Gå til innhold

Dumt å gå over til nytt merke?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte ifjor min første speilrefleks kamera, Pentax K-7.

Dette kameraet har jeg vært svært fornøyd med og har lært meg en del innen foto no.

Men siden de fleste foto-vennene mine har Canon fra før, og noen fler skal kjøpe canon, så blir det dyrt for meg å kjøpe alle typer objektiver som jeg ønsker meg når de andre har tilsvarende til canon.

Det jeg lurer på da er om det er verdt å gå over til Canon? Tenker da på 50d eller 7d? Hvilken av de to bør jeg velge? Er det stor forskjell på Pentax og Canon når det gjelder menyer osv?

Takker for alle svar som gjør valget lettere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mer erfaring kommer du til å være glad for at du ble værende i pentax-gjengen. En av fordelene med at kompisene har ett merke og du det samme, er byttelåning av objektiv. Men pentax-folket finner mye bra - og billig - på bruktmarkedet, så du vil ikke trenge venner. :)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen sesong. Jeg er mest erfaren på nikon-markedet. Der er løsningen at man må følge med hele tiden. På finn forsvinner gode tilbud ila. minutter; har det lagt mer enn to timer, så er det ikke et kupp. Men det er Nikon. Pentax kan bli liggende i dagesvis. Se foto.no og ebay i tillegg.

Lenke til kommentar

Det er ikke dumt å skifte merke hvis man tjener på det selv, på den andre side, man mister jo mangfold ved at hele kamerat klikken bruker samme merke......

50d eller 7d, spør deg om du trenger: video, bedre og mer avansert fokus system, værtetning, mer avansert blitz styring.

Er svaret ditt ja, og en eller flere av disse er viktige eller ett må ha for deg, da kjøper du 7D'en.

50D'en får du for 4995,- på fotovideo, så den også på foto dotten for 4000,- brukt.

Jeg kjøpte Canon pga samme avtale med naboen, så langt har det blitt med avtalen, og den avtalen er litt over 1 år gammel :!:

Lenke til kommentar

Er det mange typer objektiver du savner ? Jeg har 4 objektiver, hvorav ett av de brukes på 90 % av bildene (minst), så jeg vil anbefale deg å se på hva du trenger før du bytter.

Har ikke noe erfaring med Pentax selv, men har sett ett par tester hvor K-7 har kommet veldig bra, og for utendørs bruk er dette vel ett av de best værtette kameraene på markedet + at det er veldig kompakt å ta med seg.

Lenke til kommentar

Jeg har nikon! og mine kamerater har canon og nikon, vi er på tur av og til alle 5 med hvert sitt kamera, men bytter vi objektiv eller kameraer med hverandre? nei vi har våres favoritter og de bruker vi hele tiden, og da er jo de opptatt så det er helt meningsløst og kjøpe nytt for at de andre har canon, bruk heller penga til nye fine objektiver og annet gøyt og ta masse bilder, pentax er ikke dårligere enn cannon...

Lenke til kommentar

Mange velger samme merke som vennene har og det kan være en stor fordel nettop med tanke på å låne utstyr av hverandre .

Kan nevne at vi i fotoklubben har ca 90% medlemmer med Canon og de fleste oppgir nettop at muligheten til å låne utstyr er hovedgrunnen .

Når det gjelder overgangen og menyene så er ikke det så stort problem, selv brukte jeg vel en ukes tid på overgangen den gang jeg skiftet til Canon .

Jeg har også prøvelånt Nikon kamera og det er utrolig hvor fort en venner seg til hovedtrekkene i menyen til et nytt merke .:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Ingen poeng i å følge etter saueflokken. Bruk det du er komfortabel med, og som dekker dine behov som fotograf. Om det er Pentax eller noe annet spiller liten rolle. Gode bilder kan man ta med nær sagt alle dagens DSLR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...