Gå til innhold

Panserbataljonen - August 2010

Awkins

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, slenger meg på denne tråden. Som nevnt i andre tråder her tidligere skal også jeg til panserbataljonen til høsten.

Jeg så det ble diskutert noe med reisetid tidligere i tråden. Hvordan er det det tiden blir regnet med tanke på fly? Er det bare tiden fra hjemsted til Sessvollmoen som teller? Jeg bor 8-9 timer med tog fra Sessvollmoen, så da må jeg belage meg på å ta toget i stedet for å fly eller? Sessvollmoen er jo bare "mellomstasjon", med avreise til Setermoen samme dag, så spørsmålet er vel om reisen mellom Sessvollmoen og Setermoen regnes med i de 10 timene.

Når jeg etter hvert får de gratis hjemreisene regner jeg med jeg får fly hele veien, ikke bare til Oslo, for så å ta toget hjem (til Rogaland).

Lenke til kommentar

Tom Bakkeli trekker frem Shooter som en ganske så realistisk film når det kommer til snikskyttere i boken Norske skarpskyttere - krigens mest fryktede soldater så jeg vet ikke helt jeg.

Men alt må ikke være så realistisk hele tiden for min del, har dog ikke sett filmen enda.

Lenke til kommentar

Har lyst på INTOPS. Panserbataljonen eller 2. bataljonen?

Du har iallefall god sjans med Pbn, men tipper 2.bn er bra det også. Men INTOPS trenger folk fra alle grener

Jaha? Det trengs ikke nødvendigvis folk fra artilleri eller kavaleri? Vi har ikke stridsvogner eller artilleri der. Kavaleriet gir deg heller ingen kompetanse infanteriet ikke gir deg, som trengs i afghanistan. Det betyr dog ikke at infanteriet er et bedre valg. Men å si at det trengs folk fra alle grener er feil. De aller fleste tjenester gir grunnlag for int. ops., men langt i fra all kompetanse trengs.

Vanligvis når man snakker om "grener" snakker man også om forsvarsgrener, ikke våpengrener, spesielt siden det ikke lengre finnes våpengrener på papiret. Det trengs ikke folk fra sjø i det folk flest ser på som int. ops. Det er mange folk fra sjø som tjenestegjør ute, i administrative stillinger, men en hærmann eller luftmann kunne gjort samme jobben.

Det trengs heller ikke f. eks. flyteknikere der, når Norge ikke har fly i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...