Gå til innhold

Diskusjon : Variasjon i Volt innen 5% Greit?

Anbefalte innlegg

ATX standaren sier jo at det er greit med variasjoner med opp til 5% på de forskjellige railene , og når man så sjekker disse spenningene så antar man jo at så lenge disse holder seg innen spesifikasjonene så bør egentlig Psu'en være grei.

Men noe jeg egentlig har lurt på lenge, er hvor akseptabelt er det egentlig med mye variasjon på volten på di forskjellige railene, selv om denne holder seg innen spesifikasjonene?

Har sett blandt annet at en psu kan falle under belastning fra 12.2V til 11.65V , opp til 11.8 så ned igjen til 11.65 og så varierer dette enormt både opp og ned, men alltid innenfor 5% spesifikasjonene.

Mine antagelser er at Man helst skal ha en psu som leverer mest mulig stabil Volt under arbeid og om denne faller så bør den holde seg på et konstant nivå uten å variere nevneverdig så lenge load ikke varierer.

Her er et eksempel på dette på en strømforsyning som jeg tester akkurat nå OCZ 520W(den blir nok byttet ut) :

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel på stabil spenning under stresstest.

Thermaltake 850W

OCCT-GPU-test.

Ny test med OCCT-PSU-test.

Varierer med ca 0,06V (Iflg. voltmeter 12,14-12,17V)

Men tilbake til din PSU. :)

Burde nok oppgi hvilken PSU det er snakk.

OCZ 520W?

Om jeg husker rett så fortalte du at spenningene var stabile da PSU var ny, men har forverret seg i det siste.

Svekkede kondensatorer vil jeg tro.

Glemte å kommentere ripple. 120mV er vel maks. på 12V.

DU har 500-600 mV eller noe sånt? :)

post-119152-1270402617,3556_thumb.png

post-119152-1270403779,1605_thumb.png

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...