RainbowLady Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg hører mange sier at for å bli bedre i matte, så er det bare å sette seg ned med litt selvdisiplin og regne, regne, regne. Om man bare gjør masse oppgaver (og passer på at man gjør dem riktig, naturligvis), skal det visst være en ganske grei sak å hoppe opp en karakter eller to. Dette har jeg dermed bestemt meg for å teste ut i praksis. Jeg går VG1, og har P-matte. I faget ligger jeg et sted mellom 5 og 5+. Liker ikke matte, men biter det i meg. Har ikke hatt noen kjempeinnsats frem til nå. Mitt mål blir å få 6 på årets tentamen. I påskeferien har jeg jobbet en god del timer, og gjort alle hovedoppgavene til 4 av 5 kapitler (rundt 250 oppgaver). De neste ukene frem mot tentamen, satser jeg på å gjøre ferdig kap. 5, samt enda flere oppgaver relatert til hovedområdene boken min omhandler. Jeg passer også på at alle oppgaver som viste seg å være feil, om igjen, samt at jeg faktisk skjønner hva det går i, og ikke bare pugger den og den formelen. Jeg kan også nevne at selv om jeg har hatt fra 5 til 5+ på alle emneprøvene vi har hatt så langt, har jeg en lei tendens til å drite meg ut på tentamen og få 4, gang på gang. Tror aldri jeg scorte høyere enn 4 på tentamener på ungdomsskolen heller, selv om det av og til fikk 5'ere på prøver (til og med én 6'er i 10. klasse). I tillegg kom jeg opp i matte skriftlig, fikk helt panikk, og gjorde masse, masse oppgaver dagene før eksamen, og fikk 5. Dog var årets matteeksamen ganske mye lettere enn tentamenene våre har vært, synes jeg (og har hørt andre si det samme). Noen som har erfaring med dette, eller tips til hvordan jeg kan lykkes? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Viss du føler at du har lært noe, og kan nå gjøre oppgaver du ikke har fått til før, så er jo det veldig positivt. Man må jo jobbe i et fag for å bli bedre i det, og det virker som du jo også gir en veldig god innsats. Så det hjelper nok. Du kan jo ikke bli dårligere av gjøre matte\oppgaver? Endret 4. april 2010 av Vertical^ Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Det er det jeg tenker også; i det minste så gjør jeg ingen skade, hvertfall. Men blir litt kjipt å sitte med masse tunge timer og jobbing bak seg, og null uttelling når det gjelder. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Sant det. Men viss du selv føler at du får utnytte av det, og at du har lært noe, så er jo det bare en god fremgang Prøv å se om du kan få testet deg selv på en eller annen måte. Prøvde å løse vanskelige\kompliserte oppgaver som du kanskje har slitt med før, og se om du får det til nå. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 repetitsio mater est studiorum(eller noe:P) repetisjon er all lærens mor Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg gjorde dette i sommerferien. Hadde T matte å lå mellom 3 og 4. Kanskje mer 3 enn 4. Så jobbet jeg meg gjennom mesteparten av R1 boken i ferien, gjorde alle oppgavene. Nå ligger jeg på 5/6. Karakterer er ikke så viktig, det er forståelsen Likeså viktig at du forstår det du holder på enn at du bare regner oppgaver. Nå gjør jeg litt matte hver dag, tar meg 30min. Og matte er plutselig veldig artig. Om du har problemer med noe er det jo bare å spørre her eller på www.matematikk.net Lenke til kommentar
Arriba Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei! Jeg fikk 4 i matte ved utgangen av 10. Da jobbet jeg nesen ingen ting. Da jeg begynte på videregående begynte jeg og jobbe og gikk opp til 5 i T-matte og nå ligger jeg og svever mellom 5 og 6 i R-matte. Så lenge du har antydninger til anlegg for matte (noe det virker som du har) er det BARE øvingen det går på spør du meg. Med unntak av enkelte genier da selvfølgelig. Lenke til kommentar
orl Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Repetisjon hjelper selvsagt. Men siden du ligger an til 5'er og sikter på å beholde denne, eller bedre så bør du bruke noe energi på å vurdere hva du bør repetere. Se på de prøvene du har hatt, hva var det her som manglet. Klarer du nå å regne disse oppgavene rett? Ta en prat eller flere, med mattelæreren, hva mener han eller hun om hva du bør fokusere på? Hvordan ser besvarelsene dine ut? Stil og utseende teller dessverre noe, særlig om du jakter på 6'ern. To besvarelser med samme svar kan gi veldig ulikt inntrykk, ser dine ut som en 6'er kandidat, eller en 4'er kandidat? Generelt lærer man mest av oppgaver når de er på grensen av hva man kan. Bruk tiden på disse. Hopp over de som blir for lette, og heller ikke strev for lenge med de du ikke får til. Spør heller noen om de altfor vanskelige. Finn noen å jobbe sammen med, det gjør det artigere og lettere å motivere seg. I tilleg er det mye læring å forklare ting for andre. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå