Gå til innhold

Erfaringer med Vanguard stativer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei noen som har anbefalinger/erfaringer med Vanguard stativene?

Synes selv at disse ser veldig bra ut og pris messig ligger de litt under Manfrotto sine.

TAakker for hjelpen folkens :)

Uten å ha prøvd Vanguard noe utstrakt så er det vel med disse som med alt annet, det er en grunn til at Manfrotto er dyrere ;) Ikke at jeg er overbegeistret for Manfrotto heller, men det er mitt personlige syn. Stativpriser henger ofte sammen med kvalitet/stabilitet; les: man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Har Vanguard monopod med kulehode og det er veldig bra, har ikke sett andre hoder hvor det faktisk følger med 2 topper til å skru inn i kameraet.

Bare så synd det ikke finnes en vettug importør av disse produktene, her snakker vi 2010 og det finnes ikke en norsk NETTSIDE engang. Fantastisk ræva, til og med kebabsjappa på hjørnet her har egen nettside...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Har Vanguard monopod med kulehode og det er veldig bra, har ikke sett andre hoder hvor det faktisk følger med 2 topper til å skru inn i kameraet.

2 topper? tenker du på 3/8 og 1/4 varianter? Sist jeg sjekket er det bare rom for en skrue i kamerahuset.

Edit:

Både på Foba og Burzynski-kulehode kan man snu skruen, slik at den passer det hva det skulle være. Denne går enten i kamera/objektiv eller i hurtigfeste-system.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har et Vanguard Alta 235 AP, har hatt det siden jul, kostet rett under 1000 kr på tilbud.

Jeg er rimelig godt fornøyd med det, prisen tatt i betraktning. Det er to grunnleggende viktige egenskaper med stativ: at det er virkelig stødig når det brukes og at det er med når det trengs.

Det høres kanskje opplagt ut, men ikke på langt nær alle stativer er stødige. Mitt stativ er stødig, i hvertfall hvis jeg dropper å trekke ut den siste seksjonen (av fire). Jeg har ikke brukt stativet fult uttrukket, så jeg vet ikke om det er et problem.

Det andre poenget, at stativet er med når det trengs, er like viktig. Hva hindrer et stativ å være der når det trengs? Størrelse, vekt og kvalitet. Hvis kvaliteten er for dårlig, så er det ikke noe vits i å dra på det selv om det var billig i innkjøp og lett å bære. Og det hjelper det ikke at det er stødig hvis du ikke gidder å dra på det.

Når jeg vet at jeg kommer til å ville bruke stativ tar jeg med mitt, aldri bare for tilfelle. Det er det for stort og tungt til. Jeg har alltid med snorstativ, og jeg er ganske flink til å bruke alternative måter å støtte kameraet (alt er relativt, jeg ser stadig at jeg burde bli bedre :roll:)

Lenke til kommentar

takker for mangen svar. På ebay får man fint kjøpt Vanguard men det er temmelig fattig at disse ikke forhandles i norge.

Nå har jeg et billig Hama stativ som er udugelig så jeg som fattig student kommer nok til å satse på Vanguard siden Manfrotto er litt for dyrt for meg.

Til Naturfotografering, burde jeg satse på kulehode eller panhead?

Lenke til kommentar

Har et Vanguard Alta PRO 263 AT med kulehode, er rimelig fornøyd, både med pris og stabilitet. Det er et stort og relativt tungt stativ å ha med seg, men det er prisen å betale for et stabilt stativ. Fint til makro foto da man kommer langt ned. Kulehodet virket litt rart i begynnelsen, men liker det veldig godt når jeg fikk brukt det litt, men det blir vel smak og behag.

Lenke til kommentar

2 topper? tenker du på 3/8 og 1/4 varianter? Sist jeg sjekket er det bare rom for en skrue i kamerahuset.

Måtte sjekke siden du spurte, var kanskje litt dårlig formulert fra min side. Det følger med 2 hurtigkoblinger med samme gjenge størrelse, så man kan ha 2 kamerahus klar så de kan settes rett på hodet uten å måtte bytte stativfestet.

Nå blir jo litt av poenget borte siden mitt 3 bens selvsagt er Manfrotto..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...