Gå til innhold

Hva gjorde de før i tiden?


phpnuke

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et interessant spørsmål, eller kanskje flere :p

 

 

Det første jeg lurer på, var det sånn før i tiden at folk gravde ned i jorda det de ikke lenger ville ha, eller ønsket å gjemme? Da tenker jeg i hovedsaklig iallefall 100 år tilbake, og mer. For noe må jo være at folk klarer å grave opp "skatter" etter tidligere eiere på gårdene.

 

 

Og det andre er, la oss si 1800, er det noen som vet hvordan de bodde da? Hvordan var hus-standerne, fjøsene og folkene generelt. Er det noen plass som kan beskrive det? Interessant å vite hvordan de levde her for 200 år siden.

 

 

 

Og..Jeg har noen gamle kister datert til 1840. Den tihører søstera til tipp-tipp-tipp oldefaren min. Altså 170 år gammel. Var dette en slags reisekoffert før? Eller var det mer en gave folk fikk før? Også har jeg en liten bolle, som står datert til 1860 årene. Var det også noe man fikk i gave?

 

 

 

Og det siste, er det fysisk mulig å vite hvor gammelt et fjøs eller veden kan være? Med tanke på byggemåte, og hvordan treet er.. Har et gammelt høy fjøs, som materiale ser grådig gammel ut :p

 

 

 

Tuuusen takk for alle svar, folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det første jeg lurer på, var det sånn før i tiden at folk gravde ned i jorda det de ikke lenger ville ha, eller ønsket å gjemme? Da tenker jeg i hovedsaklig iallefall 100 år tilbake, og mer. For noe må jo være at folk klarer å grave opp "skatter" etter tidligere eiere på gårdene.

 

 

2) Og det andre er, la oss si 1800, er det noen som vet hvordan de bodde da? Hvordan var hus-standerne, fjøsene og folkene generelt. Er det noen plass som kan beskrive det? Interessant å vite hvordan de levde her for 200 år siden.

 

 

 

3) Og..Jeg har noen gamle kister datert til 1840. Den tihører søstera til tipp-tipp-tipp oldefaren min. Altså 170 år gammel. Var dette en slags reisekoffert før? Eller var det mer en gave folk fikk før? Også har jeg en liten bolle, som står datert til 1860 årene. Var det også noe man fikk i gave?

 

 

 

4) Og det siste, er det fysisk mulig å vite hvor gammelt et fjøs eller veden kan være? Med tanke på byggemåte, og hvordan treet er.. Har et gammelt høy fjøs, som materiale ser grådig gammel ut :p

Er dette en frotsettelse av din andre tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1182247&st=0&p=14837219&fromsearch=1entry14837219 ?

 

å meg nødt til nummere spørsmålene dine:

1) ting ble grad ned for å gjemme i unnå i usikre tider. Fra gammelt av ble de også ofret til gudene eller lagt i haug ved begravelser.

 

2)Bøker bøker og atter bøker. De vil gi svar på mye. Men mange gårsbruk var uforandret gjennom århundreder.

 

3) Kister ble benyttet til å oppbevare verdifulle ting i. Ikke bare sølv men også tøy, duker, kler etc. Kister finnes i mange varianter. Som eks.: brudekister, sjømannskister, lintøykister etc. Dette var bruksgjenstander. Og kunne selvsagt være gitt i gave.

 

4) Trverks alder. Studere årringer. Karbon-14 metoden. Byggverk - periodisering på grunnlag av byggestil evt gjennom dokumenter i arkiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...