på når han er deprimert og veldig beruset. Det er akkurat som da Jack endte opp med å høre på Nirvana og Pixies da han var der også. Bortsett fra dette har vi kun hatt musikk vi har hørt fra før. Vi har hørt «Catch a falling star» i år, en søt sang vi har hørt mange ganger før i forbindelse med Claire og Aaron. Chopins Fantasie-Impromptu har blitt spilt to ganger denne sesongen. Av David Shephard og av Daniel Faraday. Pga den tydelige røde skriften på David sine noter som ser ut som skriften til Daniel Faraday i hans journal så kan man tenke seg at Daniel Widmore (som han heter her) er piano-læreren til David.

 

Nå som vi er inne på musikk, liker jeg det nye musikktemaet til Desmond. Som vi vet, Giacchino har komponert ny musikk for hver karakter i flash-sidewaysene. I denne her minner musikken meg om Fringe. Dette pulserende strykertemaet følger vår karakter gjennom hele episoden. Temaet er virkelig kult og spesielt i øyeblikk der det bygger seg opp, sånn som i slutten av episoden.

 

Desmond møter Eloise, som ikke heter Hawking, men Widmore. Dette med navn har vært litt puslete, men her er slik jeg tror.

 

Original tidslinje:

 

Ellie (som mest sannsynligvis heter Hawking til etternavn som barn også) drar fra øya og føder Daniel. De flytter til Essex i Massachusetts, fordi det er der han er i «Confirmed Dead». Eloise er fraværende, så hun forblir i England? Det er også mulig at det var nå hun dro til Los Angeles og startet å bemanne The Lamp Post. Uansett, Daniel er hos en annen familie og blir halvveis oppdratt av Eloise (som noen ganger er der og pusher ham mot vitenskapen) og av en annen familie, Faraday-familien. Charles Widmore derimot drar fram og tilbake til den virkelige verden. Han har fått et barn, Penelope, med en annen kvinne. (Hun heter sikkert Milton til etternavn) som bor i England. Charles blir etterhvert bannet fra øya og da fortsetter han å oppdra Penelope. Vi vet ikke hva som skjer med moren, men Penelope ender opp med å heter Widmore. Charles blir i England.

 

Alternativ tidslinje

 

Ellie drar fra øya og føder Daniel. Pga katastrofen ved The Swan, følger Charles med. De gifter seg. Charles har uansett en annen familie, en annen kvinne, som han ikke kan være sammen med lenger. Denne Milton-kvinnen oppdrar Penelope i England (siden hun har aksenten her også). Charles og Eloise oppdrar Daniel sammen. De dro vel til Essex, Massachusetts fordi Daniel er ikke britisk. Charles og Eloise er mer sammen, fordi hun bemanner ikke The Lamp Post lenger, siden øya eksisterer ikke.

_______________________________________________________

 

Moro å høre «What happened, happened», noe Flocke sa episoden før. Hun er hyggelig mot Desmond først, men blir irritert, veldig likt som i «Flashes before your Eyes» etter at han hører navnet «Milton, Penny». Hun vet om den andre tidslinjen virker det som. Hun er jo en slags tids-politi som vi har fått vite tidligere. Hun sier det er en violation, et brudd, men vet kanskje ikke at Desmond ikke trenger å følge regler. Vi alle vet at reglene for tid gjelder ikke Desmond. Det som er interessant med Desmond i akkurat denne episoden er at han reiser i en annen dimensjon en tidligere. Han har reist i den fjerde dimensjonen før, tilbake i sin egen tid. Det samme har øya også gjort i forrige sesong. Her har han reist gjennom en høyere dimensjon (jeg vet ikke hvilken dette er, femte eller sjette?) og det er jo en helt annen sak. Han reiser ikke tilbake i sin egen jeg, men inn i et helt annet menneske og får kunnskap om dette mennesket.

 

Eloise sier at han må stoppe å lete etter Penny fordi han ikke er ment til å være sammen med henne i denne tidslinjen. Akkurat som hun sier at han var alltid ment til å slå opp med Penny i den originale tidslinjen. Dette er noe hun bare vet. Jeg trodde at fremtidssynet var noe hun fikk ved å se gjennom Daniel Faradays journal der hun lærte om alt som kom til å skje med Desmond, Daniel osv. Men hun har visstnok en gave der hun ser hvor ting skal være på sin rette plass i alle tidslinjer. Hvordan hun var fiksert oppe i detaljer med knivplassering passer jo fint.

 

Mulig om hun fikk denne gaven takket være Jacob og gaven ble borte på samme tid som Jacob døde. Vi alle vet at hun var en tidligere leder av The Others og på slutten av forrige sesong (litt før Jacob døde i realtime) sa hun at dette er første gang på lang tid hun ikke vet hva som skjer videre.

 

Daniel er tilbake. Ikke nok var det flott at han hadde kommet tilbake, men slipset hans er tilbake! Jeg elsket samtalen deres. Personligheten hans er den samme i denne episoden også. Hans måte å tale på er den samme. Han nevner Charlotte og hvordan han følte at hun var den rette. Likte også veldig godt at han nevnte en tilfeldig detalj om at hun spiste sjokolade. Vi alle vet at det siste hun sa før hun døde var at hun ikke fikk lov til å spise sjokolade etter middag, som var noe hun sa etter å beveget seg gjennom ulike stadier i livet hennes mentalt sett. Vi så dette sitatet i live når Daniel prater med Charlotte i «The Variable».

 

I denne episoden føler Daniel kjærlighet for denne kvinnen på museet. «It was like I already loved her» sier han. Helt perfekt. Det at de la på Desmonds kule nye tema gjorde det enda bedre. Det var herlig å høre Daniel prate på sin måte igjen. Minner meg tilbake til sesong 4 og 5 der han kunne bable i vei om noe som interesserer han, og likevel få deg fokusert.

 

normal_happily274.jpg

 

Han forteller at det var da ting begynte å gå skeis. Han tar opp journalen hans. Jeg jubler for det, for selv om de viser oss hvordan ting gikk annerledes i denne tidslinjen, er det stilig å se hva som var konstant i alle tidslinjer. Journalen forblir. Journalen er tross alt viktig i hans liv. «I'm a musician. I have no idea,» sier Daniel mens vi har Giacchinos mystiske nye musikktema i bakgrunnen. Jeg får assosiasjoner med mystiske filmer med denne kule musikken. Han forteller om at han skrev ned matematiske formularer som er så vanskelige at det ville kreve en fysiker som har studert hele livet sitt til å tegne noe slikt.

 

Ikke er dette nok, men han forteller noe veldig liknende med det han fortalte Jack og Kate angående at for å endre strømmen trengs det en veldig stor stein og noe som ville skape dette hadde vært en atombombe.

 

Samtalen deres var minneverdig.

"What if this, all this, what if this wasn't supposed to be our life? What if we had some other life, and for some reason, we changed things?"

 

Det høres merkverdig ut som Lockes samtale med Jack i «Exodus». Uansett hvor forskjellige Daniel og Locke er, så har de visse personlighetstrekk som er litt like. Det er hvordan de er orienterte på det som ligger "bak" det hele. De er store og dype tenkere som setter seg inn i deres mål. Han vil ikke detonere en atombombe. «I think I already did» YES! Dette har jeg ventet på. Nå fikk vi en viss bekreftelse på at Jughead var grunnen til FS-historien, at tidslinjene splittet i 1977.

 

Desmond finner Penny, på stadionet der Jack og Desmond første gang møttes. Siden Desmond ikke trengte å være med på seilracet i denne tidslinjen, så har ikke Jack og Desmond møtt hverandre der. Det vil si at da Jack kjente igjen Desmond på flyet, mente han at han kjente han fra øya og ikke stadionet. Det er veldig kult. Men uansett, Penny øver på tour de stade og de møtes. Det er så nydelig at kjærlighet var et så stort tema for å oppdage den andre tidslinjen. Kjærligheten var passasjen for Desmond til det andre livet, og forholdet mellom Desmond og Penny er så stort at det overgår alle tidsregler som Eloise er med på å opprettholde. Giacchinos kjærlighetstema for Desmond og Penny opp på dette er passende og vi får nok en magisk scene mellom Desmond og Penny, som vi har hatt flere av i Lost-historien. Desmond får kontakt med Penny, med hans constant og han våkner opp.

 

normal_happily312.jpg

 

Han vet oppdraget sitt. Han er klar over denne andre tidslinjen, og følger alt. Sayid kommer og knekker noen nakker slik han alltid gjør. Han velger å ikke drepe Zoe av en eller annen merkelig grunn. Jaja, vi får nok en überkul død på henne nær finalen antar jeg. Desmond følger han uansett. Jeg tror Desmond har nå innsikt i denne andre Desmond.

 

Han setter seg inn i bilen til George og spør om han kan få passasjerlisten til Flight 815, alle navnene. Det er interessant at han spør om navnene til passasjerene, fordi det er menneskene som er viktig. (Eller kanskje piloten og crewet er uviktige i den store sammenhengen. Cindy ble jo en Other og Seth Norris ble drept). Musikken bygger seg opp. Dette Desmond-temaet MÅ på soundtracket! «I just need to show them something» avslutter han med som utgjør en perfekt Lost-slutt. Mange Lost-episoder ender med gjenkjennelige replikker slik som «He wants us to move the island», «Because I have a man on their boat», «You're gonna die, Charlie», «You got any milk?», «You!», «Kate, Damnit! RUN!», «Dad?», «So I can kill him», «Jin?», «There were no survivors. They were all dead», «Hello Jin. I'm Danielle, Danielle Rousseau» og mange fler. Dette var intet unntak.

 

Lostiesene har på et subliminalt nivå kjent hverandre i flash-sidewaysene men ikke på samme måte som Charlie, Daniel og Desmond har opplevd. Desmond vil nok nå være en slags budbringer mellom tidslinjene og det han kommer til å vise dem vet jeg ikke, men det er nok at de har kjent hverandre før. Han kommer nok til å si mye liknende som Daniel Widmore sa i denne episoden. Det hadde vært kult om han gjorde som Jacob, besøkte dem alle sammen og gav dem innsikten i den andre tidslinjen. Mulig andre karakterer kommer til å skjønne det og mene at de har alltid hatt på følelsen at de har levd et annet liv. I underbevisstheten kan Sun engelsk, Daniel kan kvantefysikk, Jack overfører farsegenskaper fra tiden med Aaron i sesong 4 over til David, Sawyer går for en mer kriminell vei enn det en politimann skal gjøre osv.

 

Og når det gjelder offeret Desmond må gjøre, så kan det være å ofre kjærligheten for å redde øya? Er det Penelope eller kanskje Charlie Hume, siden han eksisterer ikke i FS-tidslinjen? Eller er det Desmond som må ofres for å drepe røykmonsteret, slik at Desmond skal leve lykkelig i FS-tidslinjen istedenfor i denne?

 

Jeg vil avslutte med å si at denne episoden her minnet meg om min favorittepisode av Star Trek: The Next Generation. Episoden heter «The Inner Light». Pga en energibeam blir kaptein Pickard slått bevisstløs og han reiser i tid og rom i sinnet hans, slik Desmond gjorde her og har gjort før. Her bor han på en annen planet og har allerede en kone. Uansett, når han våkner på slutten har det gått kun 25 minutter, mens han har egentlig levd et helt liv på den andre planeten i det andre livet. Episoden anbefales!

 

tng03_l.jpg

Picard lever som en helt annen mann på en annen planet i en annen tid.

Lenke til kommentar

800pxhappilyeverafterde.png

Happily Ever After

Mitt recap om episoden

Etter å ha kommet inn i serien som en nesten forstyrret fyr Jack tilfeldigvis møtte år før Jack satt seg på Oceanic Flight 815, så er det nok denne karaktern som har forandret seg mest på serien. Han er også veldig lik Richard i den måten han var en helt vanlig person som bare ble unik på grunn av hendelsene han ble utsatt for.

 

Gjennom serien til nå har Desmond sine episoder alltid levert, kanskje med unntak av "Catch-22". Vi hadde en god avsluttning på sesong 2 med han. Vi hadde den første "mindfuck"-episoden med han i sesong 3, etterfulgt av en vanlig episode rundt han samme sesongen med en liten cliffhanger. I sesong 4 fikk vi et av seriens høydepunkter i form av episoden "The Constant". "Jughead" ga også mye mer-smak og introduserte noe som viste seg å bli veldig viktig senere i sesongen. Episodene hans "Flashes Before Your Eyes", "The Constant" og "Jughead" har forandret serien og sendt den i nye rettninger. Å hva gjør "Happily Ever After"?

 

Episoden ga Lost et pekepinn på hva som skjer videre og et enda nærmere blikk på hva som kan bli slutten. Som Carlton Cuse(en av produsentene) sa tidligere denne uka, ville et nytt kapittel starte.

 

06x11desmondgetszapped.jpg

Desmond, kaniner og elektromagnetisme

Charles Widmore er kanskje den karaktern jeg har sett mest forandring i denne sesongen. Fra den store skurken han var før til å gå som en stor rival til MiB. Var gangske forberedt på at han kom til å være en av en MiB`s store støttespillere. Alikevel har Widmore gjort det svært motsatte, og MiB har i tillegg truet han. Denne sesongen har virkelig satt Widmore i et helt annet lys. Til tross for det, var det også gangske troverdig og naturlig å se Desmond gå løs på Widmore. Han har tross alt tatt han vekk fra både barnet hans(Charlie Hume) og kona hans(Penny), noe enhver som regel ville reagert likt på, og det er litt klassisk Desmond.

 

Igjen blir vi minnet på som i forrige sesong at øya ikke er ferdig med Desmond. Så det var klart at Desmond kom tilbake på øya innen serien var ferdig igjen, hvertfall i en eller annen form. Å avsløringen at Desmond hadde blitt tatt til øya av Widmore etter å ha blitt skutt av Ben, ga noe mer enn bare et ekstra mysterie for Ben i sesong 5.

 

Bruken av transformator var vel også gangske forventet at det var noe Desmond skulle gjennomgå på grunn av elektromagnetismen han gjennomgikk da hadde snudde destruksjons-nøkklen i "The Swan". Ser ikke noe særlig annet som var troverdig nok de skulle ha brukt. Hadde vært litt feil hvis de bare kunne gått med et måleintrument foran Desmond og bare funnet ut at han tålte det. Heldigvis vet forfatterne og de andre i produksjonen bedre å måter å løse det på.

 

Og jeg elsket måten, litt på grunn av bakgrunnen min innenfor elektronikk. Ville vært utrolig elendig måte å drepe av Desmond på hvis han døde inne i transformatoren, alikevel så var det gangske åpenbart at Desmond var mer spesiell enn han som gikk inn å ble drept av tranformatoren.

 

Igjen gangske troverdig framført av Alan Dale(Widmore) i måten han forklarte at alle kom til å dø hvis Desmond ikke klarte å overleve en ulykke med elektromagnetisme igjen. Og det at han har ofret både sønnen sin(Faraday) og dattern hans hater han på grunn av det.

 

6x11cheerstome.jpg

Desmond og et mini-bonanza av karakterer vi har savnet

Likte måten de startet alternative tidslinjen på i denne episoden, Desmond som ser på tavla at flight 815 har ankommet etterfulgt av Hurley`s snakk om bagasjen. Etterfulgt av samtalen med Claire som sluttet sånn som den gjorde. Fattet det at Desmond mente det var en gutt som mer ren gjetting enn noe han viste.

 

Igjen forsetter de gode tilleggskarakterne med å komme tilbake. Som Keamy, MiB(Titus Welliver-utgaven), Mikhail, Arzt og Alex. Denne gangen George Minkowski fra sesong 4, som limmosin-sjåfør. Vet ikke hvor mye jeg skal spekulere, men Desmond sa han var på flyet til George.

 

Og jeg synes vi fikk bekreftet dette i episoden. Han sa han var i Sydney for å gjøre ferdig en avtale, og på grunn av Desmond har så viktig jobb så tjener han nok penger til at enten Widmore eller han selv betaler en plass på første klasse. Så grunnen til at han satt ved Jack kunne bare vært midlertidig, og at han ha gått over til første klasse etter Jack gikk fra plassen sin og Desmond ble borte for han. Opplevd dette flere ganger da jeg har vært på langreiser med fly at folk har måttet sitte litt i "coach" før første klasse av de som har betalt. Men ser uansett ikke Desmond sin flytur som et mysteri mer. Kanskje et halvforklart svar kanskje, men det kan jeg leve med.

 

Igjen med at alt er motsatt i flash-sideway`s. Denne gangen hater ikke Desmond Widmore, hvertfall ikke synelig nok vil jeg si. Endelig ser vi Widmore gi Desmond whiskey han aldri fikk lov til å få av han i den orginale tidslinjen. Nok engang blir MacCutcheon-whiskey`en brukt i Lost, nok et produkt som er fiksjonelt likt Apollo-sjokladene til Hurley. MacCutcheon ble brukt i første sentrerte episode til Desmond etter sesong 2 finalen hvor hele finalen var sentrert rundt han, "Flashes Before Your Eyes". Har også blitt brukt i hver sesong siden det også et par ganger, som da Sayid satt i baren og senere ble tatt av Ilana. Eller da Ben leverte beskjed til Widmore om natten på hans rom.

 

Mr.Driveshaft tilbake i Lost igjen. Det er merkelig hvordan jeg ser helt anderledes på Charlie denne gangen på grunn av Dominic Monaghan i Flashforward(hvor han også spiller sammen med hun som spiller Penny). Han er ikke lenger en heltemodig liten rakker for min del, det var litt vanskelig å skille mellom disse to rollene siden Simon(karakteren hans i Flashforward) startet nesten som skruk, og nå er han litt sånn mellom badguy og goodguy i serien. Litt som vår kjære Ben Linus.

 

Liker virkelig hvordan Charlie er den første som begynner å forklare å ha sett disse glimtene av den orginale tidslinjen. Det er nok dette som gjorde så Kate reagerte sånn på Jack. Og har en stor betydning for serien. Det er virkelig bra hvordan de viser at Desmond husker Penny, og han husker at Charlie drunket. Kanskje bare små glimt, men det er noe betydningsfullt. Og det mest betydningsfulle i den alternative tidslinjen til nå, bortsett fra muligens utfallet av hva som kan skje med Sun hvis hun dør av pistolskuddet. Dette kan de også bygge veldig mye videre på, og kanskje ting kan på virke til forskjellige tidslinjene. I tillegg er Faraday klar over det, og er den andre til å si dette på serien til nå. Det er også spenndene hvordan han også vet det, fordi han er veldig mye ansvarlig for dette i utgangspunktet. Det var hans ide, å sprenge "Jughead"-bomben. Virket som han nå angret for dette. Kanskje Sun`s måte å miste engelsken sin på var et resultat av å ikke kunne engelsk i alternative tidslinja. Muligens kan stress eller lignende påvirke dette, som at det var det som fikk Sayid til å drepe Jin inne i frysern til Keamy. Siden han ville nok ha fjerna Jin fordi han var vitne, men det var noe dypt inne som sa nei. Virket veldig som Sayid kunne ha drept Jin uten å nøle etter Keamy og Omar på det kjøkknet.

 

06x11desmondmeetsdaniel.jpg

 

Igjen fremtrer Eloise som en veldig viktig person i serien, selv i denne utgaven som i tillegg til å være gift med Widmore i denne tidslinjen stopper Desmond. Akkurat som i "Flashes Before Your Eyes" hvor hun stoppet han i å kjøpe ringen til Penny, som sansynelig var det vitkigste som gjorde at Desmond endte opp på øya år senere.

 

Det er enda herligere igjen at selv tidligere hovedkarakterer gjør en retur. At Faraday kom tilbake var ingen bombe, dette ble avslørt allerede på Comic-Con 09, sommern 2009. Men igjen, å se det er noe annet som de sier. Liker hvordan samtalene til Faraday virker så nesten altfor "vanskelige" og er nesten den tyngste karaktern på serien som gjør han for min del lett å like. I tillegg til at Jeremy Davies er en gangske troverdig skuespiller, forresten så jeg han nylig i "Saving Private Ryan" igjen. Garantert en rolle han gjorde veldig bra, og ser likheter i både Upham(karaktern hans i den filmen) og Faraday i form av det måten de spilles så bra på.

 

Det var litt bruk av tidligere brukte steder i episoden. Havnen hvor Desmond og Charlie endte opp i vannet var samme sted hvor Desmond ble skutt av Ben i sesong 5. Sykehuset til Jack. Å til slutt samme stadio hvor Desmond møtte Jack for første gang i "Man of Science, Man of Faith"-flashbacket(Penny etter møte med Jack samme sted og). Samtalen mellom Desmond og Penny på stadioen i denne episoden var kanskje det jeg likte best med episoden. Spesielt når håndhilsingen til Penny gjør at Desmond våkner igjen i den orginale tidslinjen. What?

 

Ja jeg går med deg/George og Penny

Fantastisk vri med Desmond nå er villig til å gjøre hva enn Widmore vil han skal gjøre. Vi har fått en del magiske bokser i serien til nå, f. eks Cooper på øya(som egentlig ikke var så magisk når man tenker over det siden Others kidnappet han, men fremdeles var veldig sånn "hva skjedde der?").

 

Så hva skal Desmond gjøre nå? Er han eneste som kan skade/drepe MiB? Eller skal han bruke de elektromagnetiske lommene til noe?

 

Nei vent, Sayid skal ta han med noe sted. Men hvorfor ble Desmond med? Var han virkelig så urolig, at han heller ble med Sayid for å starte hans oppdrag med engang? Eller fordi Sayid spørte han?

 

Det er også litt merkelig at Penny også virker å huske Desmond. Er det noe som får Penny til å tro at de har møttes før? Eller bare noe helt vanlig spørsmål fra Penny i måten Desmond reagerte? Siste scenen med George og Desmond var veldig happy ending for episoden. Jeg hadde tenkte at en episode som dette med Desmond adskilt fra Penny skulle ende litt trist, alikevel dette var en brukbar slutt.

 

800px06x11desmondtoshow.jpg

Konklusjon:

Igjen får vi servert en knallgod episode denne sesongen. Synes det var litt i underkant en "The Constant"-light aktig episode, men med sitt litt unike plott hjalp dette. Spesielt i måten episoden også dro ting videre.

 

Det er klart at Henry Ian Cusick(Desmond) var en utrolig bra invistering i serien å bringe inn på fulltid fra gjesteskuespiller, garantert like bra som hva de gjorde med Michael Emerson(Ben) etter hva som bare skulle være 3-5 episoder med han. Fordi selv etter flere år forsetter disse karakterne`s episoder å levere noen av seriens beste episoder. I tillegg til den beste for min del("The Constant" naturligvis) og nest-favoritten min "Dead is Dead".

 

Kudos for god regi av Jack Bender og godt skrevet av Carlton Cuse og Damon Lindelof. Det er fantastisk hvordan disse 3 fremdeles er kjempegode i jobben deres etter så mange år, til tross for at de har sagt at det litt går etter "biblen" til serien er det jo for det meste de to sitt verk.

 

Skummelt at Lost er så nære slutten. Det er ikke mange timer igjen nå, og ting begynner virkelig å tilpasse seg.

 

Så langt savner jeg sjokkerende dødsfall denne sesongen av noen kjent å kjær. Dette vil nok trolig skje, men i hvor høy grad? Så langt ser jeg Ilana og Sayid som høye kandidater, og håper på Kate(hehe) Ellers har sesongen litt av denne sci-fi`en jeg liker. Samtidig er mytologi-delen på topp denne sesongen, og vil nok kommer mer inn igjen. Drama-delene er her, og ja til nå så er sesongen en av de mest oppfyllende på spesielt disse tre punktene jeg bryr meg mest om.

 

Min poengoversikt over episodene denne sesongen:

"LA X Part 1 & 2": 8.9/10

"What Kate Does": 6.8/10

"The Substitute": 9.3/10

"Lighthouse": 9.1/10

"Sundown": 9.5/10

"Dr. Linus": 9.8/10

"Recon": 7.0/10

"Ab Aeterno": 9.8/10

"The Package": 7.2/10

"Happily Ever After" 9.9/10

Lenke til kommentar

Men, seriøst.. hvis dere ikke kjenner hverandre, hva vet du nå om han eller begge beveger seg mye eller lite utendørs?

 

Hvis Choekaas og Mohavishinu får stor glede av å spekulere i teorier og skrive om det, hva gjør det til en dårligere fritidssyssel enn noe annet som foregår innendørs? Det er ikke noe mer fornuftig å se en Lost-episode enn å skrive om den.. begge gir ikke noe mer enn underholdning, og om disse to velger å skrive om det og gi oss andre mer føde til serien, så gjør ikke jeg annet enn å bøye meg i støvet.. I det minste kan du komme med en takk, i hvert fall ikke kritisere og klage..

Lenke til kommentar

choekaas og mohavishinu bør seriøst finne seg noe fornuftig å bruke fritida på...

 

Enig! Blogg-fenomenet er bare so last century!! [*ironi*]

 

For en utrolig absurd kommentar å komme med! Lost-recaps er helt normalt og blir postet av proffe journalister (Eks: Jeff Jensen fra EW.com) og vanlige fans slik som oss (eks: Erika Olson fra longlivelocke.com) hver uke.

Grunnen til at det er så mange forskjellige utdypende recaps for hver episode, er at opplevelsen blir rikere jo flere innfallsvinkler vi får fra det som skjer i serien.

Spesiellt i en episode som denne.

Vi skal være glad det er noen her inne som idetheletatt gidder å ta seg tid til å skrive disse recapsa slik at vi på dette forumet får glede av å lese dem.

 

Ta deg ei bolle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

choekaas og mohavishinu bør seriøst finne seg noe fornuftig å bruke fritida på...

 

What? Setter du ikke pris på skikkelige recaps eller er du en av de som har falt fullstendig av når det kommer til det å følge med?

 

Jeg for min del venter på OCKis vinkling av episoden hvis den kommer :)

Lenke til kommentar

choekaas og mohavishinu bør seriøst finne seg noe fornuftig å bruke fritida på...

Jeg for min del venter på OCKis vinkling av episoden hvis den kommer :)

 

Desverre har jeg ikke fått tid til å begynne på den!

Har hatt sinnsykt mye å gjøre for tiden.

Skal prøve å skvise inn en for neste episode! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...