Gå til innhold

Panserbataljonen - August 2010

Awkins

Anbefalte innlegg

La oss være venner i Pbn, og heller disse artilleri og sanitet. De er noen skikkelige slasker de :D

Javisst, diss den bataljonen som påfører mest tap på fi, eller den bataljonen som skal redde ræva deres etter kreativ stridsteknikk. Panser i ett nøtteskall.

Artillerijegere er hardere enn noen av dere stormere, "slasker"? Nuvell

Endret av Sarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra Sarion, du klager på at andre gjør nøyaktig det samme som du gjør: Rakke ned på andre.

Det der er en ond sirkel, prøv å ta en helg på skilderen iført stormesk 3 genseren, man får endel "stormerpakk, jævla stormer" osv osv slengt umotivert etter seg.

Mener de har gjort seg fortjent til det, så til de grader. Var i en ganske lik avdeling i førstegangstjeneste, men vi hadde ingen trang til å rakke ned på andre kompanier, bataljoner eller lignende. Du ser bare her på forumet hvordan noen oppfører seg. Ser du noen som er fra andre avdelinger som avler sin avdelingstolthet med å rakke ned på andre? Nei, men du ser det med engang i PBN tråden. Tilfeldighet?

Unge Jeger, litt konkurranse mellom tropper, kompanier og eskadroner vil det alltid være. Ikke minst mellom bataljoner. Jeg mener det er viktig at man har litt "vi er best" mentalitet, det styrker samholdet innad, men man bør og skal respektere andre.

Helt riktig. Er enig. Men som vår kaptein sa til oss: "Dere skal ikke vise at vi er best fordi vi sier det, vi skal vise det at vi er best ved å VISE det"

Vi som er/var i manøveravdelinger er egentlig sjanseløse uten våre støtteavdelinger, og man må se helheten i Forsvaret.

Endret av Sarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var i stormesk 3 selv, å få slengt drittstormer osv etter seg umotivert er jeg ikke fremmed for. Selv vaktene på Skilderen, utestedet på Setermoen, fortalte oss hvor artig det var for dem å kaste ut stormere... Det gjorde de allerede den første kvelden vi var der, og lenge før noen av oss faktisk hadde tenkt på å gjøre noe galt.

Så å si at "storm fortjener å bli rakket litt ned på, bare de som gjør ugang" blir bare feil...

Dette er uansett litt av en ikkesak, vil gjette på at du var i 2.bn Sarion? Da kjenner du sikkert slagordet til KpB, "viker for ingen", som ble fikset på av ingeniørene til "viker for ingbn". Litt "mobbing" innad i forsvaret finner du overalt, storm er det bare populært å hate.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må spørre hvor jeg har sagt at dere fortjener det? Jeg reagerte bare hvordan enkelte her har fått til seg denne ukulturen med å mobbe andre avdelinger(se forrige side), og bare forklarte at dere er faktisk udugelig uten disse avdelingene, og at der er TYPISK storm å rakke ned..

Viker for Ingbn, evt Viker for pingen, er utbredt ja.. skjer vært eneste år fikk vi høre. Men vi tok det med godt mot, og tok greit tilbake for å si det sånn. Men etterpå gikk ikke vi å sa at ping er noen pyser, for uten de kan vi bare glemme å manøvrere igjennom et minefelt o.l.

Lenke til kommentar

"Mener de har gjort seg fortjent til det, så til de grader."...

At soldater fra enkelte avdelinger rakker ned på andre er ofte noe som foregår tidlig, nåværende stormere rykket jo inn i august, kanskje de ikke har fått det store bildet enda. Jeg tror man først får det store bildet etter noen større øvelser med samspill mellom bataljonene.

Lenke til kommentar

Delvis enig med begge siste talere, men er et par ting. Det første jeg la merke til var at det ble poengtert at "artillerijegere er hardere enn noen av dere stormere". Ja, tjenesten er mer krevende, men det vil ikke si at det ikke finnes stormere som er mye hardere enn mange som er artillerijeger. Mulig det bare var enn uttrykksmåte, men jeg reagerte litt allikevel.

Og det med at Storm har fått mye dritt mot seg på f.eks Skilderen er selvsagt uheldig, og jeg støtter ikke de som gjør det, men jeg skjønner hvorfor de gjør det. Er en del stormere som bråker mye på Skilderen, synger Stormsanger drithøyt ol. Dette gjelder riktignok ikke alle Stormere, og de aller fleste er bra folk. Men så er det noen som ødelegger for alle andre, pluss at Storm har den sterkeste avdelingsfølelsen i PBN, noen mener den er for sterk og blir provosert av dette. Igjen, støtter ikke de som slenger dritt til Storm, men skjønner de, det gjør jeg.

Avslutningsvis, alle avdelinger er selvsagt like viktige. Men avdelingsfølelse VIL eksistere for all fremtid, f.eks følte jeg meg i Kavesk litt "hevet" over resten av PBN, men jeg vet jo utmerket godt at vi ikke kunne utrettet stort helt alene der vi ligger på et fjell med et spotterscope og en skarpskytterrifle og snøscootere som største kjøretøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Solid avdelingsfølelse ute og går ja, er tydeligvis ikke bare mellom forsvarsgrenene slik jeg har sett til nå^^

Men hvor mange er det som har innrykk til juli-opptaket i PBN til vanlig?

Pbn har kun ett innrykk i året, og det er i august. Det er vel 350-ish soldater tror jeg?

Denne sesongens Storm vs resten er allerede godt i gang på Skildern ;)

Definitivt. Og som noen skrev også, stormersangen er å høres på Chillern som regel hver helg (hvis vi ikke er i Tromsø) :p

Lenke til kommentar

Panser er ingenting å grue seg for.. En av de populære avdelingene folk søker seg til, med mye variert tjeneste. Her kan du få alt fra veldig hard jegertjeneste i kavesk, mye action i storm, til å betjene hærens største vogn leopard 2 eller få god medic utdannelse F. eks i kampstøtteeskadronen...

og Jeger-en... :PANZERCHICK! for real?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...