€uropa Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg er en gutt på 17 år, født i 1993, som er bestemt på å avtjene verneplikten. Vedrørende det, har jeg noen spørsmål. Jeg har noen unnasluntrere av fettere, som på den ene eller andre måten har sluppet unna militærtjenesten. Én fetter søkte om utsettelse pga utdannelsen for noen år siden, og har ikke hørt noe mer. Nå har han skaffet seg en dyr leilighet i Oslo, og dermed må Forsvaret betale for den hvis de vil ha ham. En annen fetter slapp unna pga en allergi. Jeg vet ikke hva slags allergi det er snakk om, men jeg er allergisk mot gresspollen. Jeg vet ikke om det er grunnlag nok for å slippe, men jeg vil ikke bli nektet å avtjene verneplikten hvis jeg virkelig ønsker å gjøre det? En tredje fetter, som er to år eldre enn meg, har ikke fått noen innkalling, og han er selvfølgelig glad for det. Jeg er redd for at Forsvaret glemmer meg. Når vil jeg bli innkalt til sesjon? Hvis jeg ikke får noen innkalling, hva gjør jeg da? Når bør jeg avtjene verneplikten? Jeg vet at jeg kan få utsettelse pga utdannelse, men det hadde passet bra å få en pause fra skolegangen etter videregående. Jeg vil helst havne i verneplikten sammen med jevnaldrende, så når velger folk flest å avtjene den? Hvor bør jeg søke meg inn? En annen fetter var nettopp i Garden, og han hatet det. Bestefaren min var i flyvåpenet, og han elsket det. Jeg vet dog ikke hva noen av dem gjorde der de var. Jeg vil helst ha litt fysisk arbeid og turer ut i naturen, samtidig som jeg ønsker å få mange gode venner. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Går du på Videregående skole? Eventuelt hvilken linje? Svarer du på dette blir det lettere å hjelpe deg. Det første som skjer er at du blir innrullert, dette betyr bare at forsvaret samler litt informasjon om deg, hvilken linje du går på skolen, adresse, telefonnummer osv osv... Dette pleier vel å skje under førsteåret VGS Det neste er sesjon del 1, noe du mest sannsynlig får våren i januar 2011, dette er en haug med spørsmål du skal svare på over internett, blant annet om din fysiske form, om du tror du klarer å gjennomføre førstegangstjeneste, generelt om helsa di og mye annet. Hvis du skriver at du er motivert for tjeneste, og tror du klarer å gjennomføre, blir du mest sannsynlig kalt inn til sesjon del 2. Sesjon del 2 skjer på et av forsvarets sesjonssentre. Her er opplegget under forandring, så jeg kan ikke garantere for noe jeg skriver. Men du vil iallefall gjennomføre tre "IQ-tester", få test hørsel og syn, svare på enkle spørsmål om interessene dine, ha samtale med lege, og samtale med offiser. Det er også mulig at fysiske tester (armhevinger/situps) blir gjeninnført til du skal på sesjon del 2. Del 2 vil du mest sannsynligvis bli kalt inn til våren/sommeren/høsten 2011 Deretter er det bare å vente til rundt februar/mars 2012, og håpe du får varsel om innkalling til førstegangstjeneste. Dette brevet skal komme minimum 5 måneder før tjenesten begynner. 3 måneder før innrykksdatoen, kommer den endelige bekreftelsen på at du er kalt inn. Håper dette var forklarende, og ikke så altfor langt ! Linker du bør se på: - Vernepliktsverket - Sesjon Edit 1 - Håper for all del du går studiespesialisering eller skal ta studiekompetanse, ellers var hele det innlegget til lite nytte Edit 2 - Tar såklart med forbehold om feil Endret 4. april 2010 av -Longva- 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Tusen takk. Ja, jeg går studiespesialisering vg1 nå, akkurat som alle mine eldre fettere gjorde. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jo mer motivert du er, jo bedre er det. Men det er en del som er veldig motiverte og allikevel ikke blir kalt inn. Allergien din kan være et problem, men jeg tror ikke de vil ekskludere deg av den grunn, uten at jeg har noen ordentlig kunnskap om dette. Men det kan kanskje være at det er enkelte tjenester du ikke kan gjennomføre pga. allergien. Du kan også søke deg til forskjellige avdelinger på sesjoner, men vær obs på at dette tilsynelatende har veldig, veldig lite å si for hvor du blir kalt inn. Det virker som at fryktelig mange i kullet mitt (91-kullet) har blitt kalt inn til avdelinger de overhodet ikke har ønsket seg til, men dette kan muligens byttes senere. Men som sagt, så spørs det om ikke allergien din begrenser mulighetene dine. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Allergien min er ikke noe problem så lenge jeg har medisiner om våren. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Allergien min er ikke noe problem så lenge jeg har medisiner om våren. Det er ikke du som bestemmer om det er et problem. Det er det forsvaret som gjør. Hva om du er i felt og ikke har tilgang på medisiner? Blir du da en byrde for laget ditt? Endret 5. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Det håper jeg da ikke, det vil bare begynne å klø i øynene mine. Jeg kan leve med det, jeg bruker ikke alltid medisiner. Lenke til kommentar
Hepolite Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Stjeler denne tråden litt.. Jeg er også motivert for tjeneste og ønsker utdanning i forsvaret. Tenker på BS, PBN. Har pollenallergi, men denne er så svak at den ikke er merkbar lengre. Kan jeg da svare nei, på spørsmålet på sesjon om jeg har allergi? Har legeattest, men den er fra jeg var 7 år, nå er jeg 16, 1VGS, Studiespess. Det er slik at alle blir innkalt til sesjon del 1? Takk for svar! Edit: La til et spørsmål Endret 30. desember 2010 av Gruble1994 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Stjeler denne tråden litt.. Jeg er også motivert for tjeneste og ønsker utdanning i forsvaret. Tenker på BS, PBN. Har pollenallergi, men denne er så svak at den ikke er merkbar lengre. Kan jeg da svare nei, på spørsmålet på sesjon om jeg har allergi? Har legeattest, men den er fra jeg var 7 år, nå er jeg 16, 1VGS, Studiespess. Det er slik at alle blir innkalt til sesjon del 1? Takk for svar! Edit: La til et spørsmål Sesjon del 1 er et brev du mottar i posten og inneholder en kode til en nettside. På nettsiden svarer du på spørsmål og oppgir opplysninger angående deg selv. Tar kanskje 15 min å svare eller noe sånt. Både jenter og gutter i hele årskullet svarer her. Ca 25.000 jenter og gutter går videre til sesjon del 2, hvorav flesteparten er gutter. På sesjon del 1: - om sykdommen/skaden ikke plager deg lengere og den skjedde før du fylte 16 år, eller det ikke er noen fare for å få igjen sykdommen/skaden, dropp å si fra om det. Dette er ikke interessant for forsvaret. Med tanke på din tidligere og nåværende allergi, som ikke lenger er merkbar, eller ikke hemmer deg på noen måte, kan du bare la være å melde i fra om det. Om du melder fra, kan du risikere å ikke bli innkalt til sesjon del 2, da de vurderer deg som at du antakelig ikke er tjenestedyktig. Så ikke meld fra om det på del 1. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg kan fortelle at jeg fikk brev i september og svarte på sesjon del 1. Nå i desember fikk jeg svar, og de vil ha meg inn til sesjon del 2. Da er det bare å håpe på det beste når jeg får innkallingen. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Flere jeg kjenner som kom inn på tross av pollenallergi Tviler på at dere har noe å være redd for, men man kan aldri si noe helt sikkert om forsvaret. Lenke til kommentar
Hepolite Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men hvordan er det om du vil ta utdanning i forsvaret? Opplyser du om dette på sesjon? Eller må du søke før du blir innkalt? Står noe om en søknadsfrist på nettsidene deres.. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Flere jeg kjenner som kom inn på tross av pollenallergi Tviler på at dere har noe å være redd for, men man kan aldri si noe helt sikkert om forsvaret. Allergi i seg selv er ikke en diskvalifiserende faktor, det kommer helt an på hvor hardt man er rammet. Kjenner flere som ble ikke tjenestedyktig pga allergi til tross for at en av dem var en av skolens beste i løping og fotball osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå