Gå til innhold

Rulleski til nybegynner

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe rulleski og går meg vill i ulike anbefalinger.

Jeg går kun klassisk vinterstid, men ser flere anbefaler nybegynnere å starte med skøyt-rulleski da det er enklere trene balanse, mindre ryggbelastning o.l.

Mål for treningen: økt kondisjon/utholdenhet, samt staketrening.

Noen rulleskiere som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noe av målet å stake, så selvfølgelig gå for klassisk-ski (og staver). Ikke særlig å stake (pigge) med lange fristilsstaver- selv om det selvfølgelig går!

Jeg går masse på rulleski, faktisk i blant mer enn jeg går vanlig ski om vinter'n, og jeg gjør ikke annet enn å skøyte- sommer og vinter!

Dette mest pga at jeg får vondt i ryggen av mange klassisk-turer, men også fordi det går fortere, trener mer balanse og rett og slett fordi man bruker mer bena (særlig lår) når man skøyter. Og jeg har ganske sterke lår- i motsetning til en noget tam overkropp :roll:

Vet ikke om du ble noe klokere av dette svaret, men er du utelukkende ute etter å stake- gå for klassisk.

Kondisjonsmessig så vet jeg ikke om det er særlig forskjell på disse to stilartene. Men man bruker jo mer av kroppen og det er mer slitsom å skøyte, syns nå jeg. Men ikke vet jeg ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Karbon eller glassfiberski "gynger" mer når du går på de, det vil si at det er litt mer sprett i de, derfor kan de føles litt mer ut som ekte ski.

Det har også best rullemotstand og størrelse på disse skiene og det er er hjulstørrelsen på carb og aliminium som har riktig størrelse på hjulene.

Hvor mye må man ut med for et greit par rulleski nå?

man må betale opp til 2 og et halvt tusen for å få brae classisc rulleski-

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Swenor Finstep til en nybegynner. De har litt større hjul, dermed litt tyngre og mer motstand når en ruller. Dette gjør det lettere å finne balansen og holde hastigheten lavere, spesielt hvis en ber om 3'er hjul.

http://www.oslosportslager.no/produkt/swenor-finstep-cap-rulleski-5186.aspx

ja det er vel bra med finstep. det er det jeg har, men ikke finstep men fiberglass. er ikke så gammel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...