ppplll Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 I går kveld var det veldig fin stjernehimmel, og satt ute på verandan min og gikket opp. Da ser jeg noe som ligner på stjerner, som beveger seg oppe på nattehimmelen. Så 10 sånne "ting" har sett sånn før på himmelen også. Tenkte at det kan være sattelitter, eller fly. Men er ikke helt sikker. Noen som vet? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Tør jeg spørre i hvilken himmelretning du så dette? Har observert det samme nylig, og er også interessert i i vite hva dette kan være slags fenomen. Lenke til kommentar
ppplll Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 vanskelig å si, men så bare rett opp på himmelen.. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Det kan godt være ISS dere ser Lenke til kommentar
ppplll Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Hm.. Men er det ikke rart at jeg så forskjellige "lys" på så kort tid, og 2-3 om gangen. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Du får beskrive hvordan dette så ut. Tid, bevegelser og avstander mellom lysene ( strekker du ut hånden og bruker tommelens bredde kan du kanskje bruke den som ca målestokk for avstandene ) Skisse hadde vært fint og en så tydelig beskrivelse som mulig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det er ikke uvanlig å se opptil flere satelitter, spesielt polbanesatelitter er lette å se fra våre breddegrader. De ser ut som raske stjerner som varierer i lysstyrke. De fleste satelittoverflatene består av flere små flater, og etter hvert som sollysrefleksen treffer den ene eller andre overflaten, så skifter lysintensiteten. Satelittene har uansett klart mindre lysstyrke enn markeringslysene på fly, satelittlysstyrken minner mest om vanlige stjerner. Mange satelitter går i polare baner, f.eks værsatelitter og GPS-satelitter. ISS (den internasjonale romstasjonen) og kommunikasjonssatelitter går i ekvatoriale baner. 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hm, da lurer jeg på hva som har vært synlig i så og si hele vinter i øst-nordøstlig retning fra Oslo rundt 40-45 grader opp. Sett "noe" regelmessig som et realtivt sterkt lysende objekt bevege seg sakte over himmelen rundt 20:00-24:00. Antok det var ISS, men hvis den går i ekvatorial bane burde jo den være i sør. Any ideas ? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hm, da lurer jeg på hva som har vært synlig i så og si hele vinter i øst-nordøstlig retning fra Oslo rundt 40-45 grader opp. Sett "noe" regelmessig som et realtivt sterkt lysende objekt bevege seg sakte over himmelen rundt 20:00-24:00. Antok det var ISS, men hvis den går i ekvatorial bane burde jo den være i sør. Any ideas ? ISS går ikke i bane rundt ekvator hvis det er det du legger i "ekvatorial bane". Du vil kunne se ISS i bane rundt jorden ganske lett, men da ville du nok ha sett den høyt på himmelen i sør (ikke som i kompassretningen sør). Du har trolig sett en kommunikasjons-satellitt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hm, da lurer jeg på hva som har vært synlig i så og si hele vinter i øst-nordøstlig retning fra Oslo rundt 40-45 grader opp. ISS vil i hvert fall aldri være synlig i noen nordlig retning sett fra Oslo: http://spaceflight1.nasa.gov/realdata/tracking/index.html Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hm, da lurer jeg på hva som har vært synlig i så og si hele vinter i øst-nordøstlig retning fra Oslo rundt 40-45 grader opp. ISS vil i hvert fall aldri være synlig i noen nordlig retning sett fra Oslo: http://spaceflight1.nasa.gov/realdata/tracking/index.html Retning litt nord for lillestrøm, men ut fra den linken kan det ikke ha vært ISS. Er nok som Metal sier en eller annen satelitt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 a) Satelitt b) Russerene c) Begge deler Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg kan anbefale www.heavens-above.com for å se etter satelitter. De har en omfattende og oppdatert database over kunstige og naturlige himmellegemer. Neste gang du ser noe sånt på himmelen, gå på nett og sjekk hva det er. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg anbefaler Stellarium for stjerner! Google motherfuckas! Og det er gratis. OpenSource og programmet rocks! Sistgang jeg installerte det på Windows 7 så gikk det ikke så bra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå