Flimzes Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Subwoofer-kanalen kan uten problemer kjøres gjennom frontene om man har gode fronter, uten at noen informasjon mistes, så man trenger bare 7 høytalere for å få 7.1 lyd *enda mer flisespikking* Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Alt av filmer som er merket DTS HD Master Audio skal eller skal kunne gi 5.1, 6.1 eller 7.1 lyd. Sjekk spilleren din og sjekk hva det står bak film coveret der det står DTS. . Alle surround forsterkere som har Dolby Pro Logic II støtter 7.1 lyd fra alle lydformater, samt fra enkelte stereo spor også, her er det en del som kun gir 5.1 lyd. Men enkelte forsterkere har ikke kraftig nok prossessor til å kunne lage 7.1 lyd ut av ett 5.1 DTS MA lydspor. Og dette er faktisk flere enn man tror. Alle som kommer i år skal mest sannsynlig takle det, har man Audyssey DSX eller at man støtter høyde og bredde kanaler så funker dette også. Forsterkere fra Harman Kardon, Pioneer, Marantz har jeg sjekket før, og de støtter det ikke enda. Har man en kilde med 5 kanaler, får man kun 5 kanaler. Akkurat som med penger. Har man en tusenlapp, så har man én tusenlapp. Hjelper ikke særlig å legge den i kopimaskinen, du har fortsatt kun én ekte tusenlapp. Prologic er ikke ekte surround, det er kun emulering av noe som kan høres ut som surround. Så skal man ha lyd i 7.1 kanaler, må kilden inneholde det, man må kjøre signalene via hdmi og man må ha forsterker som støtter det, og man må faktisk også ha 7 høytalere... EDIT: Samme logikk gjelder for bildekvalitet også. Oppskalering av bilde fra DVD til 1080 er også rimelig heftig bullshit. Blir ikke magisk høyere oppløsning på bildet. Kan hende at en BD-spiller gjør en bedre jobb med oppskaleringen enn tv'n selv, men man sitter fortsatt igjen med noe som ligner på crap. Oppskalering er jo bare forstørring av bilde, populært kalt digital zoom. Det er korrekt det du sier. Men PL2 fungerer utrolig bra, og selv om det ikke er ekte surround, så vil jeg kalle det surround når den greier å hente ut de riktige tingene i lydbildet å legge det i de riktige kanalene. Det er ikke sjeldent jeg blir overrasket over å høre publikum bak meg når jeg ser fotball i stereo. Har også testet godt ut hvordan den omgjøre 5.1 til 7.1, og det er ikke store forskjellen fra ekte 7.1, faktisk ingen merkbar. Mye av grunnen her er at så å si alle kinofilmer kun er 5.1, og de få som gir 7.1 på plate (Liongate og enkelte Disney) gjør denne prossessen på forhånd. Det samme gjør de i kinoen, når de skal fore alle høytallerene. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg har aldri opplevd at PL2 har gjort ting noe annet enn langt værre, vil man ha lyd i alle kanaler er nesten 7 kanalers stereo bedre. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg har aldri opplevd at PL2 har gjort ting noe annet enn langt værre, vil man ha lyd i alle kanaler er nesten 7 kanalers stereo bedre. Det kommer faktisk ann på hva du hører på. Har lagt merke til at den ikke gjør jobben så veldig bra med nyere plater hvor den såkalte Loudness funksjonen er brukt. Men hører man på eldre plater hvor dette ikke er brukt så funker det meget meget bra. Kjørte en versjon av Griegs "Dovregubbens Hall" fra en god innspilling, og der funket det utrolig bra. Men putter jeg i Metallicas "Death Magnetic" så funker det ikke bra en gang i normal stereo. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det legger på ubehagelig reverb, og fjerner store mengder lyd fra alle kanaler hver gang jeg har prøvd det, uavhengig av kilde og materiale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå