Gå til innhold

Gimp vs. Photoshop Elements - stabilitet og funksjoner

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med Paint.NET de siste par årene og vært godt fornøyd med det, men har forstått at Gimp er bedre og har flere funksjoner. Så jeg lastet ned det for et par dager siden. Jeg hadde GimpShop for en del år siden, men måtte slutte å bruke det siden det bare hang. Til slutt ble det så ille at det hang hver gang jeg forsøkte å åpne et bilde i programmet, så det ble helt ubrukelig.

Men jeg ville gi Gimp en sjanse til. Dette var jo mange år siden, så jeg regnet med nyere versjoner hadde gjort det mer stabilt. Så jeg lastet ned 2.6.8 sammen med UFRaw. Jeg åpnet mine NEF-filer og begynte å leke litt med Gimp - etter knapt en halvtime så hang programmet, og jeg måtte bare lukke det og miste arbeidet jeg hadde gjort (som ikke gjorde noe denne gangen, siden jeg bare lekte for å bli kjent med programmet). Det gjorde ikke akkurat noe bra inntrykk, når jeg etter en halvtime første kvelden støter på det samme problemet som gjorde at jeg sluttet å bruke programmet for mange år siden.

Jeg laster ned free trial av Photoshop Elements as I type, og samboer og jeg vurderer seriøst å kjøpe det til sommeren om vi liker det. I denne sammenheng har jeg to spørsmål:

1. Hvilke funksjoner, som kan være nyttige for en amatør-fotograf, finnes i PSE som ikke finnes i Gimp, når man ser bort fra plug-ins?

2. Er PSE mer stabilt enn Gimp? Da spesielt med tanke på å laste opp og jobbe med store RAW-filer.

Jeg liker gratis open software programmer, men jeg er villig til å betale 600 kroner for å slippe å bruke tid på å lete etter plug-ins (som kanskje virker), og for å få mer stabilitet - ikke minst.

På forhånd takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gimp er kraftigere enn editoren til Elements (PSE). Men PSE har en god bildeorganisator som jeg synes er nyttig. Den har også muligheter for å lage slideshows og webalbum. Jeg har skrevet en test av PSE 8 som kanskje er til nytte.

Jeg vil tro at for å få utnyttet Gimp skikkelig, så bør du bruke den under linux - der skal den være rimelig stabil.

Lenke til kommentar

Nei, ingen feilmelding. Det bare henger. Jeg vil gjette på at det er fordi jeg bruker RAW-filer som er temmelig store. Det ser ikke ut til at Gimp takler det. Jeg prøver PSE akkurat nå, og må si at ventetiden her er betraktelig redusert, og ofte ikke-eksisterende, i forhold til Gimp. Må innrømme at jeg savner ting så grunnleggende som Border. Det finnes jo plug-ins, men hadde håpet å sluppe slikt på en stund.

Lenke til kommentar

Nei, ingen feilmelding. Det bare henger. Jeg vil gjette på at det er fordi jeg bruker RAW-filer som er temmelig store. Det ser ikke ut til at Gimp takler det. Jeg prøver PSE akkurat nå, og må si at ventetiden her er betraktelig redusert, og ofte ikke-eksisterende, i forhold til Gimp. Må innrømme at jeg savner ting så grunnleggende som Border. Det finnes jo plug-ins, men hadde håpet å sluppe slikt på en stund.

Hmm. Bruker også RAW-filer, gjennom UFRaw. RAW-filene ligger på ca. 20MB her. Men, ja. Gimp krever en del minne. Men har i det siste sittet en del på en eldre bærbar med Vista. Og fungerer i grunn veldig bra.

Men det viktigste er at du/dere finner noe som fungerer for dere :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er en "passe ivrig" amatørfotograf, men ingen "altfor ivrig" bilde-redigerer. Jeg legger allikevel sjeldent bilder ut på nettet, deler eller printer ut bilder uten at de har fått seg en omgang redigering. Det går stort sett ut på å rette horisonter, justere lys/kontrast, "dodge & burn", crop - og enkelte ganger leker jeg meg litt med HDR.

Og jeg bruker Gimp. Bruker PS på Mac, men PS er litt overkill for mitt bruk. Har også PSE7, men den mangler en god del i forhold til Gimp 2.X. Bruker Gimp både i Windows og Linux, mest i Linux. Der er faktisk bedre der, men ytelsen og stabiliteten har helt sikkert noe med Linux å gjøre. Allikevel tror jeg at problemet med at Gimp låser seg, er fordi windows-maskinen din allerede bruker for mye ressurser (til antivirus og andre ting som "surrer" i bakgrunnen). Jeg bruker også stort sett RAW-formatet, men har merket at det går vesentlig tregere å bruke Gimp og UFRaw i Windows enn i Linux.

Bekjente som er ivrige Photoshop-brukere forteller om de finessene de har der. Mange av dem finnes ikke i Gimp sånn uten videre, men jeg finner nesten alltid noe tilsvarende på http://registry.gimp.org. Også scripts/funksjonaliteter som er bedre enn i PS. Jeg har allerede nevnt HDR; det er ikke en funksjon som ligger i Gimp-installasjonen, men et python-script du kan finne på registry.gimp.org.

Jeg har ingen problemer med å anbefale Gimp for folk som vil ha et godt redigeringsprogram og har tynn lommebok. Og, som nevnt, jeg mener oppriktig at Gimp er bedre enn Photoshop Elements.

Lenke til kommentar

Se også på Paint Shop Pro - priset relativt lavt, på nivå med gimp og photoshop elements i funksjoner, og veldig lett å bruke. I de 10 årene jeg har brukt psp har stabilitet aldri vært noe problem.

(Støtter også photoshop-plugins direkte om det er noe funksjonalitet man mangler.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...