Itw Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Heisann. Da jeg lykkelig fant ut at jeg får tilbake 7000 på skatten, fant jeg ut at dette skal brukes for og oppgradere min gammle 939sokkel som begynner og dra noe på årene. Pc'n skal hovedsakelig brukes til foto redigering så bør da vell være en 4kjerner og plenty med minne? Program som brukes: Photoshop cs4 Lightroom bridge Så en snutt på youtube hvor kjapp en ssd disk var i forhold til raptor så er klart jeg må ha en slik til system. Skader jo ikke om maskina funker til spill, og photoshop kan jo også utsnytte seg av skjermkortet. Har satt opp en liten liste selv, det jeg er mest usikker på er nok skjermkort, hovedkort og minne. Cpu lar jo budsjettet seg styre av så, og etter hva jeg har lest så er intel side ssd disker klart best? Liste: https://prisguiden.no/profil/lister/113428 Så alle forslag og forbedringer motaes med stoooor takk. Lenke til kommentar
TheWollo Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hei. Ser at du berre har satt opp 5 dela, har du alle dei andre delane? Og passer dei inn med dei nye delane? Og strømforsyning, om du har en fra før; kor masse strøm kan den dra? Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Enig med thewollo Har du husker kabinett foreksempel? Og også mulig og kjøpe en ferdig bygget .. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Heisann. Ja glemte av og nevne det. Har en 500w psu, ehm svært kabinett husker ikke hva det het akkurat nå, 2 skjermer, mus tastatur osv har jeg.. Så blir jo en oppgradering av det som er planen da. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 NOen forslag til forbedringer? Er hovedkort og skjermkort ok til mitt bruk? Lenke til kommentar
TheWollo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Skal du ha dette skjermkortet (Sapphire HD 5750) må du da ha en kraftigere strømforsyning. Anbefalt strømforsyning for skjermkortet er 600W. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Skal du ha dette skjermkortet (Sapphire HD 5750) må du da ha en kraftigere strømforsyning. Anbefalt strømforsyning for skjermkortet er 600W. Tull! sålenge han har en psu av skikkelig kvalitet, så går det helt fint med den han har. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Tja er ikke hjemme for øyeblikket, men lurer på om det var mist eller noe sånt den het.. Den er sort:D Kan sjekke når jeg er hjemme igjenn på fredagen, men klart har jo: 3hdd 2dvd brennere og minne kort leser som drar strøm. Ja og pluss 4vifter, men de surrer nå knaprt nok rundt da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Skal du ha dette skjermkortet (Sapphire HD 5750) må du da ha en kraftigere strømforsyning. Anbefalt strømforsyning for skjermkortet er 600W. Kilde? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Etter det jeg har forstått, så fungerer OpenGL bedre sammen med Nvidia kort enn med ATI kort. Så det er mulig at CS4 vil fungere bedre/raskere med et NVidia kort enn ATI. Endret 7. april 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
TheWollo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei. Beklager feiltagelsen her. Kilda eg brukte har tydligvis missforstått fullstendig. 600W var for CrossFireX. Ved bruk av ett singelt kort treng man berre 450W. Beklager igjen feiltagelsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Etter det jeg har forstått, så fungerer OpenGL bedre sammen med Nvidia kort enn med ATI kort. Så det er mulig at CS4 vil fungere bedre/raskere med et NVidia kort enn ATI. For å ikke snakke om at du kan sette Nvidia opp med Cuda, noe som vil hjelpe merkbart på. Se her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Etter det jeg har forstått, så fungerer OpenGL bedre sammen med Nvidia kort enn med ATI kort. Så det er mulig at CS4 vil fungere bedre/raskere med et NVidia kort enn ATI. For å ikke snakke om at du kan sette Nvidia opp med Cuda, noe som vil hjelpe merkbart på. Se her. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 ok, er jo litt gammel ati fan da, men for ytelse kan man da skifte. Noen nvidia kort og anbefale? Hva men hovedkort og minne vil det funke? Lenke til kommentar
camxer Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvis du er virkelig interessert i fotoredigering, så anbefaler jeg deg å gå for en skikkelig skjerm som f.eks eizo sine colour edge skjermserie eller å investre iallefall i en ok skjerm og korrigere fargene med en spyder fargekalibrator før du vurderer å oppgradere datakomponenter. Hvis 7K er øvre grense, så bør du iallefall kjøpe eller låne en spyder fargekalibrator eller lignende siden en eizo colour edge skjerm koster fra 8K og opp Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Etter det jeg har forstått, så fungerer OpenGL bedre sammen med Nvidia kort enn med ATI kort. Så det er mulig at CS4 vil fungere bedre/raskere med et NVidia kort enn ATI. Ikke helt riktig lenger. Et av de mest krevende OpenGL programmene er et CAD program som heter Sketchup. Dette har jeg testet med både ATI og NVIDIA (med vanlige og spesielle CAD GPU). Det seneste kortet jeg bruker på Sketchup er 5770. Det er dønn stabilt 24 timer i døgnet med tung rendring og videoproduksjon i CAD applikasjonen som eksemplet under: Endret 8. april 2010 av Spartan Lenke til kommentar
Itw Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Hmmm må vist skrive liste over alt jeg har i huset for og få svar jeg:) Har god skjerm og farge kalibrerings verktøy alt. Så er i bunn og grunn kun: Hovedkort SKjermkort SSD disk minne CPu Jeg trenger så fremst 500w holder til oppsettet. Endret 8. april 2010 av Itw Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Ikke helt riktig lenger. Et av de mest krevende OpenGL programmene er et CAD program som heter Sketchup. Dette har jeg testet med både ATI og NVIDIA (med vanlige og spesielle CAD GPU). Det seneste kortet jeg bruker på Sketchup er 5770. Det er dønn stabilt 24 timer i døgnet med tung rendring og videoproduksjon i CAD applikasjonen som eksemplet under: Stabilitet er en ting,men ytelse er en annen sak. Så vidt jeg har skjønt så er også ytelsen bedre på Nvidia. Dette ut ifra et rimelig tungt Autocad miljø. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Ikke helt riktig lenger. Et av de mest krevende OpenGL programmene er et CAD program som heter Sketchup. Dette har jeg testet med både ATI og NVIDIA (med vanlige og spesielle CAD GPU). Det seneste kortet jeg bruker på Sketchup er 5770. Det er dønn stabilt 24 timer i døgnet med tung rendring og videoproduksjon i CAD applikasjonen som eksemplet under: Stabilitet er en ting,men ytelse er en annen sak. Så vidt jeg har skjønt så er også ytelsen bedre på Nvidia. Dette ut ifra et rimelig tungt Autocad miljø. Ja, det gjelder også ytelse selv mot proffkort i FX serien. punktum. Har du noe som helst erfaring med dette temaet siden du er så nvidiafokusert ?? Endret 8. april 2010 av Spartan Lenke til kommentar
camxer Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) laget dette oppsettet hos netshop: MIST, 550W, faste kabler Japanske kondensatorer. 100+ 495,- 495,- Intel Core i5 750 2,66Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU 20+ 1 495,- 1 495,- Mushkin DDR3 4GB Blackline Stiletto HP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (9.9.9.24) 2 925,- 1 850,- Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, USB3.0, PCI-Ex(2.0) Ubekreftet 10.04.10 995,- 995,- Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 MLC High Performance SSDSA2MH080G2C1 Ubekreftet 11.04.10 1 795,- 1 795,- Club3D Radeon HD5750 1GB GDDR5 PCIe 2.0 2x Dual Link DVI, HDMI Ubekreftet 19.04.10 1 175,- 1 175,- Sum 6 244,- Miljøavgift 0,- Fraktforsikring 0,- Frakt inkl. evt. gebyr 0,- Mva 1 561,- Totalt 7 805,- Pris vises eks. mva. Er 805 over planlagt budsjett, men det er bare å velge vekk 4GB med RAM hvis du kan ikke gå over 7K. Hvis du lurer på om det er lurt å gå for core i7 920 eller en core i860 på grunn av hyper threading, så gir det bare en liten forbedring som er ikke verdt prisforskjellen. Er bare å ta en titt på denne testen: http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ci7-turbo-ht-p1.html EDIT: Har du en 500W PSU av grei kvalitet, kan du velge bort mist strømforsyningen. Endret 8. april 2010 av camxer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå